Menu Zavřít

Jak odhadnout cenu pojišťované nemovitosti?

18. 6. 2010
Autor: profit

Pojišťujete nemovitost a tápete, na jak velkou hodnotu ji pojistit. Nechcete-li se vystavit riziku, že v případě vzniku pojistné události dostanete vyplaceno na pojistném plnění méně, než byste očekávali, zkuste využít nabídky České asociace pojišťoven, která se snaží klientům pojišťoven s tímto úkolem pomoci.

Autor: Profit

Pojišťovny vám mohou svým klientům pomoci stanovit pojistnou částku nemovitosti, nicméně při pojišťování jakéhokoliv majetku platí pravidlo, že odpovědnost za správné stanovení pojistné hodnoty vždy nese pojistník. Co se může stát, pokud klient odhadne hodnotu svého majetku nesprávně?

Rizika spojená s nesprávným určením pojistné částky jsou v podstatě dvě. Buď klient při stanovování pojistné částky „přestřelí“ - a v takovém případě se jedná o přepojištění, nebo naopak podhodnotí cenu pojištěného majetku, a v takovém případě se jedná o podpojištění.

Podpojištění Jedná se o takovou situaci, kdy hodnota pojištěné věci uvedená ve smlouvě (pojistná částka) je nižší než skutečná hodnota. Klienti mají zpravidla tendence na pojištění ušetřit, takže ve svém odhadu podhodnotí cenu pojištěných věcí. Na pojistném sice skutečně zaplatí méně, nicméně v případě, že dojde k pojistné události a pojišťovna zjistí, že pojistná částka neodpovídá skutečnosti, vyplatí klientovi poměrově nižší částku pojistného plnění. V případě rozsáhlých škod to může činit několik desítek až stovek tisíc korun (u nemovitostí). Přepojištění

Je pravý opak podpojištění. Klient v takovém případě zbytečně platí na pojistném více, protože si ve smlouvě cenu majetku nadhodnotil. Za tento špatně stanovený odhad pojišťovna nijak „netrestá“, ale v případě pojistné události může být klient nepříjemně překvapen, protože pojišťovna vyplatí pojistné plnění pouze v částce odpovídající skutečné hodnotě věci nebo její poškozené části. Klient se přepojištěním de facto „okrádá“.

Každý klient pojišťovny by měl navíc vzít v potaz, že pojištěná věc časem ztrácí na své hodnotě, a proto by měl minimálně po dvou letech své pojistky revidovat a případně upravit (snížit) pojistnou částku, aby zbytečně svou pojistku nepřeplácel. Asi nejčastějším případem, kdy klienti platí víc než by museli, je havarijní pojištění motorových vozidel. V případě tohoto typu pojištění určitě není od věci smlouvu aktualizovat každoročně.

Tip: Jak se staví pojišťovny k případnému podpojištění? Informace naleznete v článku Petra Zámečníka “ Pojištění nemovitosti: Jak stanovit hodnotu? “.

ČAP se snaží pomoci

MM25_AI

Z výše uvedených důvodů je velice důležité správně stanovit pojistnou hodnotu pojišťovaného majetku. A v případě nemovitostí – vzhledem k jejich hodnotě - toto pravidlo platí dvojnásob. Česká asociace pojišťoven se proto rozhodla klientům pomoci a na své webové stránky umístila kalkulačku pro výpočet minimální pojistné hodnoty nemovitosti.

Více na Hypoindex.cz.

  • Našli jste v článku chybu?