ARCUS REALITY A CITY-IQ REALITY Když v realitách začínala, dovolené byly častější. "Teď již vedu vlastní firmu, a tak se mi ani tolik odjíždět nechce," říká Magdalena Dobiášová z realitní kanceláře Arcus reality. Její kolegyně postavením i oborem, Lenka Simonová z City-IQ Reality, na tom není o mnoho lépe.
ARCUS REALITY A CITY-IQ REALITY Když v realitách začínala, dovolené byly častější. „Teď již vedu vlastní firmu, a tak se mi ani tolik odjíždět nechce,“ říká Magdalena Dobiášová z realitní kanceláře Arcus reality. Její kolegyně postavením i oborem, Lenka Simonová z City-IQ Reality, na tom není o mnoho lépe.
Málokterý podnikatel či manažer zpochybňuje význam dovolené a relaxace vůbec. Koneckonců jsou důležitou součástí hospodaření s největším kapitálem, který každý z nich má - pracovními schopnostmi. Obě majitelky realitních kanceláří se v tomto ohledu od ostatních podnikatelů nijak neliší. „Tělo i duše si potřebují odpočinout od každodenního stresu,“ říká trochu vzletně Magdalena Dobiášová. A Lenka Simonová přitakává: „Na dovolenou si udělám čas vždy!“
S KÝM A KAM
„Záleží na tom, s kým jedu,“ komentuje zaměření svých dovolených Magdalena Dobiášová. To se odvíjí od společníků: čirá relaxace nebo aktivní činnost, sport či třeba návštěvy kulturních památek. „Při dovolené ráda odpočívám, ale také něco zajímavého poznávám,“ popisuje ideální dovolenou Dobiášová. Se svým partnerem ráda cestuje do exotických zemí, kde je leccos k vidění, ale stejně ráda má pohyb či jenom odpočinek na pláži. Volba destinace podle ní není tolik významná: „Spíše mi záleží na tom, s kým ten čas budu trávit.“
Lenka Simonová má o své dovolené představy víceméně podobné: „Chci, aby volno bylo skutečně pestré, od každého kousek. Protože mám ráda slunce, vodu a přírodu, hodně si užívám nicnedělání někde mimo davy lidí. Ale druhou půlku dovolené zase ráda věnuji sportu a lidem, nejlépe v prověřeném rekreačním středisku.“
Zatímco věcná náplň dovolené zjevně není ani pro jednu problémem, horší je to s časem. Lenka Simonová považuje z hlediska fungování firmy dva týdny v celku za maximum. „Ne pokaždé se mi to povede. Nemohu si dovolenou ani dlouhodobě plánovat, proto často využívám různých možností a kontaktů na poslední chvíli,“ dodává. Není to ale jediná „dovolenková“ svízel.
DOVOLENÁ ANO, ALE…
Jako všude vzniká také v realitních kancelářích problém s tím, kdo bude šéfa o dovolené zastupovat. A vzhledem k povaze jejich činnosti je to problém spíše větší. Jednak mají realitky poměrně málo zaměstnanců (nepočítáme-li často týmy externích prodejců, kteří ovšem s vlastním chodem kanceláře nemají mnoho společného), jednak je obchod s realitami během na dlouhou trať. Jeho základní poučka sice zní „každý objekt si nakonec najde svého majitele“, ale jiná věc je, kdy k tomu dojde. Může to být druhý den poté, co se nemovitost objevila v nabídce, může to být za několik měsíců. A skutečně výjimečné objekty, třeba barokní zámek, se prodávají i léta.
Přitom realitní kanceláře bojují na dvou frontách - musí sehnat jak objekty k prodeji či pronájmu, tak zájemce o tyto reality. Ten správný prodejce, kupec či nájemce ovšem může přijít doslova v každém okamžiku. I o dovolené. A podle toho to také vypadá.
„Pokud nejsem ve firmě, mám samozřejmě svého spolehlivého zástupce, navíc všichni naši zaměstnanci umí pracovat samostatně. A nonstop pracuje i naše advokátní kancelář,“ vysvětluje Simonová. „Samozřejmě, že jsem na mobilu, i když ho občas vypínám. V případě potřeby mi mohou z podniku poslat esemesku, když je průšvih, může mi volat kdokoli. Ale alespoň jednou denně do kanceláře volám já, abych věděla, co je nového,“ upřesňuje.
Je zřejmé, že pro byznys je moderní komunikační technika dobrodiním. Otázkou ovšem je, zdali je vhodná i pro relaxaci. Zvonění mobilu při prohlídce Sixtinské kaple či v průběhu koupele v Mrtvém moři rozhodně kvalitu dovolené a odpočinku nijak nezvyšuje. Simonová k tomu trochu rezignovaně dodává: „Ale maily si nevybírám. O dovolené nechci počítač ani vidět -až tak velký workoholik nejsem!“