NAPÁLIT DŮVĚŘIVÉHO KLIENTA JE PRO NĚKTERÉ LIDI NEJSPÍŠ VĚCÍ CTI, V KAŽDÉM PŘÍPADĚ SI MOHOU PŘIJÍT NA SLUŠNÉ PENÍZE.
Katalánská společnost dostala pokutu a zákaz činnosti na rok
NAPÁLIT DŮVĚŘIVÉHO KLIENTA JE PRO NĚKTERÉ LIDI NEJSPÍŠ VĚCÍ CTI, V KAŽDÉM PŘÍPADĚ SI MOHOU PŘIJÍT NA SLUŠNÉ PENÍZE.
Chytráci většího či menšího kalibru se líhnou všude a působí po celém světě, Česko nevyjímaje. Například firma European City Guides domovem ve Španělsku se zaměřila na malé firmy a jednotlivce po celé Evropě, kromě Španělska. Rozesílala jim dopis, který informuje o tom, že vydává průvodce nabízejícího informace o různých zemích a městech spojený s nabídkou uvést tam i příslušnou firmu. Dopis obsahuje také formulář v angličtině, kde jsou údaje o adresátovi, zpravidla s nějakou drobnou chybou. A pak už stačí jen zdvořilá žádost o potvrzení profesních údajů adresáta a zaslání formuláře na zpáteční adresu, aby jeho firma mohla být zařazena do internetové databáze. Adresát však podpisem dokumentu, který slouží výhradně k potvrzení údajů, o které jej European City Guide požádala, také potvrzuje objednávku zveřejnění inzerátu. Na to ho však pisatel dopisu „opomněl“ jasně upozornit. Částka, kterou má pak firma za inzerát zaplatit, je 856 euro (zhruba 25 tisíc korun). Výsledkem činnosti této španělské firmy bylo více než 3500 stížností od podniků i jednotlivců ze 40 zemí katalánské vládě. Řadu oslovených či přímo napálených firem zaregistrovalo iSdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS). Firma v Česku řadu měsíců oslovovala podniky, státní instituce, lékaře, kulturní zařízení, například i jednu školní jídelnu, knihovnu Akademie věd a Divadlo Bolka Polívky. Počet postižených, kteří se přihlásili, jde podle Ivany Pickové ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR do stovek. Ve skutečnosti jich však bude nepochybně více. Katalánská vláda se rozhodla firmu European City Guide potrestat dočasným zastavením činnosti na dobu jednoho roku a pokutou 300 tisíc eur. „Jde o nejvyšší trest, který firma za zveřejnění zavádějících informací, které uvedly v omyl podniky i jednotlivce, dostala,“ uvedla Picková. Výši trestu ovlivnil velký počet postižených a katalánská vláda se tak snaží dát také najevo, že je odhodlána stíhat podobné praktiky.
VYDĚLÁVAJÍ NA NEZNALOSTI
Další firma, která podle informací SOS využívá nekorektní praktiky k výdělku, je švýcarská Euco Data. Cena za její „služby“ činí 4956 švýcarských franků, tedy přibližně sto tisíc. Pokud adresát přehlédne požadovanou částku a vyplněný formulář pošle na uvedenou adresu, obdrží obratem výzvu k uhrazení platby. Jestliže ji ignoruje, začnou chodit upomínky. „Rovněž na území České republiky působí několik společností, které podobným způsobem nabízejí různým firmám, jednotlivcům i státním organizacím aktualizaci dat. Ve skutečnosti však jde o objednávku inzerce,“ konstatovala Picková. S dalším „mazaným podnikatelským záměrem“ přišla podle SOS firma Czech Statistic Center. Oslovuje začínající podnikatele. Zasílá jim formulář, který se nápadně podobá řazení údajů v Obchodním rejstříku a požaduje 1970 korun za zápis do rejstříku ekonomických subjektů. „Pokud podnikatel nově zakládá firmu a nemá přesné informace, nevyzná se dokonale v tom, co všechno musí udělat, mohlo by to v něm vzbudit dojem, že je to další platba, kterou je povinen platit. Řada podnikatelů zřejmě i zaplatí. Pokud se tak stane, je to jejich smůla, protože přistoupili na smluvní vztah, že budou zapsáni v nějakém rejstříku. Firma je tam jistě opravdu zapíše, ale efekt pro ně je nulový,“ konstatoval místopředseda Sdružení obrany spotřebitelů ČR Karel Pavlík. Jediný způsob, jak se takovým „skvělým“ nabídkám ubránit, je vždy pečlivě číst, co představitel firmy podepisuje.
LEVNÉ KANÁRY
Zaručená cesta ke ztrátě je také rychlé rozhodování. Nic netušící spotřebitel, kterého nejdříve ujistí, že vyhrál, potom ho pozvou k osobní návštěvě, kde ho zpracují, se pak doma mnohdy nestačí divit. Může se tak nechtěně a nevědomě stát například členem Morro Mar Vacation Clubu. Podle poznatků SOS tato firma kontaktuje lidi telefonickým oznámením o výhře v soutěži. Výhru si mohou převzít na slavnostním večeru. Tam jim hostesky - přirozeně žádné šeredy - nabídnou výhodnou koupi zájezdu na Kanárské ostrovy za nepatrných 25 tisíc korun. Okouzlený zákazník zpravidla až doma zjistí, že svým podpisem se stal členem prestižního Morro Mar Vacation Clubu. Má možnost využít sedmidenní ubytování pro čtyři osoby na Kanárských ostrovech v příštích dvou letech. Ale dopravu a stravování si musí uhradit sám a od smlouvy nelze odstoupit, což se v ní přímo uvádí. Podobná dovolená tak vyjde člena klubu dráž, než kdyby využil služeb běžné cestovní kanceláře.