TOMÁŠ A FILIP BRÝDLOVI, STORY DESIGNBratranci Tomáš a Filip Brýdlovi vsadili vše na světelné reklamní panely. Za deset let se vypracovali z „garážové“ firmy na jednoho z hlavních hráčů na tuzemském trhu. Letos převzali trofej Podnikatel roku 2006 Pardubického kraje.
TOMÁŠ A FILIP BRÝDLOVI, STORY DESIGN Bratranci Tomáš a Filip Brýdlovi vsadili vše na světelné reklamní panely. Za deset let se vypracovali z „garážové“ firmy na jednoho z hlavních hráčů na tuzemském trhu. Letos převzali trofej Podnikatel roku 2006 Pardubického kraje.
Když se do podnikání na Pardubicku pustí společnými silami bratranci, je úspěch zřejmě zaručen. Po Františkovi a Václavovi Veverkových, kteří v první polovině 19. století vynalezli a sestrojili ruchadlo, nyní vavříny sklízejí Tomáš a Filip Brýdlovi (39 a 33 let).
Vypadá to jako jednoduchá rovnice, ale tak prosté to nebylo. „K výrobě světelných reklam a později dodávkám prvků podpory prodeje jsem se dostal přes reklamní agenturu, kterou jsem vlastnil v Litomyšli. Velmi brzy jsem zjistil, že lokální reklamní agentura nikdy nebude moci konkurovat velkým pražským,“ vzpomíná Tomáš Brýdl.
Záhy zjistil, že v Česku byla tato oblast „polem neoraným“ a neustále firmu rozšiřoval pomocí investic do strojního zařízení a získávání nových odborníků. Jedním z nich se stal i mladší bratranec Filip. „Do firmy jsem přistoupil až později. Tomášovi, který si jako velký kreativec nedokázal úplně hlídat ekonomiku firmy, jsem začal pomáhat s personálním a finančním vedením,“ podotýká.
Oba muže zdobí podle jejich slov pracovitost, bez níž by těžko dobyli nynější mety. „Zatímco však Tomáš má hlavu v oblacích a často žertuje, já jsem spíše úporný, cílevědomý a držím se při zemi,“ vyjádřuje se Filip. Při rozhovoru však ani on nezapře smysl pro humor.
O ÚVĚR NEJDŘÍVE PROSILI
Založení firmy provázely těžkosti se získáním peněz. „O úvěr jsme museli nejdříve doslova prosit. Banky k nám přistupovaly odmítavě,“ uvedl Filip Brýdl. Nakonec potřebné peníze z finančního domu vydolovali. V současnosti je banky samy oslovují a nabízejí další peníze na rozvoj společnosti.
Klacky pod nohy jim házeli i úředníci, kteří například nechtěli povolit provoz zařízení. „Hygienici nám spíše stavěli překážky ohledně ochrany ovzduší při zavádění nové technologie na řezání plastů. Asi proto, že zde byla první svého druhu a neměli s tím zkušenosti,“ domnívá se.
Přesto firma rostla jako z vody a konkurence musela začít brát litomyšlské bratrance konečně vážně, se všemi klady i zápory. „Nejvíce nás ale mrzí neúspěchy, které mají příčinu uvnitř firmy v tom, že se lidé nedomluví nebo neprojeví potřebnou vlastní iniciativu,“ upozorňuje Tomáš Brýdl. Tyto nedostatky se snaží řešit každodenní osobní komunikací s kolegy.
SVĚTLO NA KONCI TUNELU
Podnikání nakonec dospělo k bodu zlomu, který firmu nastartoval k cestě vzhůru. „Byla to první série světelných reklam pro společnost Sony,“ říká Tomáš Brýdl. Dalšími milníky se staly první dodávky nábytku na dealerské prodejny Eurotel, přestěhování do současného výrobního areálu a zprovoznění vlastní truhlárny. „A taky příchod Filipa do firmy,“ usmál se starší z bratranců.
Nový „rodinný“ manažer se musel vrhnout na změnu vnitřní struktury podniku a zlepšení jeho finančního zdraví. „Za jeden ze zlomových okamžiků považuji nové organizační uspořádání se jmenováním jasných vedoucích, odpovědných za chod svého oddělení,“ přitakává Filip. Rovněž pomohla implementace firemního informačního systému, který kdykoli umožňuje přehled o aktivitách jednotlivých oddělení a jejich vzájemné návaznosti.
PENÍZE, MOBILY A PIVO
Perspektiva tohoto oboru je podle bratranců stylově zářivá. Staví se stále nová obchodní centra, mění značky a obecně se do podpory prodeje a vybavení interiérů investuje pořád více peněz. Lidé totiž tráví značnou část volného času nakupováním, takže prodejci se je snaží přilákat právě do svého obchodu. „Našimi klienty jsou především firmy, které budují systematicky pozici své značky na trhu. Jde o koncerny v oblasti služeb, jako jsou banky, mobilní operátoři, pojišťovny, ale i tabákové firmy, pivovary, automobilky či dodavatelé oblečení a sportovních potřeb,“ vyjmenovává Filip Brýdl.
Výrobky zahrnují kromě zmíněných světelných reklam též různé stojany, vitríny, atypické interiéry. „Poslední dobou je patrný posun od jednodušších výrobků světelných reklam po složitější vybavení interiéru,“ dodává bratranec Tomáš. Loni tržby firmy Story Design přesáhly 250 milionů korun a každoročně rostou přibližně o 15 procent. „Jde snad o zdravý a udržitelný růst, bez ztráty kvality a možnosti osobního přístupu ke klientům,“ doufá Tomáš. Podnik zaměstnává přes 170 lidí ve dvou závodech - v Litomyšli a nedalekém Osíku.
BOJ NA ZÁPADNÍ I VÝCHODNÍ FRONTĚ
I když většina produkce míří na domácí trh, Brýdlovi se již rozhlížejí za hranicemi. „Od vstupu do Evropské unie se také podíl vývozu pravidelně zvyšuje. Navíc vidíme velmi perspektivní trhy na Ukrajině, kam rozšiřujeme obchodní síť, později v Rusku. Takže musíme s konkurencí bojovat na západní i východní frontě,“ uvažuje Filip Brýdl.
Úspěšnými zbraněmi firmy jsou lidská kreativita, schopnost technicky řešit náročné úkoly a také velké investice do nových technologií, bez kterých se žádná dobrá firma neobejde. „Nelze do budoucna neustále spoléhat na výhodu levnějších mzdových nákladů,“ domnívá se Filip. Následující léta budou podle bratranců patřit interaktivnímu způsobu podpory prodeje. V prodejnách se čím dál častěji objevují LCD nebo plazmové obrazovky. „Instalovali jsme ale také již unikátní 3D televizi,“ upozorňuje Tomáš Brýdl. Klienti si rovněž libují i v netradičních materiálech - od přírodního dřeva a kamene po moderní neopren a nové typy plastů.
KONKURENCE
Story Design není zdaleka jedinou firmou na českém trhu, která se zabývá světelnými panely. Mezi konkurenci patří například společnosti Unibon, Dekor, Dago, Neony Sign, Ross, Jansen Display.
**SPOLEČNÉ ZÁJMY
Cenou za úspěch v podnikání je například ztráta času na vlastní záliby. Oba bratranci přitom milují sjezdové lyžování. „Je to čím dál horší, trochu času se ale vždy snažíme nalézt,“ tvrdí Filip Brýdl. Společně vedou dětský lyžařský oddíl v nedalekých Čenkovicích, ve kterém mají pod dohledem i vlastní ratolesti. „Večer se snažím pročistit si hlavu během na desetikilometrové trati,“ doplňuje. Tomáš Brýdl se ještě věnuje architektuře, z čehož ale vyplývají další pracovní aktivity. Firma totiž zajišťuje komplexní dodávky interiérů od návrhu po instalaci.