Při koupi internetové adresy není radno odkrývat karty
Asi nikoho nepřekvapí, že první doménou, kterou si Ivo Lukačovič zaregistroval, byl Seznam.cz. Registrace u správce českých domén CZ-NIC nese datum 7. října 1996. V té době byl český internet ještě v plenkách a získat doménu se zajímavým jménem nebyl problém. Doména Atlas.cz byla registrována jen o několik měsíců později, 12. ledna 1997. Za půl roku, 12. července 1997, si společnost NetCentrum zaregistrovala doménu Centrum.cz. Tím ale veškerá podobnost doménové politiky portálů končí.
Agresivní Seznam.
Nejagresivnějším hráčem je Seznam. Od začátku roku 2002 nakoupil minimálně jedenáct domén s velmi zajímavými jmény, například Sport.cz, Pocasi.cz, Firmy.cz nebo Hry.cz. Při jednání o koupi domén Seznam zastupují prostředníci. Horoskopy.cz a Super.cz pro Seznam koupila agentura R.E.M. Brand. Sport.cz od původního vlastníka získala společnost Beyond Interactive. Jejím vlastníkem však byla jen šest dní, pak ji převedla na Seznam. Agentura Media Quality International Brno pro Seznam pořídila domény Pocasi.cz a Film.cz. Všechny jmenované agentury byly na slovo skoupé, jejich smlouvy je zavazují k mlčenlivosti. Zápisy v databázi CZ-NIC ovšem mluví jasnou řečí.
Ve všech uvedených případech společnost doménu během několika dní nebo týdnů převedla na Seznam. Ivo Lukačovič týdeníku EURO potvrdil, že se při koupi domén nechává zastupovat. „Využíváme mandátní smlouvy,“ řekl. Takové jednání je logické, pokud by přišel o koupi jednat přímo zástupce Seznamu, současný vlastník by se mohl snažit šroubovat cenu výrazně výš. „To se netýká jen spekulantů. I normální firma by se na tom mohla snažit vydělat víc, pokud by zjistila, že zájemcem je Seznam,“ konstatoval zdroj týdeníku EURO, který se zastupováním firem při nákupu domén zabývá profesionálně. Tvrdí však, že snaha vyhnout se nárůstu ceny není jediným důvodem pro využívání prostředníka. Zastupovat se nechávají i menší firmy, které nemají s nákupem domén zkušenosti.
Strategií Seznamu je koupě domény společně se zavedenou službou. „Většinou nepřebíráme celý tým,“ konstatoval Lukačovič. Například při koupi domény Volna-mista.cz získal Seznam zajímavou databázi pracovních míst, která urychlila start služby Spráce.cz o rok a třičtvrtě. Jednou z posledních akvizic Seznamu je web Spoluzaci.cz. „Koupili jsme doménu a databázi uživatelů. Nyní službu vylepšujeme a začleňujeme do Seznamu,“ dodal Lukačovič. Ceny domén, které Seznam nakupuje, se pohybují řádově ve statisících korun.
Centrum nenakupuje.
Centrum.cz provozuje většinu služeb na doménách, které si registrovalo samo. Asi jedinou větší akvizicí byla koupě xChat.cz v roce 2002. Zřejmě nejzajímavější adresou v portfoliu Centra je doména Zena.cz. Ostatní jsou sice snadno zapamatovatelné jako Automix.cz, nebo Sportplus.cz, ale rozhodně nejsou tím prvním, co člověka napadne. „Nevidím důvod, proč kupovat drahou doménu, když si můžeme sami zaregistrovat jinou,“ říká šéf Centra Oldřich Bajer. I přesto se vloni v létě Centrum střetlo se Seznamem v boji o koupi Super.cz.
Při předchozí reklamní kampani si Centrum doménu Bobika.cz ani neregistrovalo. Pro kampaň s blondýnkami ovšem připravilo samostatný web. I tady zvolilo obvyklou strategii. Doména blondýnky je obsazena, takže stránky kampaně umístilo na adresu Blond.cz
Podobnost čistě náhodná.
V souvislosti se jmény domén probíhají v současné době dva soudní spory. Společnost Ringier zažalovala Centrum kvůli používání názvu Bleskově a adresy Bleskove.cz. Tvrdí, že názvy jsou vzájemně zaměnitelné a že Centrum parazituje na zavedené značce. Šéf internetových projektů Ringieru Petr Bednář uvádí, že jde o nekalou soutěž. Internetový Blesk je v současné době pouze elektronickým zrcadlem tištěného Blesku, Ringier nyní připravuje novou podobu, která by měla být aktualizována v průběhu dne, podobně jako Bleskově. Seznam.cz musel dokonce přestat provozovat personální server Sprace.cz. Společnost LMC, která provozuje pracovní portály na adrese Prace.cz a Jobs.cz, totiž požádala pražský městský soud o předběžné opatření. Tvrdí, že název služby se velmi podobá názvu Prace.cz. Seznam plánoval využít značku Sprace podobně jako Sreality. Ty nemají jen elektronickou podobu, jsou k dostání i v podobě tištěného inzertního časopisu distribuovaného zdarma. Výši škody, která vznikla Seznamu za rok a půl nemožnosti využívat portál Sprace.cz, odhaduje Lukačovič na 100 až 200 milionů korun. V případě, že vyhraje soudní spor, který se stále chystá, hodlá Seznam tuto sumu po LMC požadovat.
Opatrnosti nezbývá.
Atlas.cz se podobným sporům vyhýbá. Většinu svých služeb provozuje na doménách třetího řádu. Tedy na adresách, jako jsou finance.atlas.cz, slovniky.atlas.cz nebo mapy.atlas.cz., které jsou v tomto ohledu nekonfliktní. Podobné typy domén používá i Centrum.cz. Nejvíce samostatných adres provozuje Seznam.cz. Ten si registroval mnoho domén i ochranných známek začínajících charakteristickým S. Jak je vidět na příkladu Sprace.cz, ani tato strategie není vždy neprůstřelná.