Základním předpokladem úspěchu je, podobně jako u zkoušky na „vejšce“ nebo závěrečných testů v autoškole, poctivá příprava. V rámci ní by si měl každý zájemce vyhledat o dané pozici a firmě například z jejích stránek na internetu co nejvíce relevantních informací, aby nebyl zaskočen, až se jej na schůzce personální manažerka zeptá, zda ví, co všechno ta která společnost vyrábí a čím vším se zabývá.
Splňuje nabízená pozice skutečně to, co si od ní slibujete? Dokážete si sebe na ní představit? Můžete firmě doopravdy nabídnout to, co od svého budoucího zaměstnance očekává? I na tyto otázky je potřeba dokázat si před začátkem každého pohovoru zodpovědět, byť se pochopitelně může stát, že by to pouze na základě samotného inzerátu někdy mohlo být trochu komplikované.
Jak se obléct?
Oděv toho o člověku dokáže prozradit hodně, takže je v zájmu každého uchazeče, aby se na takto důležitou schůzku vystrojil co možná nejlépe. Zároveň je však potřeba se řídit zcela běžnými pravidly. Oblečení na pracovní pohovor má být decentní, neprovokativní a mělo by odpovídat dané pozici. Je jasné, že od budoucího manažera/manažerky firmy se očekává, aby přišel/a v obleku, respektive kostýmku, kdežto v případě dělníka u výrobní linky nebo uklízečky zřejmě bohatě postačí rifle s košilí a či běžnou blůzou.
Co si vzít na pohovor?
V tomto ohledu asi není nutné dělat si jakékoliv starosti. Všechny nezbytné informace totiž nejspíš zazněly v zaslaném životopise, případně doplněném o motivační dopis. Pokud tedy ze strany firmy nezazní nějaké specifické požadavky, netřeba si s tímto lámat hlavu. Co každopádně neuškodí, jsou různé relevantní certifikáty a diplomy, o nichž se uchazeč z nějakého důvodu například nezmínil ve svém CV.
Pohovor by měl být dialogem dvou osob
V rámci osobní schůzky se toho firma snaží o uchazeči zjistit co možná nejvíce, neboť potřebuje vyhodnotit, zda splňuje její požadavky na danou pozici. Platí to ale i obráceně. I v jeho vlastním zájmu je, aby se o nabízeném postu dozvěděl vše podstatné.
Z tohoto důvodu je proto nutné se pohovoru aktivně účastnit. Jednoslovně odpovídat na otázky personalistky asi nebude tím úplně nejvhodnějším způsobem, jak přispět k jeho kvalitě. Pohovor by měl být dialogem dvou osob (pakliže není přítomen ještě někdo další), které si vyměňují své postřehy a pohledy na danou věc.
Zdravte každého a dívejte se ostatním do očí
Při vstupu do budovy je dobré zdravit každého, kdo zrovna projde kolem. Člověk totiž nikdy neví, s kým měl zrovna tu čest se setkat a zda se náhodou třeba nejedná o budoucího nadřízeného.
Neuhýbat očnímu kontaktu může být pro řadu lidí, zejména pak těch stydlivějších problémem, kdo si však tento um osvojí, bude působit sebevědomě, což mu v konečném důsledku může být jen a jen ku prospěchu.
Všechny ti, kteří přichází na pohovor celí vystresovaní z toho, jak taková schůzka asi dopadne, by si měli uvědomit, že minimálně jednou už svými kvalitami a dovednostmi danou firmu zaujali, neboť byli vybráni k osobnímu setkání, na němž pouze mají vše výše zmíněné potvrdit. Už to samo o sobě by jim mohlo, respektive mělo dodat potřebnou porci zdravého sebevědomí.
Téma platu by měla nadhodit personalistka
Určitě není od věci připravit si dopředu několik doplňujících dotazů, které nejsou z publikovaného inzerátu na první pohled zřejmé. Odborníci doporučují zajímat se například o to, zda byla daná pozice vytvořena nově, nebo na ní již dříve někdo působil, z kolika lidí se dotčené oddělení skládá apod.
Mezi typické otázky u pohovoru pochopitelně patří i ta týkající se výše očekávané mzdy. Jedná se o velice důležité téma, které si samozřejmě obě strany musejí zavčas vyjasnit. Většinou na něj přichází řada až v samém závěru schůzky, přičemž platí, že nadhodit by ho měla personalistka. Teprve pokud vzhledem ke směřování rozhovoru bude jasné, že zmíněno nebude, měl by se na svoji potenciální odměnu zeptat sám uchazeč.
Zdroj: www.jobs.cz
Čtěte také:
20 otázek, kterým se na pohovoru rozhodně vyhnout
Nařízená dovolená ze strany zaměstnavatele není nic neobvyklého. Kdy se k ní může váš šéf uchýlit?