O pojištění roku poprvé hlasovala místo všeobecné odborná porota
Obchodní partneři a přátelé mého společníka Martina Nejedlého či moji nám obvykle blahopřejí k úspěšnému vytvoření ocenění Banka roku. Ano, je nám ctí, že můžeme organizovat nejprestižnější finanční ocenění v České republice a že toto ocenění expanduje do dalších zemí. Ovšem zapomínají na jeden důležitý faktor. Kromě nadšeného vítěze vždy existuje v každé kategorii více či méně ukřivděných institucí, které nezvítězily. Navíc ne vždy se názor poroty shoduje s našimi osobními názory, o obchodních zájmech nemluvě.
Těm „ostatním“, tedy těm, kteří v daném ročníku a dané kategorii nevyhráli, vždy říkám: „Rozumím vašim argumentům, třeba se s nimi i ztotožňuji, ale porota to letos viděla jinak.“ Jediným argumentem je silná a transparentní metodika. Za uplynulých šest let se zdá, že takovou metodikou ocenění MasterCard Banka roku disponuje. Přesto se ji snažíme stále zdokonalovat.
S pojištěním pomohl AFIZ.
První novinkou ročníku 2007 byla spolupráce s Asociací finančních poradců a finančních zprostředkovatelů (AFIZ ČR) při hodnocení kategorie Životní pojištění roku. Vždyť kdo jiný by měl hodnotit tento produkt než odborníci mezi „pojišťováky“? Proto jsme ve spolupráci s AFIZ vytvořili zvláštní odbornou porotu ze specialistů na tuto konkrétní branži, která hlasovala dle stejných pravidel jako „velká porota“ v kategoriích ostatních. Tato inovace se ukázala jako správná a jsem rád, že výsledky v kategorii berou v úvahu především výhodnost produktu pro klienta.
Průzkum se shodl s hlasováním.
Druhou inovací byla spolupráce s agenturou STEM/MARK v kategorii „Nejdůvěryhodnější banka roku“. V této kategorii vždy hlasovala široká veřejnost prostřednictvím SMS a internetu. Letos jsme zároveň požádali profesionální agenturu o provedení standardního statistického výzkumu veřejného mínění v této oblasti. Jsem velmi rád, že se takto získané výsledky na předních příčkách shodly. Bez výjimky (viz S přehledem první).
A jak se určí vítězové v ostatních kategoriích? Ve většině hlasuje odborná porota. Tu tvoří zhruba sedmdesát členů, jejichž jména jsou známá, ovšem samo hlasování je anonymní. Porotu musejí tvořit lidé nezávislí na hodnocených institucích, ovšem zároveň lidé, kteří mají „nějak“ k českému bankovnictví blízko. Rozdílný pohled na české banky je pro nás mimořádně důležitý, proto porotci pocházejí ze čtyř skupin: ze sféry byznysu (podnikatelé, nezávislí bankovní analytici, apod.), médií (ekonomičtí novináři), akademické sféry (profesoři vysokých škol ekonomického zaměření) a čtvrtou skupinou jsou politici. Každý vidí české finanční instituce z jiného úhlu, každý má s nimi jinou zkušenost. Právě rozdílné pohledy dokážou přinést relevantní výsledky.
Přesvědčivý Pavel Kavánek.
Prestižní osobní kategorií je „Bankéř roku,“ kterou vyhlašujeme od roku 2005. V této kategorii volí šéfové bank mezi sebou. Sám jsem s napětím čekal, kdo vystřídá Jacka Stacka a Pavlovi Kavánkovi mohu jen blahopřát k přesvědčivému vítězství.
Výsledky Banky roku každoročně vzbuzují emoce zejména u těch, kteří nedopadli podle svých očekávání. Porota je kvalifikovaná a lepší metodiku zatím nikdo nevymyslel. Vítězové i ti ostatní však mohou jen získat. MasterCard Banka roku je zřejmě jedinou příležitostí, kdy média i veřejnost vnímají finanční instituce v pozitivním světle.
Petr Stuchlík
Předseda organizačního výboru MasterCard Banka roku 2007
Box:
S přehledem první
Průzkum STEM/MARK se shodl s hlasováním veřejnosti
Hlasování v kategorii Nejdůvěryhodnější banka roku laickou veřejností prostřednictvím internetu a SMS je již tradicí. Letos poprvé ale pořadatelé Banky roku zkusili výsledky tohoto hlasování zkonfrontovat s klasickým kvantitativním výzkumem uskutečněným na vzorku více než třinácti set obyvatel České republiky.
Mateřská banka.
Majitelé účtů využívají nejčastěji Českou spořitelnu (padesát procent), Komerční banku (21 procent), ČSOB Poštovní spořitelnu (šestnáct procent), GE Money Bank (jedenáct procent) a ČSOB (šest procent).
Nejdůvěryhodnější banka.
Pořadí TOP 5 bank v žebříčku důvěryhodnosti je stejné jako pořadí využívání jednotlivých bank. Nejdůvěryhodnější bankou je Česká spořitelna se 42 procenty, následují Komerční banka (21 procent), ČSOB Poštovní spořitelna (dvanáct procent), GE Money Bank (sedm procent) a ČSOB (pět procent). Mezi uživateli internetu je žebříček důvěryhodnosti TOP 5 bank stejný. Být klientem určité banky nutně neznamená považovat tuto banku za nejdůvěryhodnější. Největší důvěru ke své mateřské bance mají klienti Komerční banky, České spořitelny a HVB Bank. Česká spořitelna si udržuje pozici nejdůvěryhodnější banky u všech sledovaných skupin populace (z hlediska věku, pohlaví, vzdělání, sociálního postavení i velikosti místa bydliště). Pouze mezi podnikateli se těší stejné důvěře Komerční banka.
Nejlepší elektronické bankovnictví.
Majitelé účtů bank, kteří vyplňovali dotazník na internetu, měli navíc z vybraných bank vybrat tu, která poskytuje nejlepší služby v oblasti elektronického bankovnictví. I v elektronickém bankovnictví zvítězila Česká spořitelna se 34 procenty. Do žebříčku TOP 5 se na druhé místo posunula v této kategorii eBanka s osmnácti procenty, dále následují Komerční banka (čtrnáct procent), GE Money Bank (dvanáct procent) a ČSOB Poštovní spořitelna (deset procent).
Rozdělení vkladu jeden milion korun.
Alternativním ukazatelem hodnocení důvěryhodnosti banky je ochota vložit do banky hypotetický vklad - v našem konkrétním případě milion korun. Největší část z tohoto hypotetického vkladu by obdržela Česká spořitelna (380 tisíc), dále Komerční banka (165 tisíc), ČSOB (94 tisíc), ČSOB poštovní spořitelna (93 tisíc) a GE Money Bank (82 tisíc). Být klientem určité banky nutně neznamená ochotu vložit tento vklad mateřské bance. Nejvyšší ochotu vložit vklad do mateřské banky deklarují klienti České spořitelny, ING a eBanky.
Pavel Šimoník, STEM/MARK