Loajalita mladých lidí k zaměstnavateli není tak silná jako dříve a stává se z ní přežitek. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu Paylab Compensation Monitor, který sleduje vývoj platů a odměn zaměstnanců zejména v nových členských zemích EU včetně ČR. Na popularitě naopak získává strategie takzvaného „job jumpingu“, tedy přechod z jedné společnosti do druhé za lepším platem.
Jaké jsou trendy na trhu práce v době, kdy se ekonomice daří a míra nezaměstnanosti je na historických minimech? Z průzkumu Paylab Compensation Monitor společnosti Paylab vyplývá, že pro mnoho lidí je nejefektivnějším způsobem zvýšení příjmu změnit zaměstnavatele. Jedná se o fenomén „job jumping“, kdy jdou lidé za lepším do jiné firmy, než by podstupovali často složité vyjednávání o zvýšení platu s nadřízeným.
S tím souvisí také loajalita zaměstnanců s danou firmou. Většina lidí vydrží u jednoho zaměstnavatele méně než dva roky. Jedná se o 50,3 procenta lidí. Loajálních zaměstnanců, kteří pracují u stejné společnosti více než pět let, je na trhu menšina. Pouze 27,5 procenta dotázaných. Vyplývá to z dotazování 57 719 lidí ve 12 evropských zemích během ledna a února 2018.
Čím mladší, tím kratší interval
„Z výsledků průzkumu jasně vyplývá, že mladší generace, tedy mileniálové a generace Z, má tendenci častěji zvažovat kariérní výzvy a hledat uplatnění jinde. Generace Z – tedy lidé, kteří aktuálně vstupují na trh práce – uvažuje o ještě kratších intervalech,“ uvedla firma Profesia, pod kterou spadá i platební portál Platy.cz.
Jak dlouho pracujete pro stávajícího zaměstnavatele? (odpovědi respondentů v %) | |
---|---|
Více než 15 let | 6,5 |
10 až 15 let | 9,4 |
6 až 9 let | 11,6 |
3 až 5 let | 22,1 |
1 až 2 roky | 21,8 |
Méně než rok | 28,5 |
Zdroj:Paylab Compensation Monitor
Loajalita s firmou narůstá u manažerských pozic, kde je větší možnost kariérního růstu. Lidé mají lepší plat a více možností se realizovat.
Vyplatí se být firmě věrný? To si myslí 47 procent lidí z průzkumu. Pocítí to na finančních i ostatních výhodách. Opačný názor zastává 32 procent respondentů. Noví zaměstnanci mají porovnatelné výhody, odpovídali. Rozdíl mezi služebně staršími a mladšími lidmi se ve firmě často stírá, míní. Asi pětina dotázaných nedokázala výhody věrnosti firmě posoudit.
Skepse vůči firemní loajalitě narůstá u zaměstnanců, kteří pracují u stejného zaměstnavatele více než pět let. „Může to souviset s tím, že mzdový systém a schéma odměňování se intenzivněji komunikuje novým zaměstnancům a na pracovních pohovorech,“ uvedli autoři průzkumu.
Maximálně dva roky a pryč
K podobným výsledkům dospěla i poradenská firma Deloitte. Šetření mezi 10 tisíci mileniály (lidé narození mezi lety 1983 a 1994) z 36 zemí potvrdilo, že 43 procent lidí do 35 let plánuje odejít ze současné pozice do dvou let, jen 28 procent z nich uvažuje zůstat o stávajícího zaměstnavatele pět a více roků.
Lidé mezi 25 a 35 lety také nemají na prvním místě pouze výši příjmů. Pokud jde o loajalitu k firmě, zajímá je různorodost práce a časová flexibilita. To je rovněž faktor, který může mladší pracovníky u firmy udržet, vysvětlila Michele Parmelee z firmy Deloitte.
Dále čtěte: