Menu Zavřít

Jak si obr vyšlápl na Leapfrog

24. 11. 2003
Autor: Euro.cz

Mattel chce sesadit z trůnu výrobce populární výukové hračky

Byla jednou jedna malá firma s pěkným nápadem. Jmenovala se LeapFrog Enterprises a vyráběla interaktivní hračky, které velmi zábavnou formou vyučovaly děti ve věku od čtyř do osmi let matematice, pravopisu a zeměpisu. Rodiče bez váhání sahali po kreditních kartách a kupovali herní konzole LeapPad značky LeapFrog za padesát dolarů a programy do ní po patnácti.
Od skromných začátků v roce 1995 tato kalifornská firma z města Emeryville rostla a rostla. Jednoho dne byla tak velká, že si ji všiml obr jménem Mattel. Tento obr pak začal prodávat svůj vlastní elektronický výukový produkt a LeapFrog se musel najednou naučit hláskovat strašidelné nové slovo - konkurence.

Prohrát s Goliášem?

A tím, milé děti, pohádka pro LeapFrog končí. Jeho boj s Mattelem bude o těchto prázdninách jedním z nejtvrdších bojů, který se v uličkách s hračkami rozpoutá. Člověk snadno pochopí, proč LeapFrog firmu Mattel tolik zaujal. Elektronické výukové pomůcky jsou jedním z mála rostoucích artiklů výroby hraček ve Spojených státech, v níž se ročně točí 25 miliard dolarů. Tržby z prodeje elektronických hraček se za tři roky více než zdvojnásobily a vyšplhaly se z 328 milionů dolarů v roce 1999 na 735 milionů loni. Divize Mattelu Fisher-Price rozjela letos v červenci nejdražší marketingovou kampaň zaměřenou na předškoláky, jakou kdo pamatuje, a uvedla na trh výukový systém PowerTouch za 45 dolarů.
LeapFrog útok odráží třemi novými výrobky a v polovině září podává na svého konkurenta žalobu ve věci porušení patentových práv. “Je to takový otočený příběh o Davidu a Goliášovi,“ říká Sean P. McGowan, analytik hračkářského průmyslu z banky Harris Nesbitt Gerard.
LeapFrog skutečně mezi finančníky na Wall Street budí dojem, že malý chytrý “David” by nad obrem tentokrát nemusel zvítězit. Dne 22. října oznámil, že tržby za třetí čtvrtletí byly o 27 milionů nižší, než se očekávalo. Akcie klesly o třicet procent a jen těžko se budou zotavovat. Generální ředitel LeapFrogu Michael C. Wood tvrdí, že schodek neznamená zpomalení poptávky. Maloobchodníci prý pouze přesunuli objednávky na čtvrté čtvrtletí, aby snížili náklady na skladování. Ne všichni analytici souhlasí. Wood se však v každém případě drží své předpovědi, že tržby se v tomto roce zvýší o 25 procent na 665 milionů dolarů. „Všichni se zuřivě snaží naplnit regály,“ podotýká Wood.
Ve snaze zvítězit nad LeapFrogem přichází Mattel s jedinečným systémem PowerTouch. Zatímco při komunikaci s LeapPadem děti používají pero s hrotem, u systému PowerTouch stačí prstem mačkat slova a symboly. Konzole PowerTouch navíc automaticky rozpozná, když se otočí stránka. Uživatelé LeapPadu musí obracet list zmáčknutím knoflíku, což může malé děti zmást. A aby Mattel pořádně rozvířil vody, začal propagovat PowerTouch v americké televizi již v polovině září - více než měsíc před obvyklým zahájením předvánoční reklamní kampaně.
LeapFrog odpověděl na výzvu Mattelu novým kapesním zařízením a novým LeapPadem, kde mohou děti do elektronické knihy psát. V říjnu uvedla firma na trh prsty ovládanou verzi konzole pro osmnáctiměsíční děti. Podala také žalobu pro porušení patentového práva, která se podle právních expertů protáhne. “Do Vánoc to neskončí,” tvrdí patentový právní zástupce z Washingtonu Michael J. Bell.
Kdo získá srdce dětí a rodičů? Wayne Yodzio, viceprezident společnosti Toys'R'Us podotýká, že PowerTouch „nabral rychlost od samého začátku“. Podle zasvěcenců se však i výrobky LeapFrogu prodávají dobře. Možná se v regálech obchodů najde místo pro oba dva. A to by byl vskutku happy end.

bitcoin_skoleni

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Zuzana Strejčková, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?