Menu Zavřít

Jak to klape v ženských sdruženích

12. 6. 2007
Autor: Euro.cz

Tři korporace...

…vypiplaly organizace pro zaměstnankyně, které mají skutečný vliv

Firemní ženská sdružení mívají špatnou pověst, a to z dostatečných důvodů. Skupiny se často drží periferních témat, organizují obědy s přednáškami a čtenářské seance, které jen vzácně nabízejí školení v dovednostech či identifikaci ženských potřeb nutných k profesnímu růstu. „Tyto iniciativy často vedou lidé, kteří ve skutečnosti nemají žádnou reálnou moc,“ připomíná Claudia Peusová, hostující vědkyně na Sloanově katedře managementu v Massachusettském technologickém institutu (MIT). Když dělala rozhovory s více než 900 šéfkami o stěžejních příčinách jejich úspěchu, řadily programy péče o ženské schopnosti na poslední místo: „Spontánní reakcí bylo, že nefungují.“
Nyní takové iniciativy jen kvetou. Jedním z důvodů je dychtivost části zaměstnavatelů, kteří jsou hladoví po talentech a zároveň se zdají být více nakloněni ženám. Sdružení jsou levná, obvykle spoléhají na ženské dobrovolnice a schramstnou pouze drobty z firemního fondu.
Jenže uskupení se vesměs stávají pouze něčím více než jen prostředím sociálních kontaktů a mají problémy přitáhnout velká jména. Ale organizace by neměly být mdlé. Mohou se stát magnetem pro nábor a vyhledávání těch nejlepších. Mohou jít daleko za metody, jako bývá poučování a networking, a angažovat klienty, jako to dělají u General Electric (GE), nebo nechat členy pracovat na klíčových obchodních úkolech, kterak činí u společnosti Best Buy. Ve firmách - jako je americká Deloitte & Touche - sdružení pomáhá pojmenovat potřeby všech zaměstnanců, ať ženských či mužských. Zde je pohled na některé případy, které fungují.

Vtáhnout zákazníka do hry

Před deseti lety se po večeři hrstky zaměstnankyň s Jackem Welchem zformovalo sdružení GE Womens Network. Nyní má na 40 tisíc aktivních členek po celém světě. Zaměřuje se na metody vedení, na osobní rozvoj a na příležitosti ke kariérnímu růstu. Síť pomohla GE dostat se k bodu, kdy ženy vedou podniky vytvářející asi 40miliardové prodeje, tedy více než 20 procent z celého výnosu společnosti. Jednou z významných výhod organizace je každoroční summit nazvaný Vedení a učení, jenž umožňuje setkání asi 150 vysoce postavených žen, z nichž dvě třetiny jsou zákaznice nebo dodavatelky, aby diskutovaly o široké škále nápadů a témat. „Když jsme to organizovaly, měla to být jednorázovka,“ říká Susan Petersová, viceprezidentka GE pro rozvoj a šéfka vzdělávání ve firmě.
Po pěti letech se však summit stal vítanou událostí pro ženy uvnitř i vně společnosti. Susana Phillipsová, viceprezidentka marketingu u PayPal, říká, že přišla, neboť „témata i řečnice vypadaly úžasně a podmanivě a já věděla, že se tu možná setkám a naváži kontakty s vlivnými ženami“. „Skutečnost, že jde o zcela ženskou akci, činí zkušenost ještě zajímavější,“ dodává Phillipsová, „protože jsem cítila, že jsem schopna skutečně soucítit s dalšími účastnicemi.“ Mezi aktérkami letošní akce, konané ve dnech 15. až 16. května, byly generální ředitelka eBay Meg Withmanová, spisovatelka Karenna Goreová-Schiffová, dramatička Sarah Jonesová, starostka Atlanty Shirley Franklinová a Meredith Vieiraová, neodmyslitelný pilíř pořadu Today. A přišel i generální ředitel GE Jeffrey R. Immelt; dělá to ostatně vždy, aby si pohovořil a strávil několik hodin s aktérkami.
Pro GE plynou ze spojení podnikové organizace s vnějším světem mnohé výhody. Jedním velkým pozitivem je být viděn. „Nemám při práci větší možnost k interakci se zákazníky,“ připomíná Tracie Winbiglerová, viceprezidentka společnosti NBC Universal a spolupředsedkyně ženské organizace, „a toto mi dává možnost soustředit se i navenek.“ „Další výhodou takových akcí je poskytnout zákazníkům příznivý dojem o GE,“ dodává spolupředsedkyně Julie DeWaneová, jež pracuje jako hlavní manažerka v GE Transportation.
To je jedním z důvodů, proč každá regionální buňka sítě - a je jich po celém světě na 140 - je žádána o účast v širokém spektru aktivit: od filantropických podniků až po další zákaznicky orientované akce. Členky evropské organizace plánují pořádat podobná výroční setkání na vysoké úrovni, další se pokoušejí koncept rozšířit. Cvrkot sílí. „Od účastnic minulého setkání jsem zaslechla, že jde o neuvěřitelnou příležitost setkat se s lidmi, kteří dělají fascinující věci,“ říká Michelle McMurryová z Aspen Institutu, partnera GE, která přijela na květnové setkání, „a byla to pravda.“

Řešitelem byznysových problémů

Julie Gilbertová se nezdráhá připustit, že setkání ženské organizace v Best Buy začínají objetími. Gilbertová, jež rozjela ve firmě takzvaný obchod v obchodě pro nadšence domácích kin, si před třemi a půl lety všimla, že několik zaměstnankyň ji během návštěvy objalo. Když se na to ptala recepční, mladá žena jí odpověděla: „Víte, když dennodenně přicházejí lidé z firemních kanceláří, bývají to muži. Nu, a když pak vidíme vás, uvědomíme si, že pokud budeme tvrdě pracovat, jednoho dne se sem (nahoru) dostaneme také.“
Podobně kamarádské začátky možná popírají pragmatickou přirozenost organizace, kterou Gilbertová chtěla vytvořit. Inspirována setkáním s recepční, Gilbertová ještě tu noc napsala obchodní plán pro nové ženské iniciativy. Na rozdíl od již existujících ženských organizací - třeba uzavřené skupiny 25 osob ve vedení Best Buy v Minneapolisu - Gilbertová navrhla program coby cestu, jak být hlouběji zainteresován do hlavních obchodních cílů; program byl určen pro zaměstnance od nejvyšších šéfů k pokladním. „Rámcem je vedení lidí,“ říká, „ale na to, abyste se postupně stali vůdčími, nemusíte jít na kurz. Učíte se prací na aktuálních obchodních úkolech a řešením byznysových potíží.“
Jedním z problémů, který nastal, bylo, jak lépe vyhledávat ženy pro Best Buy a jak si je ve firmě, jíž dominovali muži a vládla tam technokracie, udržet. V oddělení domácího videa například ženy dosahovaly dvojnásobných obratů než jejich mužské protějšky. Ale stejně důležité je, že Gilbertová chtěla, aby organizace byla motorem pro inovaci při péči o žalostně nespokojené ženské zákazníky. V té době Best Buy zápasila s tím, jak lépe přilákat ženy, které ovlivňují 89 procent nákupů elektroniky a stojí za každoroční útratou 68 miliard dolarů.
Program Gilbertové, známý jako WOLF (Women’s Leadership Forum), zahrnuje síť regionálních skupin WOLF a inovačních týmů, které mají základnu v Minneapolis. Každý z novátorských týmů si vybere projekt, jako je například nacházení způsobů, jak přilákat více ženských zákazníků, a pak do třech měsíců vypustí nápady do několika obchodů a do půl roku i do většího počtu center. Například příští měsíc uvede jedna „divize WOLF“ designové brašničky na iPody a tašky na laptopy ve stovkách Best Buy krámků. Další WOLF tým vylepšuje online dárkový registr, zatímco jiný spolupracuje s designéry na tom, čím udělat obchody zajímavějšími pro ženy.
Úsilí se vyplácí. Získávání ženských prodejních manažerů stouplo za poslední rok o sto procent a společnost má větší podíl ženských klientů, než tomu bylo před činností organizace. Uskupení našlo uvnitř společnosti své příznivce mezi šéfy, jako je Shawn Score, manažer regionu Midwest, který přilákal více než 300 nových zaměstnankyň a zjistil, že obrat manažerek v jeho oblasti loni stoupl o téměř deset procentních bodů právě díky programu WOLF. Také zjistil, že organizace mu pomohla lépe vycházet zákaznicím vstříc. WOLF tým navrhl změny značení na pračkách, jež ukazují, kolik obsahu pojmou namísto měření objemů ve stopách krychlových, což vedlo k mnohem přijatelnějšímu značení především pro maminky. „Myslíme, že tohle byla trefa do černého,“ říká Score.

Překlenutí pohlavních rolí

Několik ženských organizací se může výsledky opravdu chlubit, jako například ta v Deloitte. Nyní, ve čtrnáctém roce existence Deloitte iniciativy pro udržení a rozvoj žen, známé jako WIN, je program chválen za úspěch v prosazování žen do většiny vlivnějších pozic: 19,3 procenta partnerů jsou ženy, což je nejvyšší procento mezi účetnickými firmami takzvané Velké čtyřky. Je to o sedm procent více, než tomu bylo v době, kdy WIN v roce 1993 začínala.
Příčiny tohoto úspěchu? Mnohé z programů, jež se rodily v ženské iniciativě Deloitte, sloužily oběma stranám - ženám i mužům. Firma například zkouší program „hromadného přizpůsobení kariéry“, který poskytne každému zaměstnanci rámec pro vyjednávání o počtu a frekvenci pracovních hodin, o cestovních nákladech a zodpovědnostech, pakliže se během kariéry jejich individuální potřeby změní. Jde nejen o klouzavou pracovní dobu a rozdělení prací, jimž se muži vyhýbají, protože s takovou volbou je stále spojeno jisté stigma. V pilotních místech je do programu zahrnut každý.
Přesto mají takové iniciativy ještě malý dopad na tvrdě pracující auditory, jejichž ideálem rovnováhy pracovního a osobního života je třídenní víkend poté, co skončí daňová sezona. Když jsou muži tázáni, říká národní ředitelka WIN Cathy Benková, téměř vždy řeknou, že je ženská iniciativa důležitá. „Ale pak se zastaví. A pokud pokračují, řeknou: ,Se mnou to však nemá nic společného´.“
S příspěvkem ke změně myšlení přispěchala Benková před dvěma lety s programem nazvaným Nakupující ženy, jenž by měl pomáhat ženám s tím, co právě jim přijde důležité - získat více klientů a zlepšit porozumění mezi muži a ženami ve firmě. Poukazujíce na absenci výzkumu, který by odhalil, jak ženy-šéfky dělají rozhodnutí, WIN sponzoroval celoroční průzkum na toto téma. Zjištění byla prezentována na čtyřhodinových workshopech pro dvě třetiny mužů a jednu třetinu žen.
Setkání připomnělo mužům prosté rozdíly začínající už u setkání s klientem (ženy preferují snídani před večeří, jelikož mají navíc večerní domácí povinnosti) a komunikační styl (to, že ženy pokyvují, nemusí nutně znamenat, že s vámi souhlasí). Zatímco šéfové-muži dávají přednost tomu, že konzultanti a účetní sedí vedle nich, dámy dají mnohem více na vizuální stránku, takže partneři by měli být při setkáních tváří v tvář šéfové-ženě, zjistil výzkum.
A protože ženy mají tendenci vidět vůdčí role spíše jako pozici odpovědnosti nežli moci, partneři by měli pozorně přemýšlet o tom, koho vysílají na pomoc prodeje služeb. „Pokud je to muž, možná vnese do hry své ego,“ říká Paul Silverglate, partner v auditorské firmě, jenž prošel tréninkem, „ale ženské partnerky jsou více zaměřeny na to, kdo každodenně spolupracuje s týmem. To bylo pro mne hodně zajímavé.“
Zpětná vazba od mužů byla v drtivé většině pozitivní: více než 90 procent jich říká, že semináře byly užitečné. Silvergate, který je rovněž vedoucím WIN, říká, že poznal dokonce mužské kolegy, kteří návody využívají v osobním životě. „Pokud vám opravdu záleží na změnách pro ženy,“ říká Silvergate, „musí to mít smysl pro všechny.“

TRACIE WINBIGLEROVÁ Finanční ředitelka, Integrated Media, NBC Universal; spolupředsedkyně sdružení
ORGANIZACE Ženské sdružení v GE
ÚKOL Využít organizaci ke spojení žen s klíčovými zákazníky a dodavateli i s komunitou, v níž pracují

JULIE GILBERTOVÁ Viceprezidentka, Women’s Leadership Forum (WOLF) a podnikatelské aktivity
ORGANIZACE WOLF z Best Buy
ÚKOL Využít organizaci při řešení ústředních obchodních témat a zapojit do této činnosti všechny zaměstnance, od řadových až po vrcholné funkce

KL24

CATHY BENKOVÁ Výkonná ředitelka, WIN, „velvyslankyně“ Deloitte pro talenty
ORGANIZACE Iniciativa pro udržení a rozvoj žen (WIN)
ÚKOL Změnit firemní kulturu, organizace by měla prospívat i mužům

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?