Menu Zavřít

Jak ušetřit za hovory

15. 9. 2009
Autor: Euro.cz

Telefonování prostřednictvím počítačové sítě VoIP snižuje náklady až o 60 procent

FIN25

Náklady na telefonické volání lze snížit nejen nižším počtem hovorů. Vše lze vyřešit mnohem elegantněji – přechodem na volání prostřednictvím internetu. To může být stejně komfortní jako klasické volání, ale lze jím výrazně snížit náklady. ===== Nová technologie =====
Každého – od majitelů telefonů, kteří provolají za měsíc jen několik set korun, přes malé živnostníky až po velké firmy – trápí měsíční výše účtů za telefon. Poplatky za minutu hovoru jsou stále relativně vysoké a většina volajících se s tím smíří a nic dalšího nedělá. Existují však možnosti, jak na hovorném při minimálně stejné – a mnohdy i lepší – kvalitě výrazně ušetřit. Jednou z nich je volání pomocí specializovaných telefonů prostřednictvím internetu, které se zkráceně nazývá VoIP. VoIP (Voice over Internet Protocol) je technologie umožňující přenos digitalizovaného hlasu (telefonování) prostřednictvím počítačové sítě – internetu, intranetu nebo jiného datového spojení. Existuje mnoho variant VoIP protokolu, kdy se hlas volajícího přenáší po částech v datových paketech prostřednictvím sítě internetového protokolu (IP) k volanému. Přenášené části jsou kvůli úspoře objemu přenášených dat zakódované. Kódovací a dekódovací algoritmy se nazývají kodeky. ===== Jako běžná telefonie =====
Vypadá to, jako by VoIP bylo možné použít pouze k volání z jednoho počítače na druhý nebo pro telefony připojené k internetu. Tak tomu však není. Pohodlnější možností, jak využít VoIP, je nákup IP telefonu nebo brány pro připojení běžného telefonního přístroje.
Telefonování se pak v podstatě neliší od klasického. Zákazníci mohou získat plnohodnotné geografické telefonní číslo a volat prostřednictvím VoIP i do pevných a mobilních sítí. Tyto hovory sice nejsou zdarma, neboť části trasy jsou přenášené prostřednictvím veřejné telefonní sítě, ale cena za ně je výrazně nižší než u volání z pevné linky. Navíc ve VoIP sítích funguje přenositelnost čísel a zákazník si může převést vlastní, které dříve používal u klasické telefonie. Firmy zase ocení širokou škálu možností danou používáním VoIP – například bezplatné telefonické propojení s pobočkami či prodejnami, konfigurační pružnost řešení, vazbu na její informační systém nebo na software pro řízení vztahu se zákazníky (CRM) a nahrávání hovorů. ===== Rozmanitá nabídka =====
Volání prostřednictvím internetu lze provozovat několika způsoby. Tím nejjednodušším je pořízení sluchátek s mikrofonem a použití například sítě Skype. Toto volání je sice nejméně komfortní, ale může stačit. Za řádově nižší poplatky lze prostřednictvím skypu volat na pevné linky do zahraničí – volání na mobil přijde zhruba stejně jako v tuzemsku.
Pro komfortnější telefonování prostřednictvím internetu je vhodné třeba VoIP zařízení a internetové připojení, které zaručí dobrou kvalitu spojení – například ADSL, kabelové nebo kvalitní bezdrátové připojení. Rychlost připojení by měla být minimálně 128 kilobitů za vteřinu – v obou směrech.
Nabídka VoIP zařízení na trhu je poměrně rozmanitá. Například značka WELL, která patří k největším výrobcům techniky pro VoIP, zahrnuje široké portfolio produktů – IP telefony a brány (gateways) i routery umožňující připojení běžných telefonů. Zařízení jsou koncipovaná tak, aby základní instalaci i konfiguraci zvládl „poučený“ uživatel. Není zapotřebí speciální instalace.
Dále je třeba si pro internetovou telefonii pořídit telefonní služby, například u firmy Volný. Poskytovatelů internetové telefonie je mnoho. Je však nutné si mezi nimi vybrat, nebo si nechat poradit, který je pro konkrétní požadavek nejlepší. Menším firmám nestačí telefon a jeden kabel poskytující internetové spojení. V takovém případě jsou obvykle zřizovány ústředny, které uspokojí i požadavky náročných zákazníků. Tato zařízení mají často všechny funkce analogové ústředny, například podržení či přepojení hovoru či hudbu při čekání. A nabízejí i další funkce. Například automatickou spojovatelku, denní či noční režim, podrobný výpis volání včetně zmeškaných hovorů či možnost jejich směrování prostřednictvím různých operátorů dle předčíslí volaného čísla, čímž lze také výrazně ušetřit.

Modelový příklad VoIP se vyplatí zejména tomu, kdo často telefonuje – čím více hovorů, tím větší je úspora. Návratnost počátečních investic se tím urychluje. Pokud již existuje paušální připojení k internetu (ADSL, kabelová televize, WiFi, pevné připojení, CDMA), výrazně se ušetří – na VoIP telefony se volá zdarma, na pevné linky a mobily za výhodné tarify. Pokud existuje paušální připojení k internetu a většina volání směřuje jen na několik telefonních čísel – například 80 procent z provolané částky je na pětinu z nich – vyplatí se domluvit se s nejvíce volanými osobami, aby si také pořídily VoIP a bylo možné volat zdarma, kupříkladu více poboček jedné firmy, rodinní příslušníci a tak dále.
Modelový příklad ukazuje konkrétní finanční úsporu při měsíčním účtu za telefon zhruba šest set korun, tedy u průměrného účtu běžného volajícího v ČR. V případě pevné linky je měsíční paušál 404 korun. Za 50 minut volání ve špičce zaplatí dotyčný 79, za 120 minut mimo ni pak dalších 90 korun. Pět minut volání do mobilních sítí přijde na 32,50 koruny. Celkem tedy provolá 605,50 koruny.
Při zřízení VoIP linky se měsíční paušál neplatí. Volání ve špičce přijde zhruba na 50, mimo ni při stejném počtu minut na 70 a na mobily na 23 korun. Celkové měsíční náklady činí přibližně 144 korun. Měsíční úspora tedy činí nezanedbatelných 461,21 koruny.
Nejjednodušší VoIP telefon přijde zhruba na 1180 korun včetně DPH – za čtyři měsíce je tedy „zaplacen“. Dále zákazník na volání prostřednictvím internetu již jen vydělává. Nehledě na to, že obvykle obdrží k aktivaci služby a k telefonu navíc volný kredit ve výši několika set korun, který může následně zdarma provolat. Konkrétní úspora je však vždy individuální a závisí na mnoha faktorech. U velkých podniků lze oproti nákladům na pevné linky a mobilní telefony uspořit ještě víc. Tabulka:
Výrazná úspora
Srovnání nákladů (Kč) při pořízení pevné a VoIP linky a sazeb (Kč za minutu)* Pevná linka VoIP linka
Náklady na zřízení 594 0
Měsíční paušál 404 0
Volání ve špičce 1,58 1,01
Volání mimo špičku 0,75 0,59
Volání v síti operátora ve špičce 1,58 0
Volání v síti operátora mimo špičku 0,75 0
Volání do mobilních sítí 6,50 4,58
Mezinárodní volání 1. skupiny 5,24 2,14 Poznámka*: Ceny jsou uvedeny včetně DPH.
Pramen: Joyce ČR

  • Našli jste v článku chybu?