Nejprve se musíte rozhodnout, zda je franšízing pro vás vhodnou formou.
Pokud máte silného podnikatelského ducha a chcete znovu vynalézt kolo, franšízing se pro vás nehodí, neboť pouze kopíruje osvědčený systém. Dobrou příležitostí, kde se dozvědět více o výhodách a úskalích franšízingu, jsou semináře a výstavy.
V prvním kroku vylučte příležitosti, na které finančně nestačíte a které nenabízejí výnosy, jaké očekáváte. Vybírejte mezi franšízory registrovanými v České asociaci franchisingu (www.czech-franchise.cz). Členství není sice zárukou úspěchu, ale je to dobrý start.
Prozkoumejte informace, které jsou k dispozici na internetu. Promluvte si s co nejvíce franšízanty z oboru, který jste si vybrali. Nezapomeňte, že jde o dvousměrný proces ověřování. Také franšízor bude vyhodnocovat vás. Než podepíšete smlouvu, dejte ji k posouzení právníkovi, který se na franšízing specializuje.
Vzdělávání ve franšízingu
Ten, kdo se rozhodne začít podnikat formou franšízingu (zakoupí franšízu), získává ucelený balíček výhod, který franšízor za léta vytvořil a zejména získává dobře zdokumentované know-how, podle kterého může začít provozovat svůj podnik. Máte-li v hlavě nápad, nebo již dokonce vlastníte zajímavou provozovnu, případně síť provozoven, pak se zamyslete nad dalším způsobem rozšiřování vašeho nápadu nebo sítě.
12 kroků pro výběr franšízy |
---|
1. Uvažte, zda se pro podnikání formou franšízy hodíte
2. Zúčastněte se semináře o výhodácha úskalích franšízingu 3. Eliminujte příležitosti, které jsou pro vás příliš drahé 4. Eliminujte příležitosti, které vám nenabízejí očekávaný příjem 5. Začněte výběr u zavedených značek, které jsou členy asociace franšízingu 6. Prozkoumejte co nejvíce nejrůznějších značek 7. Vyhodnoťte, v čem jste dobří, a co vás bude bavit 8. Zapadá vybraný koncept do hodnot vaší rodiny? 9. Marketingový průzkum – zákazníci, dodavatelé, konkurence… 10. Vyzpovídejte držitele vybrané franšízy 11. Konzultujte franšízu s odborníky – právníky, účetními, bankami… 12. Vybrali jste správně? Když máte pochybnosti, vraťte se k bodu 1. |
Cílem Školy franchisingu je poskytnout přehled o rozsahu nutných znalostí a zkušeností, které musíte mít dříve, než koupíte licenci určité značky, případně než zahájíte expanzi své vlastní značky, uvádí Jiří Lošťák.
Ucelené informace o franšízovém podnikání není kde získat. Literatura v českém jazyce je naprosto nedostatečná. Téma franšízingu chybí na středních i vysokých školách. Šíření informací brání také pečlivá ochrana know-how ze strany franšízorů, která nedovoluje nikomu proniknout do pravidel a souvislostí jejich podnikání. Franšízant, jako provozovatel „značky“ v konkrétním regionu, nesmí (mimo síť) poskytovat téměř žádné informace o vedení svého podniku.
Česká asociace franchisingu, Franchise & Retail Academy a poradenská kancelář RNDr. Jiřího Lošťáka připravují v roce 2020 otevření dalšího ročníku Školy franchisingu. Celá škola bude probíhat formou osmi jednodenních bloků. Uzávěrka přihlášek je 31. prosince 2019. Přihlásit se můžete na info@franchising-academy.cz. nebo lostak@lostak.cz.
Přihlášení je případně možné telefonicky na čísle 603 203 828. Více na www.franchisingacademy.cz.
Škola franchisingu je jednou z mála možností v ČR, kde můžete získat přehledné informace o tom, jak začít podnikat formou franšízingu. Každý blok školy má svoji neopakovatelnou atmosféru díky zajímavým osobnostem, které se tu setkávají a vzájemně poznávají. Účastníci kurzů živě diskutují mezi sebou, porovnávají své názory s názorem a praxí ostatních. Základní lektorský tým je tvořen poradci ČAF, dále zástupci advokátních kanceláří – členů ČAF. Jako odborní poradci vystoupí manažeři a vlastníci úspěšných franšízingových systémů, členů ČAF. Dalšími přednášejícími jsou odborníci z vysokých škol. Například: doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc., VŠH Praha, Ing. Vladimíra Filipová, Ph. D., VŠE Praha, Waltraud Martius, SYNCON, Rakousko, RNDr. Jiří Lošťák, franšízový poradce, Ing. Jiří Krajča, franšízový poradce, Mgr. Martina Parusová, advokátka AK KŠB Praha, Jinřich Ginter, novinář, zpravodaj, lektor, specialista na PR, Ing. Lubomír Milek, specialista na franšízing ve službách.
Hodnocení studia na Škole franchisingu je náročné. Nehodnotí se prospěch na konci školy, ale aktivity v celém průběhu studia. Posluchači musejí prokázat svoji schopnost aplikovat získané znalosti na konkrétním projektu franšízového konceptu. Účastníci školy dostanou v průběhu každého bloku zadání konkrétní samostatné práce. Cílem samostatné práce posluchačů je použít teoretické znalosti tvůrčím způsobem a aplikovat je pro franšízový koncept vlastní nebo modelové firmy.
Po úspěšném absolvování školy obdrží každý absolvent certifikát.