Zakladatelé a majitelé společnosti Walmark bratři Adam, Mariusz a Valdemar Walachovi zvítězili v prestižní soutěži Podnikatel roku 2010 České republiky. Ocenění převzali v pražském Paláci Žofín z rukou ministra zahraničních věcí Karla Schwarzenberga a Magdaleny Souček, vedoucí partnerky firmy Ernst & Young, která soutěž v ČR od roku 2000 vyhlašuje.
Foto: Ernst & Young
Vítěz národní soutěže postupuje do klání o titul světového podnikatele roku v Monte Carlu. A recept na úspěch? „Kvalita a dodržování etických principů, to jsou naše jasné priority. V naší branži je nejdůležitější značka a tu si nesmíte zkazit. Jsme rodinná firma a naší silnou stránkou je, že táhneme vždycky za jeden provaz,“ shodují se bratři Walachové.
Walmark je v současné době největším výrobcem a distributorem doplňků stravy, vitamínů a volně prodejných léků ve střední a východní Evropě s dceřinými společnosti na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Litvě, Lotyšsku, Rumunsku, Bulharsku a ve Francii. Kromě prodeje prostřednictvím vlastních poboček vyváží Walmark své výrobky do více než tří desítek zemí - a to nejen v Evropě, ale také na Střední a Dálný východ do států jako jsou Kuvajt, Vietnam, Jordán nebo Spojené Arabské Emiráty. Všechny produkty (portfolio výrobků má 300 položek - Od Marťánků po Proenzi) společnost vyrábí v moderním farmaceutickém závodě v Třinci. Celkem zaměstnává 850 lidí.
Historie úspěšné firmy se začala psát v roce 1990, kdy ji bratři Walachovi založili bez jasného podnikatelského plánu, zato s obrovskou chutí začít dělat něco nového. V počátcích zvažovali, že začnou podnikat v oblasti počítačů. „Když se ale otevřely trhy, zjistili jsme, že se dá obchodovat naprosto se vším, jenže my nechtěli být jen obchodníky, kteří vozí zboží tam a zpět. Naším cílem bylo vždy dodávat i nějakou přidanou hodnotu. Proto jsme vybudovali vlastní výrobní závody v Česku i na Slovensku a v rámci firmy Walmark založili divizi nápojů, divizi farmaceutickou a divizi zemědělských produktů,“ vzpomíná Mariusz Walach. Nejmenší, zemědělskou divizi, zabývající se především vývozem a dovozem českého máku, společnost prodala v roce 2001 a zaměřila se na nápoje - značka Relax se stala číslem jedna v džusech. Když koncem roku 2004 přišla od polského konkurenta nabídka na odkoupení nápojové divize, padlo rozhodnutí prodat a soustředit se jen na farmacii. Tehdy si Walmark dal za cíl stát se největším výrobcem doplňků stravy a volně prodejných léků ve střední a východní Evropě, což se podařilo. Teď chce být top v celé Evropě. Novou vizí firmy je dosáhnout do roku 2015 obratu 200 milionů eur (nyní roční obrat dosahuje cca 100 milionů eur). „Snažíme se růst organicky, o nějakých deset až patnáct procent ročně. Máme projekt, v němž se díváme po dobrých značkách v našem oboru v regionu střední Evropy, nějakou bychom chtěli koupit, dříve se nám to podařilo například s Proenzi. Konkrétní jednání ještě ale nevedeme,“ upřesňuje Adam Walach.
V náročných podmínkách farmaceutického oboru se Walmark dokázal prosadit stabilně vysokou kvalitou a účinností svých výrobků, bez zahraničního kapitálu a cizího know-how. Nejúspěšnějším produktem je přípravek na klouby Proenzi. Portfolio je rozděleno na strategické výrobky, což jsou například oblíbené vitaminy pro děti Marťánci, přípravky Prostenal, GinkoPrim či Urinal, a výrobky doplňkové. „Připravujeme stále více volně prodejných léků, aby si náš zákazník mohl ve stejné kategorii vybrat buď doplněk stravy, nebo volně prodejný lék. Už takto nabízíme pokrytí chřipky, bolesti v krku i kašle,“ říká Adam Walach.
Na vývoji nových produktů pracuje přibližně dvacet lidí. Valdemar Walach upřesňuje, že nejde o vymýšlení převratných novinek, ale hledání nově objevené účinné látky pro stávající i budoucí produkty: „Naši lidé spolupracují například s Univerzitou Palackého v Olomouci a celou řadou dalších vývojových laboratoří po celém světě. Jezdí také po veletrzích a vymýšlejí poměry účinných látek. Účinné látky sami nevyrábíme, nakupujeme je u renomovaných chemických koncernů po celém světě. Aktivní ingredience na osmdesát procent produktů si mícháme a lisujeme sami, zbylou část, například masti, si necháváme vyrábět pod svou značkou, podle našich receptů, u jiných výrobců.“
Hospodářská krize neminula ani Walmark, vedle dočasného poklesu tržeb však přinesla také užitek, jak potvrzuje Adam Walach: „Krize byla lekce a možná i dobrá. Do té doby jsme 17 let jen rostli. V krizi jsme se museli začít škrtat, podívat na své podnikání jinak, trochu firmou zatřást a ukázalo se, že se bez některých věcí docela dobře obejdeme, na což bychom bez krize asi dodnes nepřišli. Letos už zase porosteme zhruba o deset procent.“