Bleší trhy a burzy vystřídaly internetové portály. Češi takto každoročně prodají zboží za miliardy korun. Zavedenému Aukru, Bazoši nebo Sbazaru však začínají konkurovat nadnárodní hráči.
Každé zboží si najde svého kupce, vše je jen otázkou správně nastavené ceny. Tímto heslem se řídí Daniel Nigrin, když prodává věci, které již nepotřebuje, ale někomu mohou ještě dobře posloužit. Ať už je to jízdní kolo, DVD přehrávač, starší postel, nebo třeba historické pohlednice. Dříve zboží nabízel v Annonci a dalších inzertních novinách nebo chodil na burzy a bleší trhy. Dnes už nikam nemusí, pro obchodování používá výhradně internet, řadu věcí nabízí v aukcích s vyvolávací cenou od koruny.
Drobných prodejců, jako je Daniel Nigrin, eviduje Aukro.cz - největší český aukční portál - zhruba 35 tisíc měsíčně. Přibližně tři sta tisíc lidí pak stojí na druhé straně, tedy kupujících. „Během jednoho čtvrtletí se díky naší platformě obchodně potká asi 600 tisíc Čechů. Historicky přes Aukro.cz udělalo nějakou transakci 3,9 milionu lidí,“ vypočítává ředitel David Vychytil. Přesný objem peněz, který přes portál proteče, nechce specifikovat, připouští ale, že se pohybuje v jednotkách miliard korun. „Naše marže je na úrovni zhruba šesti procent z hrubého obratu,“ říká Vychytil.
Pavel Kolář, produktový manažer služby Sbazar.cz, odhaduje, že online tržiště postupně absorbovala až 80 procent veškerých „bazarových prodejů“ v Česku, tedy transakce s použitým zbožím. „Bleší trhy, burzy, lokální bazary a prodeje mezi lidmi napřímo, mimo internet, dnes představují maximálně čtvrtinu transakcí,“ soudí Kolář. Podle něj se na českém internetu průběžně nabízí zboží v hodnotě vyšších stovek milionů korun. „Svého kupce najde nárazově 15 až 30 procent inzerovaných věcí,“ říká Kolář.
Zpátky v českých rukou
Ve Zlíně sídlící Aukro.cz před rokem a půl změnilo vlastníky, od jihoafrické společnosti Naspers ho za blíže nespecifikovanou sumu odkoupili čeští investoři v čele s Václavem Liškou. Ten v roce 2003 stál u jeho zrodu a několik let jej následně řídil. Momentálně je Aukro.cz plně v českých rukou, mezi akcionáři jsou čtyři investiční skupiny a tři fyzické osoby, kupříkladu ředitel portálu David Vychytil drží 8,5 procenta. „Potřebovali jsme kapitálově posílit, abychom mohli dokončit přechod na novou platformu, a zároveň jsme hledali synergie pro další rozvoj firmy,“ vysvětluje Vychytil důvod, proč je mezi spolumajiteli například fond Leverage Technology, který sdružuje podnikatele specializující se na investice v ICT a e-commerce.
Uječený mimozemšťan stále roste. Alza se každé čtyři roky zdvojnásobí
S novým akcionářským zázemím se chce Aukro.cz více zaměřit na aktivity, ze kterých před patnácti lety vyrostlo, tedy aukce menších prodejců. Ne že by se portál úplně zřekl spolupráce s velkými obchodníky, ale rozhodně by se neměly opakovat „kobercové“ nálety na návštěvníky se stovkami tisíc komerčních nabídek e-shopů a dovozců různého zboží ze zahraničí, kvůli čemuž Aukro.cz ztratilo spoustu věrných zákazníků. Podle Vychytila chce portál aktivně pracovat s databází čítající více než 1,8 milionu aktivních klientů, kterým se na základě personalizovaného rozhraní budou zobrazovat unikátní nabídky namísto plošné ofenzivy velkých prodejců. „Nechceme být druhý Amazon, který nabízí prakticky vše. Máme ambici se specializovat na unikátní nabídky. Svým způsobem se vracíme k vlastním kořenům“ říká Vychytil.
Nadnárodní (silná) konkurence
Musí se však připravit na úplně novou konkurenci. Segment přímého prodeje zboží od člověka k člověku prostřednictvím internetu (občas označovaný jako C2C nebo P2P) totiž prochází strukturálními změnami spojenými s významným nástupem mobilních zařízení a příchodem nadnárodních značek na český trh. Stejně jako Aukro.cz a jeho lokální konkurenti Bazoš či Sbazar před časem takřka úplně zničili papírové inzertní tituly, musejí se oni sami teď vypořádat s marketingově hodně aktivním projektem Letgo či globální komunitní jedničkou Facebook. Ten do Česka vstoupil na podzim loňského roku s novou službou Marketplace (tržiště), která je zabudována mezi další funkce této sociální sítě a má plnit obdobnou roli jako zavedené české projekty - propojit prodávající osoby s potenciálními kupci, ať už přes počítač, nebo v mobilním telefonu.
V regionu střední Evropy funguje Marketplace zatím jen v Česku a Maďarsku. Firma Marka Zuckerberga si naši zemi nevybrala náhodně - způsob prodeje nepotřebného zboží pomocí burz, bleších trhů či aukcí je tu zažitý od 70. a 80. let a Češi jsou poměrně aktivní i v přijímání moderních technologií. „Vybrali jsme některé trhy pro testování služby, abychom získali nejlepší zkušenosti. V rámci elektronického obchodu je váš národ velmi aktivní“ říká Robert Bednarski, šéf Facebooku pro region střední Evropy. Připomeňme, že největší světovou sociální síť v Česku používá pět milionů lidí, z toho zhruba tři čtvrtiny každodenně. V případě správného nastavení služby má tak portál zajištěnu obří masu potenciálních zákazníků pro své tržiště.
To čeští provozovatelé „e-burz“ musejí pracovat se skromnější návštěvností: podle statistik projektu Gemius Audience mělo Aukro.cz letos v únoru návštěvnost 1,07 milionu lidí, kteří zhlédli přes 60 milionů stran, Sbazar.cz měl 1,86 milionu návštěvníků (77 milionů zhlédnutých stran). S ohledem na zázemí české internetové jedničky Seznam.cz je potenciál služby Sbazar.cz ještě vyšší.
Pošli to dál
Opačným způsobem než Facebook přistupuje k etablování své bazarové služby společnost Letgo, která funguje přes chytré mobilní telefony. „Filtrování inzerátů probíhá především na základě vzdálenosti prodávajícího a potenciálního kupujícího, respektive jejich smartphonů, přičemž limit si může dotyčný sám určit“ vysvětluje Radek Kubeš, redaktor magazínu Chip. Agresivní reklamní kampaň Letgo (ve volném překladu Pošli to dál) se sloganem „Vyfoť, sdílej, prodej“ je všudypřítomná a začíná být stejně vlezlá a otravná jako spoty srovnávače cen ubytování Trivago.
Přitom firma sama je skoupá na jakékoli informace. Když si chcete rozkliknout záložku O Letgo (která je navíc uvedena titěrným písmem), nedozvíte se vůbec nic. Podle Wikipedie má firma centrály v New Yorku a Mexico City, vývoj probíhá v Barceloně; jediným veřejně dostupným údajem je tvrzení, že aplikaci do smartphonu si stáhlo 75 milionů lidí, nicméně statistiky obchodu Google Play (tedy telefony na platformě Android, která běží na asi 85 procentech chytrých telefonů) uvádějí pět milionů stažení aplikace.
Miliardáři z Mall Group koupili online supermarket Košík.cz. Čtěte více
Letgo však disponuje velmi slušným investorským zázemím: podle statistik portálu Crunchbase.com, který sleduje finanční transakce startupů, získala společnost Letgo během tří let od investorů celkem 375 milionů dolarů, tedy asi osm miliard korun. Zajímavostí je, že ve všech třech investorských kolech vložila peníze do Letgo jihoafrická společnost Naspers, tedy bývalý majitel Aukra.cz.
David Vychytil připouští, že jeho firma nové hráče sleduje, i proto vyvinula novou aplikaci pro smartphony, a počítá s tím, že současný podíl mobilních aukcí kolem 15 procent do budoucna poroste. „Na sociální sítě chodí lidé za známými a komunitou, nikoli obchodovat. Každopádně konkurenci vnímáme s pokorou, ale když budeme dobře a poctivě dělat svou práci, prostor pro růst Aukra je velký,“ říká.
Důvěryhodnost vs. rychlost
Narůstající trend mobility, tedy přesunu aktivit na aukčních portálech do smartphonů a tabletů, potvrzují i analytici KPMG. „Trendem je dostávat do mobilních zařízení plnohodnotná řešení pro zákazníky, ne jen doplňkové služby. Tak to funguje třeba v bankovnictví - to, co vyřídím vpočítači, musím zvládnout i v mobilním bankovnictví“říká manažer KPMG Jiří Machala.
Jeho kolega Lukáš Cingr dodává, že Aukro.cz a Letgo se odlišují z hlediska jak působení na trhu, tak vnímání klientů. „Zatímco Aukro je tu již mnoho let, staví na renomé a důvěryhodnosti, Letgo je nová ,fresh‘ služba, která láká na rychlost a jednoduchost, na což slyší mladá generace,“ říká Cingr.
Dále čtěte: