Menu Zavřít

Jak zvednout uragán

12. 10. 2005
Autor: Euro.cz

Možná sežere planetu Zemi, ale udělá to s grácií

Posouvání hranic lidských možností může být vzrušující. Nemám nic proti tomu, když se Ben nebo Justin snaží zaběhnout stovku za kratší dobu než Carl nebo Frankie. Nemám nic ani proti tomu, když půl roku před tím stráví experimentováním s látkami, kvůli nimž adjektivum „lidský“ začíná ztrácet výpovědní hodnotu. Dělají to hlavně kvůli tomu, aby byli rychlejší. Asafa Powell si pro pokus o další překonání světového rekordu ve stometrovém sprintu neoblékne skafandr a kapsy si nevycpe olověnými destičkami. To by byl blázen.
Zatímco sprinteři jsou si existence fyzikálních zákonů alespoň intuitivně vědomi, v Land Roveru to vidí jinak. Nač se trápit banalitami, jako je aerodynamika nebo snižování hmotnosti. Základní otázka zní: Jak silný motor je potřeba umístit do tanku, aby se dal označit za sportovní? Prý osmiválec, jehož výkon se vyšplhá na 390 koní. „Tak jo, to by mohlo stačit. A budeme mu říkat Range Rover Sport.“
Jakkoli na to zvenčí ani zevnitř nevypadá, s RR Sportem vznikla pátá modelová řada britské automobilky. Vměstnala se mezi luxusnější a dražší Range Rover (od něhož si bere hodně ze svého vzhledu) a Land Rover Discovery. S tím zase sdílí podvozek, zahrnující tuhý rám spojený se samonosnou karoserií. A to je přesně důvod, proč váží přes dvě a půl tuny. Že by maličkost?
Téměř ano. Rozpohybovat takovou masu oceli nepředstavuje pro přeplňovaný benzinový agregát žádný problém a akcelerace na stovku za 7,6 sekundy vyznívá na papíře o to působivěji. Za volantem se však tíha projeví. Řidiče nevtiskne do kožených sedadel mocný zátah ani nelapá po dechu při prudkém brzdění. A když si na automatické převodovce nastaví sportovní režim a šlápne na plyn, odměnou je mu pouze vzteklé bublání osmiválce. Famózně vzteklé, nicméně tlak na žaludek při startu stíhačky nenahradí.
Ačkoli se Range Rover Sport chová spíš jako Jumbo Jet než F-16, zatracovat ho kvůli tomu by bylo zbabělé. Vyšší hmotnost zároveň zaručuje, že při cestování po dálnici vůz posádce učaruje pohodlím, jež k dokonalosti dovádí vzduchové odpružení. Kultivovaný motor většinou hladce přede a převodovka, v režimu sport váhavá, se za běžných rychlostí uklidňuje. A spory s aerodynamikou mají za následek, že z levého pruhu Range Rover Sport odfoukne cokoliv, co se mu připlete do cesty.
Vysoký standard jízdních vlastností přitom nepolevuje ani při výletech mimo dálnice. Náklony v zatáčkách překvapí svou umírněností a na terénní automobil je RR Sport obdivuhodně stabilní a jistý při sledování volantem vytčené stopy. I když, terénní automobil… Zajímalo by mě, kolik majitelů skutečně využije excelentní systém Terrain Response, převzatý z Discovery, a bude se brodit pouští a pralesem. Nejspíš ani jeden.
Ostatně máloco uvnitř vozu k tomu svádí. Člověk nemusí do kabiny nastupovat s pomocí štaflí a oproti jiným sportovně užitkovým vozům sedí relativně nízko. Palubní deska daleko více připomíná limuzínu, i když si uchovává nádech výjimečnosti vyzařující ze všech automobilů značky Land Rover. Solidní a robustní zpracování, žádné změkčilé plasty. Účelnost se odráží jak na logickém uspořádání ovladačů, tak v detailech po celém voze, jenom páté dveře se trochu vymykají. Lze otevřít buď horní část, nebo je po stisku kulatého tlačítka vpravo dole pod nápisem Supercharged vyklopit celé. První způsob je ovšem k ničemu, protože vzniklý otvor nedává příliš prostoru ani k nakládání drobností.
Souboj Range Roveru Sport 4,2 Supercharged s fyzikálními zákony vyvolává otázku, zda přeplňovaný benzinový osmiválec není nemístným hýřením. V nabídce představuje s cenovkou 2,5 milionu nejdražší volbu a ještě spolyká v průměru kolem dvaceti litrů benzinu na sto kilometrů. A to znamená, že jeho majitele budou bičovat ekologové ještě pět set let po smrti. Oproti tomu vypadá turbodieselový šestiválec za 1,5 milionu jako terno. Jenže podívejte se na to takhle: Range Rover Sport má aspoň šanci rozpoutat uragán, s dieselem je jako Asafa Powell bez nohou. A to je daleko smutnější představa. Range Rover Sport 4,2 Supercharged Motor přeplňovaný zážehový osmiválec
Objem 4198 cm3
Max. výkon 287 kW
Převodovka 6stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost 225 km/h
Průměrná spotřeba 15,9 litru na 100 km
Základní cena 2 434 000 Kč

WT100

Klady - kultivované jízdní vlastnosti
- vynikající motor
- terénní schopnosti

Zápory - váhavý automat v režimu sport
- vysoká spotřeba
- otevírání pátých dveří

  • Našli jste v článku chybu?