Na aktuálních trendech v koučování se podílí mnoho faktorů. Velký vliv na trendy má stav ekonomiky a takzvaná „nová“ průmyslová revoluce, stav, kvalita a zralost managementu, obecná angažovanost lidí a schopnost přijímat odpovědnost za svůj život a celoživotní osobní rozvoj a kvalifikaci. Určitě velký vliv na směry v koučování má podíl nezaměstnanosti. Ekonomické prostředí může být velkou příležitostí pro kouče ke spolupráci s lídry a manažery a podporou v jejich přípravě na změny i při samotném uskutečňování nutných změn.
Po jakých dovednostech a vlastnostech je v současnosti největší poptávka u manažerů?
Na počátku nového tisíciletí lze oprávněně předpokládat, že úloha manažerů v rozvoji efektivnosti podnikání firem se bude dále zvyšovat. Toto tvrzení lze podpořit následujícími momenty: • Globalizace světové ekonomiky a z toho plynoucí nutnost vyrovnat se s jejími důsledky a vlivy pro různé oblasti organizace; • Zrychlování tempa změn; • Náročnost a flexibilita řízení vnitřních
provozních procesů; • Zvyšování zájmu zaměstnanců o účast
na řízení; • Rostoucí vliv informační společnosti.
Má-li být manažer úspěšný, musí část svého času věnovat i „společenským“ činnostem, díky nimž získává mnohé cenné kontakty a informace.
Je potřeba vědět, že charakter manažerské práce se do jisté míry bude lišit v závislosti: • na úrovni, na které manažer pracuje, • na charakteru manažerského místa
(marketing manažer versus mistr), • na velikosti firmy, oblasti jejího působení.
Za tohoto stavu je velmi obtížné vytipovat společné, univerzální rysy manažerské práce. Přesto lze obecné rysy této práce shrnout takto: • Klasické funkce, jako je plánování, organizování, kontrola, tvoří i nadále náplň činnosti manažera; • Práce s lidmi - komunikace, schopnost
motivovat, vzdělávání, řízení kariéry; • Zaměření do budoucnosti musí být charakteristickým rysem jeho činnosti -manažer by měl být vizionářem; • Koncepční myšlení; • Otevřenost vůči změnám; • Trvalé zlepšování, zvyšování výkonnosti, to bývá většinou požadavek vlastníka firmy; • Znalosti, ochota neustále se vzdělávat a pracovat na svém osobním rozvoji.
Když se vrátím k první otázce, která směřovala k trendům v koučování, je více než jasné, že koučovací styl vedení může manažerům zásadně usnadnit jejich práci.
V jakých směrech čeští manažeři nejčastěji zaostávají, kde vy vnímáte největší potenciál v rozvoji lidí i samotných firem?
Myslím, že čeští manažeři se mají čím pochlubit. Ročně proškolíme v koučování kolem stovky manažerů a z toho pro mne vyplývá, že se chtějí vzdělávat v nových dovednostech. Pokud bych měla jednoznačně říci, které dovednosti manažeři potřebují rozvíjet, z mého pohledu je to komunikace. Zejména ve službách utíkají firmám obrovské peníze právě díky nedostatkům v této oblasti.
Koučujete i politiky? Mají čeští politici zájem o koučink?
Pro mne je politik člověk jako každý jiný, má svá témata, jako je například komunikace vize voličům nebo přesvědčivý projev. Příprava koučů v naší škole koučování je komplexní a náš absolvent je plně připraven na práci s jakýmkoli klientem, tedy i s politikem. •
Tereza Dewalt • hlavní trenérka mezinárodní školy koučování CoachingWorld • autorka kurzů Profesionální kouč, akreditovaných MŠMT
Čeští manažeři se chtějí vzdělávat v nových dovednostech, ročně proškolíme v koučování kolem stovky manažerů.
O autorovi| spolupracovník redakce