Pokud má někdo zato, že válka ve východní Evropě ovlivňuje životy lidí pouze v tomto regionu, zřejmě vůbec nebere v potaz dnešní obchodní a ekonomickou provázanost světa. Dopady ruské invaze na Ukrajinu totiž prostřednictvím dalšího narušení dodavatelského řetězce pocítí takřka všichni, ať už žijí kdekoliv.
Dva roky trvající koronavirová pandemie těžce zamávala se schopností včas dodávat potřebné zboží tam, kde bylo potřeba, a výrazně omezila výrobní kapacity. A současný vojenský konflikt celé situaci rozhodně v ničem nepomáhá. Agrese Vladimira Putina zapříčinila omezení, nebo rovnou přerušení provozu továren jak na Ukrajině, tak v Rusku, ale i dalších státech Evropy.
Zapomínat by se v této souvislosti nemělo ani na stále prudce rostoucí ceny energií a pohonných hmot či další rušení a přesměrovávání spousty letů, což vyvolává dodatečný tlak na už tak dost napjatou nákladní dopravu. V ohrožení jsou proto například celosvětové dodávky hliníku nebo oceli - byť například samotní letečtí výrobci se jejich výpadků aktuálně neobávají.
Evropské automobilky omezují výrobu
Konflikt nenechal Západ chladným a na agresora vyrukoval s tvrdými sankcemi. Světové společnosti se nyní téměř předhánějí v tom, kdo s Ruskem přeruší obchodní styky dříve, i když tím třeba přijdou o citelnou část zisku a důležitý trh.
Jaké konkrétní dopady sankce přinesou a která odvětví zasáhnou nejbolestivěji, zatím není jasné. Největší obavy ale pochopitelně mají ty sektory, kde je pro výrobu potřeba velká spousta nejrůznějších součástek a na plynulém chodu dodavatelského řetězce jsou zcela závislé. Typicky jsou to automobilky.
Volkswagen podle serveru New York Times už v úterý uvedl, že kvůli nedostatku dílů bude muset zpomalit výrobu ve své hlavní továrně ve Wolfsburgu a dalších německých závodech. BMW oznámilo omezení dokonce i v Rakousku a Velké Británii. Kromě zpoždění dodávek se však musí strachovat také o to, aby vůbec byl dostatek klíčových materiálů pro výrobu aut. Ukrajina a Rusko jsou země, v nichž se nacházejí významná naleziště palladia a platiny, které se používají v katalyzátorech. Vyváží se odsud ale také chrom nebo již zmíněný hliník a ocel.
Situaci na východě Evropy s obavami sledují i producenti polovodičů. Těm by pro změnu mohly začít docházet zásoby neonu a xenonu, které jsou vedle palladia nezbytné pro výrobu jejich produktů. Problémům se nevyhne ani potravinářský a chemický průmysl. Výrobci bramborových lupínků a kosmetiky by se mohli potýkat s nedostatkem slunečnicového oleje, jehož většina se také vyrábí v zemích, jež spolu momentálně válčí.
A pokud se konflikt protáhne, mohl by dle uvedeného webu ohrozit úrodu letní pšenice, z níž se vyrábí chléb, těstoviny a balené potraviny pro obrovské množství lidí, zejména v Evropě, severní Africe a na Blízkém východě. Nedostatek těchto surovin nakonec na ceně pocítí koncový zákazník, což zvyšuje riziko sociálních nepokojů v chudších zemích. Rusko společně s Ukrajinou patří k nejvýznamnějším světovým vývozcům i u ječmene, kukuřice a hnojiv.
Už jen potraviny a léky, rozhodl Maersk
K Moskvě se, z pochopitelných důvodů, obracejí zády rovněž přepravní společnosti. Ta vůbec největší, Maersk, v úterý oznámila, že dočasně pozastavuje veškeré dodávky do a z Ruska, a to jak po moři, tak po železnici i letecky. Jedinou výjimkou jsou potraviny a léky. K podobným krokům se odhodlali i další světoví námořní dopravci jako třeba Ocean Network Express, Hapag-Lloyd a MSC.
Konflikt se může též projevit v některých průmyslových odvětvích i tím, že zapříčiní narušení leteckých sítí, které společnosti využívají k dodávkám zboží po celém světě. Pokud by dopravní a nákladní letadla byla nucena dlouhodobě létat mimo ruský vzdušný prostor, budou cestovat déle a utratí více za palivo, což by pravděpodobně vedlo k nedobrovolnému rozhodnutí vozit menší a lehčí náklad.
Podle analýzy logistické společnosti Flexport, na níž se New York Times odkazuje, už ke změnám na hlavních obchodních trasách dochází. Například lety mezi indickým Dillí a Londýnem byly od středy do neděle v průměru o osm procent delší než před třemi měsíci, jak ukázaly údaje společnosti Flightradar24. Delší doba letu by mohla způsobit kaskádová zpoždění a nedodělky v průmyslových odvětvích, která jsou na letecké přepravě závislá. Týká se to hlavně elektroniky, polovodičů a rychlé módy.
Vážení čtenáři, situaci na Ukrajině se věnujeme napříč servery, které spadají pod našeho vydavatele, společnost Internet Info. Nabízíme vám výběr některých textů:
- Měšec: V Česku působí tři banky s vazbou na Rusko. Seznamte se s nimi
- Lupa: Putinův oligarcha i miláčci programátorů. Co jsou zač ruské internetové a IT firmy působící v Česku
- Lupa: Česko v hybridní válce: vláda vyzývá k činu, armáda žádá operátory o blokování proruských dezinformačních webů
- Cnews: Sankce za napadení Ukrajiny se vztahují i na čipy, Rusko odříznuté od západních technologií?
- Podnikatel: Ukrajinci v ČR dostávají povolávací rozkazy, řadu firem to může dostat do potíží
- CFOworld: Ruská invaze nutí Němce k přehodnocení přístupu k uhelným a jaderným elektrárnám