Menu Zavřít

Jako luxusní jachta

9. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Japonský kabriolet je nenápadný jen na první pohled

Těžko se hledá druhá tak špatná investice jako luxusní kabriolet. Nehodí se pro více než dva pasažéry, do kufru se vejde maximálně diplomatka, sportovně laděné motory s velkými objemy většinou spotřebují dost paliva a navíc bývají tyto vozy hodně drahé. Ale to jsou koneckonců i jachty, a kolik se jich prodá. Lexus SC je skutečně výjimečný vůz, který svým způsobem luxusní jachtu připomíná.
Auto vypadá na první pohled poměrně nenápadně, chtělo by se říci až jednoduše. Prosté oblé čisté linie ničím neprovokují a propracovanost všech detailů vynikne až při podrobnějším zkoumání. Tak například okna vozu včetně skel zpětných zrcátek mají nádech stejné barvy jako karoserie, což je detail zcela unikátní. Po nastoupení obklopí řidiče sehraný luxusní interiér s naprosto přesně lícovanými díly ze dřeva, kovu a kůže. Dokonalost povrchových úprav materiálů je nesporná i na dotek. Precizní provedení interiéru snese srovnání snad jen s Jaguarem XKR, protože i ostřílená německá konkurence se občas nevyvaruje některých interiérových hříšků. Sympatická je možnost tlačítkem zakrýt displeje navigace i rádia, přičemž možnost jejich ovládání zůstává zachovaná prostřednictvím multifunkčního volantu. Zvláště při jízdě se zataženou střechou si člověk připadá, jako by řídil retro třicátých let.
Střecha sama je segmentová, pevná a samozřejmě sklápěná elektricky. Skládá se do kufru, kde podobně jako u konkurence zabere prakticky všechen už tak malý prostor. Proces sklopení nebo nasazení trvá poměrně dlouhých třicet sekund, přičemž konkurence je například v případě BMW 3 o osm vteřin rychlejší. Na druhé straně třeba Volvo C70 potřebuje podobný čas.
Nastartování motoru provází šťavnatý, hutný zvuk osmiválce, který rychle ztichne pod úroveň běžné hlasitosti rádia. Bohužel, o moc víc se čekat nedá. Motor už by totiž potřeboval modernizaci, či spíše výměnu za vhodnější typ. Při objemu 4,3 litru a vzhledem k němu nepříliš vysokému výkonu 286 koní spotřebuje totiž v kombinovaném režimu dvanáct litrů na sto kilometrů, což je poměrně hodně. Ve srovnání třeba s Jaguarem XKR, který z menšího objemu dostane za stejnou spotřebu výkon 416 koní, nebo s BMW 650i, které disponuje bezmála 370 koňskými silami, je výkon příliš nízký, případně spotřeba příliš vysoká. Motor ovšem má velmi sympatický projev a vysoce kultivovaný běh. Na tom se podílí i velmi dobrá automatická převodovka, která řadí téměř nepostřehnutelně hladce. Není sice tak rychlá jako ta v XKR, ale Lexus si také nehraje na nějakého extra sportovce. Kabrioletu vyhovuje spíše poklidné vychutnávání luxusního svezení ve voze s velmi pohodlně nastaveným podvozkem, schopným přesvědčit posádku, že nesedí v kabrioletu, ale v luxusní limuzíně, než nějaké bláznění na technických tratích. A proto by mu více slušel modernější, objemově klidně i menší motor s adekvátně menší spotřebou zejména v městském režimu. Vyšší výkon by už totiž neunesla karoserie, která by pro něj neměla dostatečnou tuhost.
Lexus SC je svým založením spíše noblesní gentleman než dravec. Hýčká řidiče luxusním interiérem, velmi pohodlnou jízdou, doplněnou krásným osmiválcovým zvukem. Oproti německé konkurenci dokáže útočit i cenou, protože za už v základu skvěle vybavený japonský kabriolet zaplatí jeho majitel totéž, co za holý německý vůz, navíc s plátěnou střechou. Argumentem pro koupi je také vysoká exkluzivita, protože modelů SC v Česku jezdí jen několik (na rozdíl od zmiňovaných Němců), velmi nízká ztráta hodnoty vozu s časem a samozřejmě u Lexusu obvyklá ultimativní kvalita.

Klady
elegantní design
komfortní interiér
vyvážené a čitelné jízdní vlastnosti
automatická převodovka
aerodynamika jízdy bez střechy
skvělá základní výbava
cena

zápory
pomalejší reakce převodovky
po stažení střechy nepoužitelný kufr
oproti konkurenci horší motor

FIN25

tabulka
Lexus SC430
Motor vidlicový zážehový osmiválec
Objem 4293 ccm
Maximální výkon 215 kw
Převodovka šestistupňová automatická
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Zrychlení 6,4 s
Průměrná spotřeba 18/ 9/12
cena 2 454 000 Kč (základní cena)

  • Našli jste v článku chybu?