Druhá generace velkoprostorového vozu Carnival od automobilky Kia Motors se kromě několika designových úprav vnějšího i vnitřního vzhledu vyznačuje především novými pohonnými jednotkami. Zatímco dříve byl k dispozici jenom s přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 2,9 TD, výrobce přišel v loňském roce se dvěma variantami na výběr: benzinovým šestiválcem o objemu 2,5 litru a inovovaným dieselem 2,9 CRDi. Týdeník EURO měl možnost vyzkoušet, do jaké míry se vylepšily jízdní vlastnosti téměř třílitrového turbodieselu, nově se systémem vstřikování common rail.
Vzhled Carnivalu napovídá, že se výrobci nechali inspirovat spíše konzervativními americkými modely typu Chrysler Voyager a ničím neprovokují. Jediným výrazným prvkem jsou u verze se vznětovým agregátem průduchy turba na čelní kapotě, vyvolávající alespoň trochu agresivnější dojem. Vůz má dobrou dynamiku už od nízkých otáček a na sešlápnutí pedálu plynu reaguje více než dvoutunový kolos překvapivě živě. Nepříjemné však je, že při vyšších rychlostech začíná být motor příliš hlučný. Optimální se proto zdálo být nepřekračovat hranici 130 kilometrů za hodinu. Řadicí páka má krátký a přesný chod a dobře padne do ruky. Spotřeba při testování více méně odpovídala parametrům udávaným výrobcem, tedy kolem 9,5 litru nafty na 100 kilometrů.
Z automobilu dlouhého 4925 mm, širokého 1900 mm a vysokého 1805 mm má řidič výborný přehled. Díky vysokému posazení sedadel si dokonce může připadat, jako by řídil autobus. Vůz je přesto poměrně stabilní v zatáčkách a příliš se nenaklání ani při jejich o něco rychlejším průjezdu. Sedačky sice nejsou tvarovány tak, aby dobře vedly, ale to nahrazují loketní opěrky u všech sedadel. Kromě řidiče se do Carnivalu vejde dalších šest pasažérů, usazených ve třech řadách, a všichni mají dost pohodlí i na delších cestách.
Vnitřní prostor automobilu je řešen účelně. Řadicí páka je umístěna na středové konzoli přístrojové desky, takže je podlaha vozu rovná bez středního tunelu. Mezi sedadly tím vzniklo volné místo pro uložení dlouhých předmětů. Sedadla jsou velmi variabilní, co se týče uspořádání, a snadno se s nimi manipuluje. Nastupování na zadní místa zvláště na plných parkovištích výrazně ulehčuje dvojice dveří, které jsou na obou stranách posuvné. Velký zavazadlový prostor, který má objem 494 litrů, se sklopením druhé a třetí řady sedadel dá zvětšit asi na 3300 litrů. Problémem je, že se páté dveře vyklápějí příliš náhle a příkře, takže je třeba dávat pozor, aby nedošlo ke zranění.
V interiéru se ale najdou i nedostatky. Nešťastně vyřešené je topení, jehož průduchy na zadní sedadla jsou vedeny u střechy kabiny. Ve chladném počasí je proto spolujezdcům vzadu i po několika desítkách kilometrů stále zima na nohy, zato do vlasů jim fouká. Plastové díly působí poněkud lacině a estetický dojem nevylepšuje ani sériově dodávaný dřevěný dekor palubní desky.
Carnival je však stejně jako všechny ostatní dosavadní modely jihokorejské automobilky zajímavý svojí oproti konkurenci nižší cenou. V základní výbavě, za niž se platí necelých 720 tisíc korun, jsou airbagy řidiče a spolujezdce, elektrické stahování oken a vyhřívaná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace či ABS. V dražším provedení (o sto tisíc korun) se navíc objevují hliníkové disky kol, automatická klimatizace, karoserie v duální barvě, doplňky z chromu, kůží potažený volant, elektricky ovládané sklápění zrcátek nebo elektricky ovládané sedadlo řidiče. Za příplatek 45 tisíc korun je u obou verzí k dispozici čtyřstupňová automatická převodovka.
Kia Carnival 2,9 CRDi (testovaná verze)
Motor Přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem 2902 cm3
Nejvyšší výkon 106 kW
Převodovka manuální pětistupňová
Nejvyšší rychlost 168 km/hod
Průměrná spotřeba 9,4 l/100 km
Cena 719 980 Kč