Menu Zavřít

Zlatá sedmdesátá. Zdražování vrací Evropany ke starým návykům, méně jedí a nakupují ve slevách

26. 10. 2022
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Depositphotos
  • Rostoucí ceny energií a zdražování potravin nutí spotřebitele napříč Evropou k návykům, které byly typické pro 70. a 80. léta minulého století

  • Ve snaze ušetřit omezuje řada zákazníků svůj denní příjem potravin. Častější je také nakupování ve slevách a diskontních řetězcích

  • K hlídání slevových akcí se stále častěji uchylují i Češi. Podle průzkumu Penny nakupuje v diskontních řetězcích až 85 procent zákazníků

Zdražování, inflace a energetická krize tvrdě dopadají na mnoho evropských spotřebitelů. Téměř tři čtvrtiny z nich už nyní omezují výdaje za zboží denní spotřeby, a to včetně jídla. Tímto způsobem se snaží bojovat se zvyšujícími se životními náklady. Například průzkum společnosti IRI ukázal, že způsob nakupování už změnilo 71 procent zákazníků na šesti klíčových trzích Evropy.

Ze zprávy, která se zabývá analýzou dat a průzkumem trhu, dále vyplývá, že 58 procent dotazovaných již omezilo nákupy pouze na základní potraviny a další více než třetina spotřebitelů pak byla nucena sáhnout do svých úspor nebo si vzít půjčku, jen aby zaplatila své účty.

Šetřiví Češi. Na většinu slev narážejí na internetu a skupují vše možné, výjimkou jsou šperky či léky
Přečtěte si také:

Šetřiví Češi. Na většinu slev narážejí na internetu a skupují vše možné, výjimkou jsou šperky či léky

„Je zřejmé, že ochota spotřebitelů utrácet trpí a směr vývoje se bude vzhledem ke zdražování a nejistým cenám energií pravděpodobně zhoršovat, uvádí pro agenturu Bloomberg Ananda Roy ze společnosti IRI.

Prudce rostoucí ceny potravin, pohonných hmot a energií snižují rozpočty domácností po celé Evropě a nutí lidi k opatřením, ke kterým takto hromadně přistupovali naposledy v 70. a 80. letech minulého století. Stále více spotřebitelů tak kvůli nedostatku financí například vynechává jídlo, řada domácností navíc opět přechází k výhradně diskontním řetězcům a s cílem ušetřit vyhledává zlevněné výrobky. Mnohdy i ty na hraně data spotřeby.

Objednat si jídlo domů může být levnější než návštěva restaurace, říká country manažer Boltu pro ČR
Přečtěte si také:

Objednat si jídlo domů může být levnější než návštěva restaurace, říká country manažer Boltu pro ČR

Mimosezónní produkty, jež za normálních okolností bývají k dispozici valné většině zákazníků, se pomalu, ale jistě stávají výsadou bohatých domácností. Sortiment vyhledávaný střední a nižší třídou se zatím výrazně zužuje. Ke změnám přitom nedochází jen v rámci nákupů potravin a potřebného zboží přímo v prodejně. Více než polovina z tří tisíc Evropanů ve studii IRI přiznala, že plánuje omezit také donášku potravin. Zhruba 47 procent z nich pak uvedlo, že sníží frekvenci návštěv restaurací, barů a kaváren.

Na diskontní řetězce si potrpí i Češi

Vzhledem k tomu, že inflace podle informací agentury Bloomberg v blízké budoucnosti neklesne, budou se muset prodejci a spotřebitelé staronové situaci přizpůsobovat i nadále. „Zákazníky čeká několik obtížných rozhodnutí. Maloobchodníci a značky zase udělají dobře, když se dlouze a důkladně zamyslí nad tím, jak budou reagovat na potřeby nakupujících,“ vysvětluje Roy.

Jen v Česku se inflace v září meziročně vyšplhala na 18 procent. Kromě toho o čtvrtinu zdražily i náklady na bydlení, v průměru o 21 procent pak rostly ceny potravin. Například cukr zdražil podle Českého statistického úřadu během posledního měsíce o více než 60 procent na 35,5 koruny. Přibývá proto těch, kteří nakupují převážně v akčních nabídkách a diskontních prodejnách. Ty podle říjnového průzkumu řetězce Penny momentálně navštěvuje 85 procent zákazníků, přičemž minimálně dvě třetiny z nich takto nakupují alespoň jednou týdně.

bitcoin školení listopad 24

Čtyřicet korun k dobru. Češi kvůli inflaci šetří i na poplatcích za dobírku, nejčastěji platí online
Přečtěte si také:

Čtyřicet korun k dobru. Češi kvůli inflaci šetří i na poplatcích za dobírku, nejčastěji platí online

„Stále více lidí nakupuje v rámci speciálních akcí. Akční nabídky využívá 69 procent respondentů a jejich počet stále narůstá. Mezi nejoblíbenější produkty nakupované v akci patří trvanlivé potraviny, mléko, mléčné výrobky, pochutiny, nápoje nebo ovoce a zelenina,“ tvrdí v říjnovém průzkumu vedoucí strategického marketingu Penny Vít Vojtěch.

Jeho slova pak potvrzují i data společnosti GfK, podle kterých zaznamenal diskontní trh v letech 2019 až 2021 růst 28,3 procenta, zatímco trh bez diskontů za stejné období narostl jen o 8,7 procenta. Zdražování potravin se podle interního průzkumu skupiny REWE provozující nadnárodní síť maloobchodních supermarketů momentálně obává devět z deseti spotřebitelů. Větší strach mají už jen z rostoucích cen bydlení a energií.

  • Našli jste v článku chybu?