PROPAGACE SPOLEČNOSTIZmodrejte nebo zčervenejte, hlavně nezůstaňte bezbarví. Ať si klient všimne vás a ne konkurence.Ale pozor: namíchat správný odstín podniku není lehké. Pro každou firmu se hodí jiné barvy.Zákazník je tak trochu jako motýl poletující po louce. Mezi tisíci květy si vybere ten se správnou barvou.
PROPAGACE SPOLEČNOSTI Zmodrejte nebo zčervenejte, hlavně nezůstaňte bezbarví. Ať si klient všimne vás a ne konkurence.Ale pozor: namíchat správný odstín podniku není lehké. Pro každou firmu se hodí jiné barvy.
Zákazník je tak trochu jako motýl poletující po louce. Mezi tisíci květy si vybere ten se správnou barvou. Nenechte ho odlétnout ke konkurenci. Ta nejvýraznější barva ovšem nemusí být tou nejlepší. Záleží na tom, v jakém oboru podnikáte. Růžové logo může být výhrou pro kosmetický salón, ale průšvihem pro advokátní kancelář.
PŘEDSTAVTE SE OKREM A INDIGEM
Ještě než začnete svou firmu oblékat do určitých barev, musíte si uvědomit, co tím sledujete. Hlavní cíle jsou v zásadě dva. Upoutat klienta, ale zároveň mu už prostřednictvím barev rychle sdělit, jakou službu firma nabízí.
Dosáhnout prvního cíle se zdá být snadné. Křiklavou rudou nebo oranžovou barvu asi nikdo nepřehlédne. Ale pokud si takové ladění zvolí do vínku poradenská firma, může to být kontraproduktivní. Klient očekávající konzervativní jednání půjde raději o dům dál.
Jaké barvy patří k různým druhům podnikání, na to se snažil najít odpověď nedávný průzkum České marketingové společnosti a firmy OKI. „Výsledky potvrdily naše předpoklady. Respondenti většinou jednoznačně přiřazovali barvy k jednotlivým oborům,“ říká marketingová specialistka Jitka Vysekalová, která výzkum vedla. „Typickým příkladem jsou cestovní kanceláře. K těm se hodí žlutá, oranžová nebo modrá. Tedy barvy, které symbolizují teplo, slunce, moře nebo písek. Naopak právníci by měli upřednostnit šedou nebo modrou, které symbolizují serióznost a konzervativnost,“ říká Vysekalová. Zároveň upozorňuje na zajímavé zjištění, že téměř žádné podnikání není spojováno s černou barvou.
BAREVNÉ FAKTURY PLATÍME RÁDI
Správně kolorované by mělo být nejen logo vaší firmy, ale také veškeré písemné dokumenty. Katalogy, informační letáky, tiskové zprávy. Usnadní to identifikaci vaší společnosti a může to přinést další benefity. „Zaznamenal jsem třeba zajímavý poznatek, že pokud firmy posílají faktury v barevném provedení, mají jejich obchodní partneři lepší platební morálku,“ říká marketingový konzultant Václav Novotný.
Ani u písemností by ale využití barev nemělo končit. Podvědomých reakcí, které některé barvy u lidí vyvolávají, lze využít i velmi rafinovaně ke zvýšení zisků. „Například jedna česká společnost, která provozuje několik restaurací, má velmi přesně nadefinovány barvy, ve kterých musí být vyvedeny prostory ve všech pobočkách. Barvy působí na hosty tak, že konzumují více jídla i pití,“ uvádí Novotný.
SELSKÝ ROZUM JE NĚKDY LEPŠÍ NEŽ UMĚNÍ
Při volbě správné barvy někdy stačí vycházet z citu a zdravého rozumu. Stavební firmu je vhodné inzerovat v barvách stavebních materiálů, třeba v cihlově červené. Kosmetický salon si může dovolit výrazné pastelové barvy, světle zelenou nebo růžovou. Jitka Vysekalová upozorňuje, že naopak návrhy profesionálních grafiků někdy příliš nerespektují marketingové principy. „Někteří umělci mají pocit, že vytvořili velké dílo. Ale když pak logo ukážete cílové skupině, tedy zákazníkům, tak vůbec netuší, čím se asi dotyčná firma zabývá,“ upozorňuje Vysekalová. „Proto doporučuji zejména menším živnostníkům, kteří si nemohou dovolit nákladnou analýzu, aby se při volbě nového loga řídili i prostým selským rozumem. Grafik by jim měl každopádně nabídnout několik alternativ, mezi kterými se mohou rozhodovat,“ říká Vysekalová.
Odbornice na historii barev Pavla Pečinková upozorňuje na další aspekt barevného ladění firmy. Vychází z příkladu obchodních řetězců, pro které jsou vhodnou kombinací třeba odstíny žluté a modré. „Když se ukáže, že je pro obor vhodný tento mix barev, začnou ho používat všichni. Pokud tedy chcete být výjimeční, musíte kombinaci porušit,“ upozorňuje Pečinková. Pokud chce vaše firma zdůraznit třeba to, že nabízí exkluzivní a luxusní služby, přidejte do vaší propagace zlatavou barvu.
KONEC ČERNOBÍLÉ ÉRY
Podle Jitky Vysekalové většina podnikatelů o významu barev ví. „Všichni přikyvují, že to je velmi důležité. Pak se ale ukáže, že v praxi tomu dostatečnou pozornost nevěnují,“ konstatuje. Andrej Magyar ze společnosti OKI míní, že doba černobílých firemních dokumentů končí. „Myslím, že společnosti se rychle naučí využívat všech možností barevných tiskáren. Bude to jako přechod z černobílého televizního vysílání na barevné. Dnes už si na černobílé časy nikdo ani nevzpomene,“ říká Magyar.
Pokud se vám vaše staré černé logo a oprýskaný šedivý firemní štít nelíbí, nebojte se podnikové barvy změnit. Václav Novotný upozorňuje, že lidé barevné kódy snadno zapomenou a zvyknou si na nové. „Příkladem toho je policie. Dnes už si ji nikdo nespojí s kombinací žluté a bílé. Přitom to není příliš dávno, co byly takto nastříkány všechny policejní vozy,“ připomíná Novotný. Takže se nebojte své podnikání zvýraznit čerstvými barvami. První výsledek přijde možná ještě než zaschnou.