Vyrábět dnes hodinky je bohužel velmi jednoduché, říká prezident firmy Omega
Nicolas Hayek dostal na počátku osmdesátých let jako ekonomický poradce úkol: Vymyslet postup, jak ukončit činnost hlavních švýcarských hodinářských společností, neboť již delší dobu ekonomicky živořily. Hayek ale připravil studii, ve které navrhl, jak by se Švýcarsko mohlo opět stát světovou jedničkou ve výrobě hodinek. Sám v roce 1984 koupil 51 procent akcií těchto společností, ze kterých později vytvořil koncern Swatch Group, druhého největšího světového producenta hodinek. Nyní je majitelem více než třetiny jejích akcií. Skupina zaměstnává přes dvacet tisíc lidí. Továrny produkují ročně více než sto milionů hodinek, což je čtvrtina veškeré světové produkce. Do rodiny Swatch Group patří plastové hodinky Swatch, ale také slavné luxusní značky, jako Omega, Longines, Rado, Tissot, Blancpain a další. „Hayek je genius. Nestaral se jen o propagaci značek, které patří do portfolia koncernu. Zaměřil se na vše, co má spojitost s hodinářským průmyslem a výrobou,“ říká Stephen Urquhart, prezident společnosti Omega.
EURO: Čím je Omega v rámci skupiny Swatch specifická? Urquhart: Omega je velmi výjimečná značka. Společnost byla založena již v roce 1848 Luisem Brandtem a může se pyšnit skutečně unikátní historií. Časomíry Omega se používají pro měření času na olympijských hrách. Od roku 1965 je chronograf Speedmaster Professional nedílnou součástí výstroje všech kosmonautů NASA. Hodinky Omega také putovaly spolu s prvním člověkem na Měsíc.
EURO: Kdo je typickým klientem značky? Urquhart: Máme širokou nabídku, které zahrnuje dámské hodinky, tradiční hodinky, sportovní a extrémní modely, jako jsou Skymaster a Speedmaster. Nejsem si proto jistý, zda vůbec existuje typický klient naší firmy.
EURO: Omega vyrábí od počátku svého působení mechanické hodinky. Na jaké změny kromě designu se v současné době zaměřujete? Urquhart: Na počátku 90. let se vedení skupiny rozhodlo, že bude investovat do vývoje nových hodinových strojků. Problémem mechanických hodinek je tření, které chod strojku zpomaluje. Plánujeme, že do pěti let budou mít všechny mechanické hodinky Omega tento vylepšený strojek.
EURO: Jak dlouho vývoj nového modelu trvá? Urquhart: Záleží na konkrétním typu. My moc nových modelů neděláme. Každý rok představíme jeden nebo dva typy. Jejich vývoj trvá přibližně rok až rok a půl.
EURO: Které trhy považujete pro společnost do budoucna z hlediska odbytu za nejnadějnější? Urquhart: Jednoznačně Čínu a Indii. Je jasné, že trh s miliardou lidí je zajímavý pro každého výrobce. V obou zemích roste počet domácností s vyššími příjmy. Domnívám se, že během deseti let se Čína a Indie stanou největšími odbytišti luxusního a spotřebního zboží na světě. Tamní potenciál je enormní. Například v Indii roste každoročně prodej luxusních hodinek o dvacet procent. To je také důvod, proč jsme tam v minulém roce otevřeli své zastoupení.
EURO: A šance pro Omegu ve střední a východní Evropě? Urquhart: Tento region je pro nás také významný. Hlavně Polsko a Česká republika. A pak samozřejmě Rusko, obzvláště Moskva. V současné době se tam vytváří silná střední vrstva, to je pro nás důležité.
EURO: Existují rozdíly v přístupu k jednotlivým trhům? Urquhart: Američané nejsou, co se týká nákupu hodinek, tak „uvědomělí“ jako Číňané a Indové. Ačkoli Spojené státy představují trh s více než 230 miliony lidí s největšími příjmy na světě, Omega prodává více hodinek v Japonsku, a dokonce i v Číně než v USA. To není normální stav, když vezmeme v úvahu koupěschopnou sílu. Nicméně Spojené státy představují ohromný potenciál. Etnické složení v Americe se mění – přicházejí lidé z východu, hlavně Indové a Číňané a sílí i zastoupení Mexičanů a Hispánců. To nám pomáhá. Pro Američany jsou hodinky na seznamu jejich potřeb asi tak na osmdesátém místě. Musíme postupně vzdělávat trh. I když pro Omegu znamenají Spojené státy ohromný byznys, přesto by obchod mohl být jednoduše třikrát větší. Evropa je zase místem, kde se vytvářejí nové trendy v designu a v životním stylu. Stále platí, že nový produkt musí být uveden právě v Evropě. Ale co se týká odbytu, je za Čínou, Indií i Amerikou.
EURO: Mnoho světových producentů si stěžuje, že jejich byznys v Asii, ale i ve střední a východní Evropě je negativně ovlivněn levnými kopiemi jejich výrobků. Pociťujete také tento problém? Urquhart: Nikoliv. Levné napodobeniny nejsou pro Omegu žádným problémem. Zákazník, který si chce pořídit hodinky značky Omega, by si nikdy nekoupil levnou kopii.
EURO: Značka Omega je spojována s osobnostmi, jako je závodník formule 1 Michael Schumacher nebo topmodelka Cindy Crowfordová. Proč jste ale za jednu z tváří Omega zvolili i tenistku Annu Kurnikovovou, která doposud nevyhrála žádný grandslamový tenisový turnaj? Podle čeho vybíráte své zástupce? Urquhart: Pro tento výběr ve skutečnosti neexistuje žádné pravidlo. Hledáme různé zástupce. Díváme se na to, jak se osobnost může přizpůsobit značce a její image. Nejdůležitější pro nás ale je vybudovat se zástupcem naší firmy dobré vztahy. Tito lidé se stávají součástí rodiny Omega, není v tom jen obchod. Takovéto vztahy jsme navázali i s Annou Kurnikovovou. Nemáme s ní ve smlouvě, že musí vyhrát nějaký turnaj.
EURO: Součástí propagace společnosti jsou i filmy s Jamesem Bondem. Proč právě bondovky? Urquhart: S producenty filmů s Jamesem Bondem spolupracujeme již sedm let. Podíleli jsme se na třech filmech a je to pro nás důležitá součást reklamy, protože James Bond oslovuje každého, mladé i starší.
EURO: Vy sám máte rád filmy s Jamesem Bondem? Urquhart: Ano, mám je rád. Moje generace je spojena zejména s první bondovkou, ve které hrál hlavního hrdinu Sean Connery.
EURO: Plánujete, že hodinky Omega propůjčíte i jiným filmovým hrdinům? Urquhart: Zatím nikoliv. James Bond nám stačí, je to velký film.
EURO: Kolik se ročně na celém světě prodá hodinek se značkou Omega? Urquhart: To říkat nebudu, ale skutečně hodně. Jsem spokojený, ale chtěl bych, aby to bylo ještě mnohem více.
EURO: Jak silná je v současné době konkurence mezi výrobci hodinek? Urquhart: Je to velmi konkurenční trh. Musím bohužel přiznat, že vyrábět dnes obyčejné hodinky je velmi jednoduché. Existuje proto velké množství značek. Navíc se k tradičním výrobcům přidávají i producenti automobilů, oděvní firmy, šperkařské společnosti. Ti všichni nabízejí hodinky pod svou značkou. Pro spotřebitele to rozhodně není jednoduchá situace, protože jsou bombardováni reklamními sděleními typu: my jsme ti nejlepší, naše hodinky jsou ty nejhezčí, nejmodernější, my jsme ti nejúspěšnější… Proto si myslím, že značky, jako je Omega, hrají na trhu důležitou roli, protože je s nimi spojena historie a tradice. Naštěstí spotřebitelé jsou velmi citliví k těmto skutečnostem. Nemyslím si, že při koupi hodinek rozhoduje jejich cena, nebo alespoň není jediným kritériem. Lidé hledají věrohodnost.
EURO: Které firmy jsou vašimi největšími konkurenty? Urquhart: Nechci jmenovat žádné konkurenty. Všichni se jednou mohou stát soupeři, dokonce i výrobci klenotů nebo oděvů. Nákup hodinek dnes představuje prohlášení. Lidé se tím hlásí k určitému módnímu stylu a způsobu života. Pořizují si proto hodinky dohromady se značkou automobilu nebo se značkou oděvů. Konkurence na trhu je velmi silná, jinak by to nebyl byznys.
EURO: Jak se bude světový trh s luxusními hodinkami vyvíjet? Urquhart: V globálním měřítku byla situace velice pozitivní až do roku 2000. V posledních dvou letech se růst dostal z dvouciferných do jednociferných hodnot. To platí hlavně pro Spojené státy a Evropu. Důvodem je vývoj na akciových trzích a negativní vliv měly samozřejmě i teroristické útoky na USA v roce 2001. V posledním roce zase stlačila poptávku zejména v jihovýchodní Asii epidemie SARS. Domnívám se ale, že až se podaří tyto překážky překonat, vrátí se růst opět k dvouciferným číslům. Švýcarský hodinářský průmysl přestál všechny tyto problémy velmi dobře. Jiná odvětví byla postižena mnohem hůře.
EURO: Čím je dáno, že nejlepšími výrobci hodinek jsou právě Švýcaři? Urquhart: Myslím, že je to fenomén. Je to jako odpovědět na otázku, proč Němci vyrábějí nejlepší auta. Proto neexistuje žádný skutečný důvod. Je to dáno evolucí. Správní lidé se objevili ve správnou dobu na správném místě. To platí například o zakladateli Swatch Group Nicolasu Hayekovi. Žádnou další příčinu, kterou by bylo možné vysvětlit prvenství Švýcarů, neznám.
Stephen Urquhart (57) Rodák z ostrovu Trinidad spojil svoji pracovní kariéru s hodinkami. Vystřídal švýcarské výrobce luxusních chronometrů Audemars Piguet a Jaeger – Le Coultre. Poté zakotvil ve skupině Swatch Group. V čele výrobce luxusních hodinek Omega je od roku 1997. Urquhart je ženatý, má jednoho syna.