Menu Zavřít

Jamování v barvě

28. 5. 2004
Autor: Euro.cz

Kunstforum vystavuje Kandinského z těžko dostupných ruských sbírek

Podle legendy to všechno začalo v roce 1896 na výstavě moderního francouzského umění v Moskvě. Tehdy třicetiletého Vasilije Vasilijeviče Kandinského, vystudovaného právníka a ekonoma, mezi vystavenými díly upoutal obraz Clauda Moneta Kupky sena. Banální krajinářský námět má v Monetově podání charakter nádherné barevné symfonie na pomezí ryzí abstrakce. Mladému ruskému vědci toto setkání změnilo život. Rozhodl se opustit práci na docentuře a věnovat se malířství. Těžko soudit, kam až by to dotáhl, kdyby zůstal věrný akademické kariéře. Jako malíř je však Kandinskij považován za jednoho z nejvýznamnějších umělců 20. století.

Mimořádnou příležitost seznámit se s Kandinského tvorbou nabízí do 18. července výstava ve vídeňské galerii Kunstforum. K vidění je zde okolo šedesáti obrazů a grafik, které umělec vytvořil mezi lety 1900 až 1921. Výstava je zajímavá i tím, že ji ze dvou třetin tvoří zápůjčky z obtížně přístupných ruských sbírek. Nejde přitom jen o slavné galerie v Moskvě a Petrohradu: vystavená díla pocházejí také z muzeí v Kazani, Omsku, Nižním Novgorodu či Jerevanu.

Výstava sleduje vývoj Kandinského díla od jeho malířských počátků až do chvíle, kdy nastoupil jako učitel na slavnou avantgardní školu Bauhaus. K abstraktní malbě se Kandinskij dopracoval přes expresionismus někdy okolo roku 1910. V letech před první světovou válkou žil v Mnichově, po jejím vypuknutí se však vrátil do Ruska. Po bolševické revoluci v roce 1917 se stal členem centrální komise pro výtvarné umění. Spolu s Alexandrem Rodčenkem byl pověřen řízením nákupů moderního umění pro nové regionální galerie. V roce 1921 znovu přesídlil do Německa. Po nástupu nacistů k moci se odstěhoval do Francie, kde také v roce 1944 zemřel.

Vidět Kandinského obrazy tak říkajíc naživo je zcela jiný zážitek, než když je člověk zná jen z reprodukcí. Alespoň v těchto raných dílech se výrazně uplatňuje malířův energický rukopis a je zřejmé, že vznikala do značné míry spontánně bez předem pevně daného konceptu. Kandinskij většinou začínal černou kresbou, kterou vyznačil základní kompozici. Tu pak postupně barevně dotvářel, rozvíjel a přepracovával, podobně jako když jazzový hudebník v improvizaci rozvíjí určitý hudební motiv.

Hudební metafory se v souvislosti s abstraktní malbou používají velmi často a ani Kandinskij se jim nebránil. Jeho ambicí však rozhodně nebylo malovat hudbu a je zavádějící snažit se jeho Kompozice a Improvizace chápat jako vizualizace hudebních motivů. Původním smyslem připodobnění malířství k hudbě v jeho teoretických pracích nebylo nic jiného než snaha zdůraznit, že výtvarné umění může být stejně nepředmětné a nekonkrétní, jako je hudba.

Po přehlídce díla Roye Lichtensteina, která skončila v březnu, je nynější výstava další pozoruhodnou akcí privátní galerie Kunstforum. Na podzim se navíc ještě můžeme těšit na výstavu malířky Tamary De Lempicka, jejíž obrazy jsou výmluvnými symboly éry art deco.

bitcoin_skoleni

Wassily Kandinsky - Der Klang Der Farbe (1900-1921)
Bank Austria Kunstforum, Freyung 8, Vídeň
do 18. července, otevřeno: denně 10-19 hod., v pátek do 21 hod.
vstupné: 8,70 eura, snížené 7,30 eura
internet: www.kunstforum-wien.at

  • Našli jste v článku chybu?