Jeff Bezos je velice chytrý muž, který vidí nejméně za jeden roh. Jako šéf Amazonu se příliš nezajímá o hromadění hotovosti na firemních účtech ani o obří zisky. Místo toho systematicky investuje do budoucnosti. Aktuálně zaplatil téměř miliardu dolarů v hotovosti za tři roky starou firmu Twitch. Že jste o ní nikdy neslyšeli? Nevadí, 55 milionů zejména mladých lidí ano. A brzy jich bude ještě více. Amazon získal klenot, na který měly zálusk i giganty Google a Yahoo.
Twitch je internetová služba, skrze niž mohou lidé streamovat videa z hraní svých oblíbených videoher. A ostatní hráči se na jejich často komentované hraní dívají. Někomu to může jistě připadat ujeté, ale nesporným faktem je, že videohry dnes ročně vygenerují větší tržby než film a hudba dohromady. Vysílání hraní přes internet je součástí širšího fenoménu zvaného Lets Play. Ten v případě Twitche dokáže průměrného hráče každý den přikovat k obrazovkám na 103 minut.
Přes Twitch se vysílají také profesionální herní turnaje a zápasy. Mají sledovanost v řádech desítek milionů. Twitch je součástí rostoucího streamování videa přes internet a ve Spojených státech dokážou větší datový tok vygenerovat pouze Google, Netflix a Apple. Twitch hravě strčí do kapsy streamované přenosy baseballu, wrestlingu či sportovního kanálu ESPN. Tradiční média už se nechytají vůbec. CNN a NBC News mají podíl ve streamování pod jedním procentem, Twitch má 43 procent.
Budoucnost televize
Amazon si akvizicí Twitche kupuje budoucnost televize. Pokud se velká část sledování videa odehrává na internetu, je pro úspěch v této oblasti nutné nabízet vlastní obsah. Tím Twitch je. Netflix už to také pochopil a zabodoval s vlastním seriálem House of Cards s Kevinem Spaceym.
Amazon je už nyní obřím producentem a poskytovatelem obsahu, jejž k lidem tlačí zejména skrze svá zařízení z rodiny Kindle. Čtečka, tablet či chytrý telefon jsou vstupenkou k předplatnému služby Prime. V jejím rámci Amazon nabízí streamování videa pod názvem Amazon Instant.
Bezos navíc chytře míří přímo na komunity. Vedle Twitche už vlastní filmovou databázi IMDB a knižní síť Goodreads. Uživatelům a fanouškům pak může velice efektivně nabízet zboží z tradičního e-shopu Amazonu: Líbila se vám tahle kniha? Tady si kupte podobnou. Líbí se vám sci-fifilmy? Máme limitované edice, případně si kupte předplatné služby Prime. Zaplatit můžete skrze náš platební systém. S hrami to nyní bude podobné.
Amazon si vytváří obří propojenou síť na prodej obsahu a fyzického zboží. Vše pasuje do všeho. Nyní už je jasnější, proč Bezos koupil Washington Post. Slouží jako inzertní kanál. A také jako globální médium dodávané se čtečkami či tablety. Amazon již brzy představí vlastní úzce propojený reklamní systém. Není pochyb o tom, že bude mít co nabídnout.
Čtěte také:
Amazon vyfoukl Googlu službu Twitch. Zaplatil téměř miliardu dolarů