Společnosti Google a Apple oznámily finanční výsledky za poslední čtvrtletí loňského roku. V obou případech do jejich hospodaření výrazně promlouvají chytré mobilní telefony a tablety, u každého ale jiným způsobem. Apple má problémy zejména s klesající marží. Jeho rival Google zase s výší příjmů plynoucích z mobilní verze jeho dnes již legendární kontextové reklamy. Obě firmy se nicméně dušují, že potíže jsou dočasné a z dlouhodobého hlediska nepodstatné.
Stěžejním příjmem Googlu je stále reklama zobrazovaná ve výsledcích vyhledávání, na YouTube a dalších jeho webových službách. Na celkových číslech se podílí 67 procenty. V této kontextové reklamě jsou pro Google důležité dva faktory – počet klepnutí uživatelů na jednotlivé inzeráty a cena, kterou inzerenti za jedno takové klepnutí zaplatí.
Zatímco první faktor meziročně narostl o 24 procent, průměrná cena za jedno klepnutí se naopak o šest procent propadla. Nejde o žádnou jednorázovou záležitost. Pokles je viditelný už několik kvartálů v řadě. A na vině jsou právě mobilní zařízení. Počet takzvaných „prokliků“ z mobilních zařízení roste (jejich podíl už je 27 procent), „prokliky“ z klasického webu naopak ubývají. Aktuální problém je v tom, že cena za jedno klepnutí na mobilech je nižší než v klasickém prohlížeči. Mobilní reklama je totiž mladá a málo probádaná krajina a jak firmy typu Googlu, tak i samotní inzerenti se s ní teprve sžívají. Inzerenti nejsou zatím ochotni platit za mobilní „prokliky“ více, protože nevědí, nakolik budou jejich kampaně efektivní. Larry Page ovšem při konferenčním hovoru řekl, že změna této skutečnosti je jen otázkou času a zlepšování mobilních zařízení.
Google proto převzal inovace v mobilních přístrojích do svých rukou a stále dotuje a zefektivňuje nedávno koupenou mobilní divizi Motoroly. I když jeho Android ovládá zhruba tři čtvrtiny světového trhu, Google sám prodal za poslední tři měsíce jen kolem 1,5 milionu svých tabletů a mobilů Nexus.
Telefonům od Applu patří 15 procent trhu a prodávají se stále skvěle; jen v posledním čtvrtletí to bylo rekordních 47,8 milionu kusů. Jenže tato čísla poněkud postrádají lesk, protože prodejům nedominuje nejdražší a nejnovější iPhone 5, ale velmi výrazně se do nich míchají i levnější verze iPhone 4 a 4S. Důsledkem je snižování marže, která spadla z dřívějších 44,7 procenta na současných 38,6.
Americký operátor Verizon například hlásí, že poptávka po iPhonech je u jeho zákazníků nad očekávání dobrá, ale prodeje nejnovější verze tvoří jen asi polovinu. Apple tak musí zvýšit poptávku po iPhonu 5. Anebo vyrobit levnější verzi s vyšší marží, o níž se často spekuluje, a tou nahradit verze starší.
Čtěte také: