Menu Zavřít

Jan Sedlák: IT trh v pohybu a vrátka do Číny

10. 2. 2014
Autor: čtk

Sony se po 17 letech zbavuje notebookové divize Vaio, Google prodal Lenovu mobilní divizi Motoroly a zároveň v čínské firmě získal zhruba šestiprocentní podíl. Vedle toho se na trhu dějí další různorodé pohyby, které spolu na první pohled nemusí souviset, ve skutečnosti je ale vše poměrně úzce propojeno.

Ústup japonského Sony z počítačového trhu je logický krok. Firmě se v této oblasti od roku 2011 výrazně propadaly prodeje, což se projevilo také na podílu na trhu, který koncem loňského roku klesl pod dvě procenta. Celý počítačový trh se loni propadl zhruba o 10 procent a trend s největší pravděpodobností bude pokračovat i letos. Z počítačů se v podstatě stala komodita s nízkou marží a vítězit může pouze ten s největším objemem dodávek. Trhu jasně vládne pětice firem Lenovo, HP, Dell, Acer a Asus, které ovládají 60 procent celosvětového trhu. Ostatní značky – jako právě Sony, Toshiba nebo třeba Fujitsu – živoří a dost možná se brzy dočkáme dalších prodejů. První trojice navíc prodává také servery a další IT zboží, což se třeba do firem dobře prodává v „jednom balení“.

Celý PC byznys samozřejmě výrazně kanibalizují zejména mobilní zařízení, do hry ale zásadně začíná promlouvat také Google a jeho systém Chrome OS. Takzvané Chromebooky už na trh dodávají všechny významné společnosti a prodeje v mnoha zemích jsou výrazné, i když komplexní čísla zatím chybějí. Například HP ale naznačuje, že v Chromeboocích vidí budoucnost a Samsung už se ani ničím jiným zabývat nechce.

Microsoft totiž naštval řadu svých tradičních hardwarových partnerů, když na trh vyrukoval s vlastním tabletem Surface, a v podstatě tak svým chlebodárcům začal konkurovat. Do této pozice se naopak nechce dostat Google. U něho to po odkupu Motoroly vypadalo, že se rovněž pustí do výroby hardwaru, nakonec ale byznys přeposlal dále do Číny k Lenovu. Výměnou za to získal především lepší vztahy se Samsungem a dalšími výrobci chytrých zařízení a samozřejmě zajímavou pozici v Číně.

Samsung je největším výrobcem zařízení s Androidem na světě a patřičně toho využívá. Například výraznými úpravami systému a obcházením obchodu Google Play, ze kterého Google generuje velké peníze, a nativních aplikací. Nyní firmy Google a Samsung uzavřely dohodu, že se vize Androidu od Samsungu bude mnohem více blížit vizi Googlu. Je jasné, že i zmiňovaný krok Samsungu dělat počítače Chrome OS, a ne s Windows s tímto úzce souvisí.

Prodej Motoroly Lenovu zase zřejmě Googlu pootevře vrátka na čínský trh. Americká internetová firma má pozici na největším asijském trhu dlouhodobě komplikovanou a prodej divize do Číny může leccos zlepšit. Příkladem budiž IBM, které když před lety Lenovu prodalo svou počítačovou divizi, dostalo zelenou od čínské vlády a začalo na tamním IT trhu rychle růst.


Čtěte také:

Sony prodává ztrátovou divizi počítačů Vaio. Sází na tablety a telefony

MM25_AI

Sony vidí budoucnost černě, zvažuje prodej části aktivit

Google se zbavuje Motoroly, za 2,9 miliardy dolarů ji koupí Lenovo

  • Našli jste v článku chybu?