Menu Zavřít

Jan Sedlák: Kdo ohrožuje byznys Googlu

18. 1. 2013
Autor: Profimedia

Facebook představil vlastní vyhledávač. Na jeho hodnocení je ještě brzy, protože bude mezi běžné uživatele uvolňován postupně, podle všeho ale půjde o mocný nástroj. Facebook Graph Search má těžit z obrovského množství dat, která miliarda uživatelů na největší sociální síť světa nahrává – aktuálně je to více než 240 miliard fotek a obrázků, přes bilion různých spojení a další hromada „lajků“, geolokačních „check-inů“ a podobně.

To je zásadní hrozba především pro Google. Zatímco zavedený vyhledávač „pouze“ prohledává internet a z nalezených výsledků odvádí uživatele z Googlu pryč, hledání Facebooku uživatele na svých stránkách udrží.

Zuckerberg slibuje, že jeho vyhledávač bude díky osobním datům umět dávat odpovědi na otázky, zatímco Google poskytuje pouze odkazy. Google ví, že osobní data vytvářená uživateli jsou ohromně cenná. Firma ostatně z toho důvodu vytvořila sociální síť Google, která nejenže sbírá statusy, obrázky a další obsah jako Facebook, ale zároveň analyzuje chování uživatele při jeho práci s internetem.

Jedna z rolí prohlížeče Chrome je tomu podobná. Google ve vyhledávání čelí větší konkurenci než kdy jindy. Jeho stále největší a mnohamiliardový byznys se musí potýkat především s novými formami vyhledávání informací na chytrých mobilních zařízeních. Na iPhonu se výrazně začíná prosazovat platforma Siri.

Uživatelé čím dál více namísto zadání dotazu do Googlu raději spustí aplikaci, která je na daný typ hledání nejlepší. Když hledají restauraci, otevřou Yelp. Když chtějí zamluvit stůl, spustí aplikaci OpenTable. Když chtějí koupit zboží, vyhledají si ho přes Amazon. Letenky a spoje se hledají přes Kayak a tak dále. Z vyhledávače Facebooku může těžit i Bing od Microsoftu. Ten totiž bude dodávat ty výsledky, které Facebook ve své databázi nenajde. A právě Bingu se daří v klasickém hledání růst na úkor Googlu.

Ve Spojených státech už má podíl 28,5 procenta (je v tom započítáno i Yahoo, které běží na Bingu) oproti stále vedoucímu Googlu s 67 procenty.


Čtěte také:

Facebook v USA spustil volání mezi uživateli zdarma

EBF24

Facebook útočí na Google, představil prohledávání obsahu sdíleného uživateli

Facebook útočí na Google, představil prohledávání obsahu sdíleného uživateli


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).