Když Microsoft poprvé představil hybridní koncept systému Windows 8, který dokáže být zároveň tabletem i klasickým počítačem, vyvolal řadu rozporuplných reakcí. Tým Steva Ballmera začal věštit velikou budoucnost kombinovaným zařízením. První modely se ale podobaly spíše tomu, jak pejsek s kočičkou vařili dort, než něčemu, co by mělo definovat další éru počítačů. Až nyní Microsoft ukázal, co měl celou dobu na mysli.
Odpovědí Redmondu na rychle rostoucí podíl iPadu je přístroj nazvaný Surface. Desetipalcové zařízení zvládá být jak kompaktním tabletem, tak pohodlným notebookem. Nejde přitom o žádnou neforemnou konstrukci. Naopak designéři byli velice chytří a podobný magnetický kryt, jaký Apple nabízí k iPadu, zkombinovali s tenkou klávesnicí. Takto povedené zařízení by od Microsoftu, o němž se obecně uvažuje jako o firmě za zenitem, čekal málokdo. Firma po dlouhé době budí skutečné nadšení i u svých dlouholetých odpůrců.
To, zda Surface na trhu uspěje, ovlivní několik faktorů. Microsoft především zatím neřekl, kdy bude zařízení na trhu dostupné, jakou má mít výdrž na baterii a kolik bude stát. To jsou všechno zcela zásadní, rozhodující parametry. Ballmer by se v tomto směru asi měl poučit od Applu, který když něco představí, okamžitě všechny zmiňované parametry oznámí.
Jinak se ale přístup softwarového gigantu hodně podobá přístupu rivala ze Silicon Valley. I když bude Microsoft dál nabízet Windows 8 hardwarovým partnerům, zvolil i cestu kombinace a úzkého provázání vlastního hardwaru a softwaru. Má svou vlajkovou loď, která ostatním výrobcům ukáže, jak by to mělo zhruba vypadat. Podobně to udělal i Google, když začal do světa vypouštět „vlastní“ modely chytrých telefonů Nexus.
Pro úspěch Surface bude rovněž zásadní dostupnost aplikací a obsahu. Forma je důležitá věc, nicméně, jak ukazuje zkušenost Amazon Kindle Fire, obsah je ještě důležitější. Microsoft bude muset přesvědčit vývojáře a vydavatele, že právě Windows 8 jsou tou pravou platformou, na které mohou vydělat. Firma argumentuje tím, že Windows běží na více než miliardě zařízení. Jenže to je celkový počet všech verzí Windows. Ta nová ještě neběží nikde.
Čtěte také:
Microsoft má vlastní tablet Surface, zaútočit chce na iPad
Microsoft a Facebook budou sdílet část patentů
Microsoft se pochlubil výsledky. Tahounem jsou stále podniky
Microsoft je především softwarová firma, nicméně od začátku vyrábí i hardware. Některé výrobky jsou úspěšné, například klávesnice, myši a hlavně herní konzole Xbox s pohybovým ovladačem Kinect. Jinde se firma popálila. Musela ukončit výrobu přehrávačů Zune, které chtěly konkurovat iPodům, nebo telefonů pro teenagery Kin.
Potvrzuje se jedna věc – Microsoft už dlouhá léta nové trhy nedefinuje, obřími investicemi a vůlí je však téměř vždy dokáže dohnat. Povedlo se to s Xboxem, může to vyjít i se Surface a Windows 8.