Menu Zavřít

Jan Sedlák: Mobilita vítězí, přizpůsob se, nebo trať

29. 7. 2013
Autor: profimedia.cz

Aktuální výsledková sezona technologických firem opět ukazuje, jak do této oblasti byznysu v obrovské míře promlouvají mobilní zařízení. Finanční hospodaření prakticky všech velkých společností bylo v posledním kvartálu tímto trendem ovlivněno.

Nejvíce byl zasažen Microsoft. Trh s tradičními počítači se propadl o 11 procent na úkor tabletů, kvůli čemuž se zisk divize Windows meziročně snížil o více než miliardu dolarů. Microsoftu se zároveň nepovedlo dohonit tabletový trh – jeho Surface RT se příliš neprodává, firma ho musela zlevnit o 150 dolarů a odepsala tak 900 milionů. Akcionáři po oznámení posledních čísel poslali akcie o 12 procent dolů a neobměkčilo je ani to, že ostatní divize Microsoftu (servery, cloud a firemní software) velice zdravě rostou. Steve Ballmer oznámil největší restrukturalizaci firmy v historii a zdá se, že chce v tomto ohledu z Microsoftu udělat Apple.

Poklesem počítačového trhu trpí také Intel, který je dominantním dodavatelem čipů do těchto strojů. Výsledky jeho počítačové divize byly rovněž zásadně ovlivněny a nový výkonný ředitel konečně veřejně přiznal, že Intel s nástupem tabletů zaspal. Prioritou společnosti do dalších měsíců proto bude vývoj úsporných a výkonných mobilních čipů a útok na vládnoucí ARM.

Apple je ten, kdo celé tyto pohyby trhu díky svému iPadu způsobil. Proto je zajímavé, že se v posledních třech měsících prodeje tohoto přístroje vůbec poprvé od jeho vydání propadly. Cookova firma již poměrně dlouho iPad neaktualizovala, což může být hlavní příčina. Firma nicméně na letošní podzim chystá několik zásadních oznámení a zdá se, že iPad dostane na předvánoční trh novou ambiciózní generaci.

Více než polovinu tržeb Applu stále obstarává iPhone. Toto zlaté vejce ale zároveň neustále snižuje celkovou marži společnosti (meziročně z 50 procent na 37,5 procenta). Apple „trpí“ tím, že si zákazníci stále ve velké míře kupují starší a levnější modely iPhone 4 a 4S.

Do tabletového trhu hodně promlouvá i Amazon, který sází především na multimediální a obsahovou výbavu. Do ní v současnosti velice investuje (zejména nákup práv na on-line vysílání seriálů a filmů), kvůli čemuž spadl do ztráty sedm milionů dolarů. Je to dlouhodobá strategie, jež by se v budoucnu měla vyplatit.

Je to teprve pár kvartálů zpátky, co jsem na tomto místě psal, že hlavním problémem Facebooku je obří masa mobilních uživatelů, které nedokáže zpeněžit. Dnes je to přesně naopak – 41 procent příjmů z reklamy Facebooku už tvoří mobilní reklama vkládaná mezi tradiční uživatelské příspěvky. Facebook najednou udává směr trhu a tvrdí, že mobilní reklama brzy bude v jeho číslech dominantní. Akcie už si za týden připsaly přes 31 procent.


Čtěte také:

MM25_AI

Jan Sedlák: Proč Microsoft potřebuje změnu a proč se reorganizuje

Přiznání porážky? Microsoft a BlackBerry začaly razantně zlevňovat

  • Našli jste v článku chybu?