Evropský parlament nedávno schválil takzvaný telekomunikační balíček, ze kterého média zaujala v podstatě jedna věc, a sice konec roamingových poplatků. Mnohem důležitější je ale položka nazvaná síťová neutralita. O ní se ještě bude hodně diskutovat jak na starém kontinentu, tak ve Spojených státech.
O co v této problematice jde a proč je tak zásadní? Síťová neutralita říká, že internet nesmí být ze strany poskytovatelů připojení nijak omezován. Nesmí být například blokovány některé služby jen proto, že providerům v sítích generují velké množství přenášených dat. Pokud by síťová neutralita neexistovala, poskytovatel internetu by si třeba mohl říct, že ve své síti nechce provozovat YouTube, takže by ho třeba uměle zpomalil nebo úplně zakázal. A v tu chvíli by bylo úplně jedno, že si platíte rychlou 100Mb linku.
Za porušování těchto principů bojují provideři a mobilní operátoři, kteří do Bruselu a Washingtonu posílají zástupy lobbistů, proti jsou naopak poskytovatelé samotného obsahu, kteří se bouří a podepisují petice. Motivace pro omezování síťové neutrality jsou různé. Někteří poskytovatelé připojení nelibě nesou rostoucí objemy přenášených dat a s tím spojené rostoucí investice do posilování sítí. Zejména mobilní operátoři argumentují, že firmy jako Google, Facebook, Spotify, Netflix a mnohé další vydělávají na tom, že právě operátoři zdarma přenášejí data do jejich aplikací. Operátoři proto po nich chtějí peníze.
S koncem síťové neutrality by skončil i internet, jak ho známe
EU v odsouhlaseném balíčku říká, že síťová neutralita porušována být nesmí a žádné služby blokovány nebudou. Zároveň ale mluví o určitých výjimkách. Díky nim by třeba Telefónica mohla v rámci své sítě zvýhodnit službu O2 TV a přidělit jí v síti vyšší prioritu, a tím pádem lepší kvalitu přenosu dat než konkurenčním videoslužbám. Současný stav stejně tak nahrává providerům v tom, aby po poskytovatelích obsahu chtěli platby za to, že jejich službám zajistí větší kvalitu. V Česku takto postupuje třeba UPC (chce po firmách miliony ročně), v USA se už například Netflix domluvil s operátorem Comcast.
Tyto postupy ovšem kazí trh a zároveň velice ztěžují pozici méně majetným firmám. Mladý start-up může být zásadně znevýhodněn, když nedostane takovou prioritní kvalitu jako jeho bohatý a providerům platící konkurent. To není nic dobrého pro uživatele. Argumenty providerů a operátorů se dají chápat. Právě probíhá datová revoluce a pro přežití je nutné investovat do infrastruktury a hledat nové obchodní modely. Zároveň ale platí to, že bez oněch internetových služeb, které uživatelé chtějí, by služby providerů nebyly potřeba. S koncem síťové neutrality by skončil i internet, jak ho známe. Tedy otevřená síť se stejnými možnostmi pro každého.