Šéf Samsungu J. K. Shin si při představování novinek společnosti vypůjčil památnou větu Steva Jobse „a ještě jedna věc...“ Na Twitteru se na něj kvůli tomu snesla vlna sarkastických poznámek a vtípků.
Kapitán rozjetého korejského podniku tím možná vysekl Jobsovi poklonu, dost možná ale chtěl také naznačit, kdo podle něj nyní bude v elektronice udávat tempo. Samsung představil chytré hodinky Galaxy Gear, jež se podle Shina mají stát „novou módní ikonou“.
Nejdříve trochu tržního kontextu. Výrobci chytrých telefonů a tabletů jsou nyní v situaci, kdy se z těchto zařízení stává čím dál širší komodita, v důsledku klesá jejich cena a tím pádem i marže. Firmy musí uspokojit hlad akcionářů a se snižující se marží musí logicky přijít s něčím, co pokud možno vytvoří nový trh, vyvolá nadšení, zájem u uživatelů a vytvoří další obrovský byznys. Značné množství výrobců si myslí, že touto novou oblastí budou chytré hodinky. Samsung nevyjímaje.
Možná tomu tak jednou skutečně bude, ovšem při současných možnostech hodinek to vůbec není jisté. Korejci totiž vytvořili přístroj, který je sice novátorský, ale oproti klasickým hodinkám je výrazně větší, každý den se musí nabíjet a především zatím slouží spíše jako prodloužená ruka tradičních zařízení. Je to v podstatě displej na zápěstí bezdrátově spárovaný s telefonem, který zobrazí příchozí zprávy, umožní volat jako v Knight Riderovi a v budoucnu by měl zvládnout i další funkce díky novým aplikacím.
Jenže Galaxy Gear lze prozatím propojit pouze s nejvyššími modely přístrojů od Samsungu. Cena navíc činí ne právě zanedbatelných 299 dolarů, což je více, než kolik stojí levnější chytré telefony. Prozatím to tedy spíše vypadá, že Samsung bude své hodinky prodávat nadšencům, kteří si je koupí v baleních třeba s jeho telefony.
Je zvláštní, že Korejci přišli na trh s něčím tak sporným. Samsung je totiž jinak vysoce pragmatická firma, která si dělá velmi podrobné výzkumy situace na trhu i toho, co zákazníci zrovna chtějí. Není to Apple před pár lety, kdy vizionář Jobs razil svou tezi, že zákazníci ve skutečnosti nevědí, co chtějí. Samsung ovládl trh díky tomu, že má neuvěřitelně precizní výrobní a dodavatelský řetězec, díky čemuž dokáže rychle chrlit novinky na trh. Možná ale ono „one more thing…“ ze Shinových úst znamená, že hodinky mají posunout Samsung k dřívějšímu myšlení Jobse a Applu.
Samsung hlavně chtěl uvést hodinky dříve, než to (možná) udělá právě Apple a případně i Google s Microsoftem. Vstupuje ale na trh, kde už mnoho výrobců poměrně neslyšně podobné přístroje prodává. Poptávka není velká. Zklamáním byl nakonec i nejnadějnější projekt Pebble. Samsung má ale obří výhodu ve svém tržním postavení a výrobních schopnostech. Když hodinky nevyjdou, prostě přehodí linky a chytne se něčeho dalšího.
Čtěte také:
Vývojáři aplikací větří nový zlatý důl
Samsung předběhl rivaly, představil „chytré“ hodiny Galaxy Gear