Většina mladých lidí u nás doma si myslí, že Nokia je o ničem, řekl mi nedávno jeden vysokoškolský student z Finska aktuálně pobývající na univerzitě v Praze. To poměrně přesně vystihuje stav, do jakého se tato značka dostala. Slavný výrobce telefonů pro Finy dříve znamenal něco podobného jako pro Čechy plzeňské pivo či automobilka Škoda.
Nokia byla symbolem výborných finských ekonomických reforem a slavným vývozním artiklem skandinávské země. S příchodem iPhonu a později Androidu ale nepříliš pružný manažerský aparát zameškal a neinovoval, firma spadla do ztráty a přišlo nové zahraniční vedení v čele se Stephenem Elopem.
Příchod cizince do čela národního klenotu Finům příliš nevadí. „To, kam se Nokia dostala, byla chyba starého finského vedení a Elop má alespoň nějakou vizi,“ tvrdí již zmiňovaný student. Strategií Nokie je, jak známo, kompletní přechod na systém Windows Phone a spojenectví s Microsoftem. Firma se zároveň zbavuje majetku, propouští lidi a provádí restrukturalizaci. Na serveru Glassdoor (slouží k hodnocení firem zaměstnanci) se však stále objevují informace, že je potřeba odstranit silné vrstvy manažerských pozic, vše zefektivnit, motivovat pracovníky a zejména zrychlit vývoj a dodávku produktů na trh.
Dodávky na trh jsou pro společnost skutečně problém. Nokia vždy oznámí nové přístroje a aktualizace softwaru u starších modelů, v prodeji jsou ale až o několik měsíců později a ještě s velikými problémy. Na aktualizace uživatelé čekají mnoho měsíců a bez jasné a komunikované strategie.
Nokia se v posledním čtvrtletí po dlouhé době konečně dostala do mírného zisku 439 milionů eur a telefony Lumia už je možné poměrně běžně spatřit v rukou uživatelů v ulicích. Systém Windows Phone je dokonce v několika zemích úspěšnější než iPhone. Kromě Argentiny, Indie či JAR jsou to především země střední a východní Evropy (Polsko, Ukrajina, Rusko či Chorvatsko).
Je to úspěch zejména Nokie, která zde má silnou historickou pozici, uživatelé znají značku, firma má silné vztahy s operátory a nový systém už představuje dobrou alternativu ke konkurenčním platformám.
Dobré výsledky z posledního kvartálu loňského fiskálního roku nicméně ještě nemusí nic znamenat. Nokia se na předvánočním trhu zbavovala Lumií se „sedmičkovou“ verzí Windows Phone za zvýhodněné ceny a očekávání pro aktuální kvartál jsou mnohem skromnější. Ani samotné výsledky Elopovy vlády nejsou dech beroucí – i přes silný poslední kvartál je Nokia za rok 2012 ve ztrátě 2,3 miliardy eur, příjmy klesly o deset miliard eur a na výzkum a vývoj proudí mnohem méně peněz.
Čtěte také:
Finská ekonomika se posouvá od Nokie k Naštvaným ptákům
Nokia ořezává náklady, nechá si jen jednu značkovou prodejnu
Největším výrobce spotřebního zboží na světě je Samsung