Menu Zavřít

Jan Sedlák: Proč padlo BlackBerry

9. 7. 2012
Autor: čtk

Společnost Research In Motion (RIM) stojící za telefony BlackBerry ohlásila tak mizerné čtvrtletní výsledky a výhledy do budoucna, že mnoho analytiků začalo hlásat její definitivní konec. To v podstatě není nic nového, RIM zažívá výrazný propad celý poslední rok – akcie spadly o 70 procent a prodeje telefonů se meziročně propadly o 41 procent. Firma navíc propustí pět tisíc zaměstnanců a opět oddálila vydání nové platformy BlackBerry 10.

Tržní kapitalizace RIM je v současné době na hodnotě 3,9 miliardy dolarů. Do ní se ovšem promítá 2,2 miliardy dolarů, které firma drží v hotovosti, nulové dluhy, řádka patentů a 78 milionů předplatitelů služeb Black-Berry, které uživatelé těchto přístrojů musí platit. A to je v podstatě vše.

RIM byl na svém vrcholu v letech 2007 a 2008, kdy se jeho akcie obchodovaly dokonce na hodnotě 144 dolarů za kus. Pak nastal zlom a postupný propad až na dnešních sedm dolarů. Není v tom žádná alchymie, právě v roce 2007 totiž Apple oznámil výrobu iPhonu a odstartoval revoluci v informačních technologiích, která má dnes své jméno – BYOD, neboli „bring your own device“.

BlackBerry bylo vždy velice silné v podnikovém prostředí. Umožnilo neomezenou komunikaci přes e-maily a další datové služby a zároveň vynikalo výbornou správou a bezpečností, což se líbilo IT manažerům.

Jenže v posledních letech začali na tyto manažery vytvářet obrovský tlak uživatelé. Ti si do firem chtějí nosit vlastní zařízení. A běžný uživatel si domů nudné pracovní BlackBerry nekoupí, pořídí si samozřejmě iPhone.


Čtěte také:

BlackBerry propustí přes deset procent zaměstnanců

BlackBerry se potápí stále hlouběji, obrací se proto na banky

Jan Sedlák: Co se děje s BlackBerry?

MM25_AI


Pro IT oddělení je BYOD výhodné, nemusí totiž platit za nákup nových přístrojů. Pouze si stačí obstarat softwarové nástroje, které umožňují zařízení zaměstnanců bezpečně začlenit do sítě a spravovat. Zásadní výhody BlackBerry jsou tak ty tam.

Stejný problém začínají pociťovat také výrobci osobních počítačů. HP, Dell a mnozí další už nemají ve firmách tak silnou pozici. Do hry se dostávají Macy, iPady a další hračky, které si zaměstnanci koupí sami a chtějí je využívat.

  • Našli jste v článku chybu?