Ten, kdo dlouhá léta jasně dominuje českému internetu, chce své peníze a zkušenosti uplatnit také v zahraničí. Tuzemská internetová jednička Seznam.cz v minulosti odmítala, že by se chtěla vydat také za hranice. Prý se považuje za čistě českou firmu. Nyní ale přišel zvrat a dosavadní výkonný ředitel Seznamu Michal Feix byl pověřen, aby pro společnost hledal nové možnosti uplatnění, mimo jiné v zahraničí.
Vedení Seznamu prozatím nechce specifikovat, co přesně by mělo být oblastí zájmu mimočeské expanze. Víme jenom, že by mohlo jít o „cokoli“ a že zahraniční podnikání vůbec nemusí souviset s aktuálními produkty. Ono je ostatně docela těžké si představit, že Seznam vezme u nás veleúspěšné Mapy.cz a bude se snažit s nimi prorazit jinde. Tedy na trzích, kde v drtivé většině případů jasně vládne Google.
Pro Seznam by podobné projekty představovaly velkou investici a velké riziko neúspěchu. V Česku si firma například sestavila vlastní auto s kamerami snímajícími zemi do 3D map, má vlastní kartografický tým a tak dále. Mapy a další projekty jsou navíc závislé na provázaném reklamním (a lokálním) systému, který tyto služby dokáže zpeněžit.
Možný směr, kterým se Pavel Zima a Michal Feix budou chtít vydat, lze odvozovat od nedávných aktivit. Seznam například podporuje aktuální kolo smíchovského technologického akcelerátoru StartupYard. Zúčastněným projektům poskytl vlastního vyhledávacího robota a má zájem o týmy, které pracují s velkými daty a analytikou, tedy dnešním celosvětovým trendem. Většina projektů ve StartupYardu je právě ze zahraničí, výsledná kvalita se ale teprve ukáže. Obecně investice Seznamu do slibných zahraničních projektů by mohla být zajímavá, je ale jasné, že v tomto případě nepůjde o žádné malé a nevýznamné ryby.
Seznam by mohl využít i toho, že v květnu začíná u Prahy stavět vlastní datové centrum za 200 milionů a v něm si chce rozjet vlastní cloudové technologie. Možností by bylo tyto kapacity využít a zkusit cloudový byznys podobný tomu, který nabízí Amazon, Microsoft či Google. Zástupci společnosti minimálně na otázky na toto téma neodpovídají záporně.
A proč Seznam do zahraničí vlastně chce, když jenom za poslední rok v Česku utržil přes 2,9 miliardy? I proto, že jeho růst zpomaluje (naposledy to bylo 2,7 procenta, dva roky předtím 19 procent) a možností k dalšímu růstu tu zase není tolik. Seznam se nyní snaží jíst jídlo tradičních televizí a investuje do posílení Stream.cz. Zavádí také nové formáty reklamy (přesné cílení, aukční přihazování v reálném čase a podobně) a výrazně inovuje stávající služby tak, aby toto všechno přineslo více peněz. Zdejší růst není nemožný, výdaje na internetovou reklamu rostou nejrychleji ze všech oblastí, určitě ale bude náročnější než kdy dříve.
Čtěte také:
Růst Seznamu zpomaluje. Firma míchá s vedením a chce do zahraničí
Seznam obešel Chaps, bude prodávat jízdenky a mapy jako platformu