Facebook ve třetím fiskálním čtvrtletí tohoto roku opět solidně navýšil tržby, ale především potvrdil, že našel způsob, jak vytloukat peníze z mobilních zařízení. Zatímco ještě před několika kvartály absence příjmů z tabletů a telefonů tlačila akcie níž a níž, dnes už tato oblast tvoří 49 procent celkových tržeb. Jde o stabilní nárůst, před rokem činil tento podíl 14 procent.
Současně s těmito dobrými zprávami se ovšem objevily obavy, které přinejmenším na čas přistřihly akciím Facebooku křídla. Silný růst sociální sítě v posledních čtvrtletích byl poháněn především novou formou reklamy, která se uživatelům zobrazuje přímo mezi tradičními zprávami a statusy. Taková reklama je velmi efektivní, jenže firma už počet těchto reklam mezi běžným obsahem nemůže navyšovat. Pravděpodobně by tím totiž znechutila uživatele. I to je důvod, proč se ve Facebooku tolik orientují na vlastní vyhledávací mechanismus Graph Search, s jehož pomocí je možné skládat výsledky internetového vyhledávání podle informací na této sociální síti. Čím více hledání a změněného obsahu na stránce uživatele, tím více vygenerované reklamy.
Nejistotu nad budoucností budí i klesající zájem teenagerů, kteří často volí jiné sociální sítě jako Instagram nebo Twitter, pro komunikaci pak WhatsApp nebo Snapchat. Netřeba ovšem panikařit – Instagram patří Facebooku a v současné době finišují přípravy na spuštění obrázkových a videoreklam. Stejně tak má Facebook alternativu pro WhatsApp a další mobilní „kecálky“. Facebook Messenger je velice populární a připravuje se zcela přepracovaná verze, jež se integruje mnohem hlouběji do telefonu.
Obavy se i přes silné prodeje objevují také u Applu. Tomu meziročně opět klesla marže na současných 37 procent s tím, že firma dříve dokázala pracovat i s 50 procenty. Očekává se, že v příštím čtvrtletí nastane další propad. Applu marže padají už sedm kvartálů v řadě a také zisk v meziročním srovnání míří dolů už třetí čtvrtletí v řadě. Marži a zisk sráží to, že zákazníci Applu více a více kupují jeho starší výrobky.
Apple je v prekérní situaci. V segmentu tabletů a chytrých telefonů je pod tlakem levných přístrojů s Androidem, a musí proto ponechávat na trhu starší a levnější modely, jinak by riskoval ztrátu tržeb a podílů na trhu. I kvůli tomu ale začíná být v nabídce Cookovy firmy čím dál větší nepořádek a pomalu se rozplývá sen o zcela jednoduchém portfoliu produktů, na kterém tolik bazíroval Steve Jobs.
Znatelné je to především u tabletů – v nabídce Applu je dnes starý iPad 2, dále nový iPad mini s lepším displejem, ale také starý iPad mini a nově také iPad Air. Každý samozřejmě v několika variantách. Stále hlasitěji proto znějí obavy, zda vše zvládne výrobní a dodavatelský řetězec a zda se vše nezkomplikuje i na této frontě.
Čtěte také:
Facebook chystá strop na reklamu. Navíc ho trápí neaktivní teenageři
Internet banking na Facebooku. Indická banka spouští průlomovou aplikaci
Facebooku vzrostly tržby o 60 procent. Už umí vydělávat na mobilech