Menu Zavřít

Jan Sedlák: Ve válce tabletů se otevírá firemní fronta

21. 10. 2014
Autor: ČTK/AP

Na sociálních sítích koluje vtip, že se Apple po smrti Steva Jobse rozhodl, že už nikdy ze své nabídky neodstraní žádný produkt. Je to narážka na bobtnající portfolio výrobků, v němž například po oznámení nových modelů tabletu iPad z minulého týdne nadále zůstaly i staré kousky.

Apple v současné době prodává už pět různých tabletů. Toto rozhodnutí má ale smysl. Nejlevnější iPad mini lze koupit za 249 dolarů. Díky čemuž bude Cupertino schopné alespoň částečně soupeřit s výrobci levných přístrojů s operačním systémem Android.

Právě Android s celým trhem tabletů výrazně zamíchal. Zatímco produkty Applu mají zhruba 35procentní podíl na trhu, Android má téměř dvojnásobek. Apple nepatří k firmám, které za každou cenu honí tržní podíl, soustředí se především na prostor označovaný jako „high-end“. Pokud ale v nižších kategoriích bojovat může, proč by to nezkusil.

Prodej iPadů navíc zpomaluje. První tabletová vlna už odezněla. Levný Android dostal tablety i k uživatelům, kteří by po Applu stěží kdy sáhli zejména z důvodů cenových, ale i jiných. Je zřejmé, že nově představené modely čísla z prodejů zase na chvíli oživí.

Samsung klesá

Tim Cook má ale v rukávu ještě jeden trumf – nedávno oznámené partnerství s IBM. Tato značka je stále v mnoha ohledech podnikovým standardem, má ve firemním segmentu velice silnou obchodní a partnerskou síť a může to být právě tato společnost, která iPad ve větší míře protlačí do korporátního prostředí. IBM vyvíjí exkluzivně pro iPad více než stovku svých podnikových aplikací a její gigantická obchodní síla bude tyto aplikace prodávat společně s přístroji. Firmy představují pro iPady nové a potenciálně velké odbytiště. Android na tomto kolbišti hraje minoritní roli. Silným hráčem zde naopak může být Microsoft, který s firmami umí velmi dobře mluvit.

Hlavní důvod, proč se Android uchytil na trhu mezi běžnými uživateli, se jmenuje Samsung. Ten ale letos nejspíše poprvé od roku 2011 oznámí pokles finančních ukazatelů. Zájem o korejskou značku klesá. To je známý cyklus, jemuž se nevyhne snad žádný výrobce hardwaru, který zároveň nemá vlastní softwarový a cloudový ekosystém, v němž by uživatele uzamkl. Uživatelé nejsou nijak zvlášť loajální tvorové. Jak se objeví někdo zajímavější, přejdou. Proto se Samsung tolik snaží vyvíjet vlastní uživatelské prostředí, spustil vlastní obchod s aplikacemi a tak dále. Moc to ale nezabírá.

To je také důvod, proč to samotný Google, otec Androidu, nevzdal se svými referenčními přístroji Nexus, i když s nimi zatím díru do světa neudělal. Teď představil jejich novou generaci. Google chce v Nexusu ukázat, jak má vypadat „skutečný a čistý“ Android. Googlu sice jeho operační systém přináší velký tržní podíl, ale platí za to daň v podobě velké roztříštěnosti jeho různých verzí. Takovým neduhem jeho rival s jablkem v erbu netrpí.


Čtěte také:

Tržby Applu rostou, zájem o nový iPhone překonal očekávání

FIN25

Nový iPhone zná české ceny, prodej začne v pátek

Apple SIM: Tim Cook zamlčel revoluci uvnitř iPadů

  • Našli jste v článku chybu?