Předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel Jan Slawisch je přesvědčen, že zájemců o ojetiny bude vždy dost, i když se to výrobcům nových aut nelíbí.
Předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel Jan Slawisch je přesvědčen, že zájemců o ojetiny bude vždy dost, i když se to výrobcům nových aut nelíbí.
* Politici se v rozhovorech rádi chlubí tím, co dělají pro podnikatele. Proto se vás jako podnikatele ptám, co dělají pro vás a vaše sdružení ? Budu stručný. Myslím si, že dělají spíš všechno proti nám než pro nás. * Můžete být konkrétnější? V současné době je relativní klid, protože se podařilo smést ze stolu metodický pokyn ministerstva životního prostředí, který byl zjevnou snahou zastavit či omezit dovoz ojetin, a to i těch, které plně vyhovují zákonným normám. Náš úspěch se projevil i ve statistikách, neboť se k nám vozí dost ojetých aut. * Takže jste úspěšný? Jak se to vezme. Jako živnostníkovi se mi daří tak, že například nejsem schopen poslední čtyři roky investovat. Jsme čtyři, pracujeme dost intenzivně a vytrvale, ale na investice nám stejně nezbývá. To svědčí o tom, že něco není v pořádku. Někdo by mohl říci, že málo pracujeme nebo že kupujeme špatná auta, nebo děláme špatný servis. Ale já si myslím, že jsou vytvořeny takové podmínky, že peníze nezbývají. Strašně mě mrzí třeba to, že jsem svým lidem dva roky nezvedl plat. * Mluvili jsme o metodickém pokynu ministerstva životního prostředí. Proč měl bránit dovozu ojetin, dokonce i takových, které splňují veškeré normy?
Za tím vězí velké tlaky od Škodovky i od dovozců nových vozidel. Naštěstí to bylo špatně připraveno, navíc v rozporu se stávajícími zákony. Dokud vládli lidé jako Václav Klaus nebo Ivan Kočárník, i když je proti nim mnoho výhrad, a já jsem je často měl také, tak to bylo něco úplně jiného. Dnešní vládci nejsou schopni s námi komunikovat. Myslím, že prostě neumějí vládnout, ale jen slibovat.
* Proč tato vláda nemá ojetiny ráda? Ne, vůbec nemyslím, že by je tato vláda neměla ráda. A také nikdy nešlo o normy nebo ekologii. Ona jen ustupuje lobbistům. Zpočátku to kupodivu nebyla Škodovka, ale oficiální dovozci nových aut. Proti těm jsme bojovali a Škodovka nijak nezasahovala. Přidala se, až když začala mít odbytové problémy, tedy tak před třemi, čtyřmi roky, a od té doby hlas proti dovozům ojetin výrazně zesílil. * Byli jste nějak připraveni na tvrdý tlak, který přišel? V roce 1990 jsem si představoval, že se vrátíme ke kapitalizmu a budeme soutěžit. Na tom by vydělal jedině spotřebitel. Místo toho se reguluje, údajně proto, aby tu nejezdil šrot, a přitom tu jezdí snad 800 000 škodovek starších dvaceti let. To je skutečný šrot. Lidé s ním nejezdí proto, že by chtěli, ale proto, že na jiné nemají. Ale tento ekologický problém se nevyřeší dřív než ekonomický, který s tím samozřejmě souvisí - lidé prostě na lepší nemají. Až budou mít vyšší mzdy nebo jistotu zaměstnání, tak určitě rádi přesedlají do lepšího a taky ekologičtějšího vozu. * Takže cílem regulace ojetin je zvýšit odbyt nových vozů? Naši konkurenti se bláhově domnívají, že zvýší prodej nových aut. Ale to je nesmysl. Lidé by si i teď raději koupili nové auto, kdyby na něj měli. Ale oni nemají a přitom potřebují auta, na která dosáhnou a která zároveň mají určitou úroveň. Je přirozené, že se prodejci nových aut brání, ale ať to dělají férově. Ať se brání třeba cenami. * Exministr dopravy Jaromír Schling tvrdí, že se kolem ojetin vyskytuje mnoho podvodů. Například ukradené vozy se legalizují tím, že se na ně přemístí identifikační znaky z dovezeného vraku. Ano, ale jakého procenta aut se to týká?
Nepopírám, že se to dělá, ale na to nepotřebujete dovážet auta z Německa. Na legalizaci kradeného vozu je mnohem snazší vzít bouračku z Čech. Ono převézt z Německa přes hranice opravdu „totální rozstřel“ jen kvůli německému technickému průkazu a identifikačním štítkům už dnes není vůbec jednoduché. A co se pana Schlinga týká, tak jestli v této zemi někdo provedl opravdu velkou lumpárnu, tak to byl především on s dálnicí na Ostravu.
* A co říkáte na názor, že nabídka na českém trhu ojetin je už dostatečná a není třeba dovážet další?
To je vyloženě bolševická metoda, předepisovat kolik čeho má být, kolik dovézt banánů a podobně. Každý ví, jak takové plánované hospodářství dopadlo. Zažíval jsem jej po čtyřicet let a chci, ať už skončí. Kdo ví, je-li toho dost? Já to poznám ve chvíli, kdy nebudu moci prodat. A pak začnu třeba pěstovat žampiony.
* Jak se vás dotkne novela zákona o odpadech?
Tuto novelu, o které právě jednají ve sněmovně, předkládá ministerstvo životního prostředí. Nejdříve se nás pokusilo zlikvidovat ministerstvo dopravy v čele s ministrem Schlingem, ale to nevyšlo. Zablokovali jsme Prahu, a ustoupil. Zčásti i díky pomoci Václava Klause, Petra Pitharta a dalších lidí. Ministerstvo životního prostředí nyní převzalo štafetu a chce zavést poplatky za likvidaci vozidel.
* Co tomuto návrhu vytýkáte?
Návrh je nesmyslný, protože podle něj by se poplatky měly platit už při dovozu do země a odvádět do Fondu životního prostředí. Ale od ledna 2002 výrobci na Západě, především v EU, už do ceny vozidla zakomponovali jeho budoucí likvidaci, ke které se jako výrobci zavázali. A co týká starších aut - zkuste si představit, že třeba po osmi letech přijdete za státem a řeknete: „Zlikvidujte ekologicky moje auto, já už jsem si to předplatil“. Dnes zaplatíte dvacet tisíc, a kdo zaručí, že je do té doby tato vláda, která je samá černá díra, neutratí. Za rok navíc budeme v Unii, a ojetina dovezená do Čech se může ocitnout třeba na Slovensku. Proč bych si já měl v Čechách předplácet likvidaci? Bude snad česká vláda likvidovat vraky na Slovensku? Měla by raději férově říci: „Nemáme peníze a hledáme způsoby jak se k nim dostat“.
* Navrhované poplatky jsou pro nová auta 2000 Kč a pro starší dokonce 20 000 Kč. To je opravdu desetkrát těžší ekologicky zlikvidovat starší vůz?
Rozdíl není samozřejmě žádný. Je to jen diskriminace starších aut a také bič na chudé. Pro koho jiného by se sem vozila auta na náhradní díly? A to si říkají sociální demokraté.
* Znamenalo by to například zánik dovozu aut na náhradní díly a konec tolik kritizovaných vrakovišť?
Ano, jenomže je vyhledávají lidé, kteří je opravdu potřebují. Navíc naše vrakoviště nejsou ve srovnání s Unií žádnou katastrofou. To, co mají tam, bych vám nepřál vidět. Je to často mnohem horší než u nás. V iděl jsem tam i vrakoviště uprostřed parku. Ale to se dá ošetřit. Stačí pár kontrol z hygieny. Když mohou nařizovat mně, abych vymaloval dílnu, co jim brání, aby šli i na vrakoviště?
* V Německu například musí poslední majitel auta prokázat, že se jej zbavil nějakým regulérním způsobem. Proč to nejde u nás?
Toť otázka. Samozřejmě že někdo likvidaci zaplatit musí. Ale to je problém až toho posledního majitele nebo výrobce. To už dnes platí nejen pro auta, ale i pro ledničky a televize.
* Co se změní, až za rok budeme mít volný pohyb zboží po celé Unii? Autoři tvrdí, že zákon by v této podobě mohl fungovat, i když budeme v EU. Před několika měsíci jsem se ptal ministra financí Sobotky, jak to bude na hranicích s ojetinami. A on, ministr financí, to pořádně nevěděl. Pokud zákon o poplatcích na hranici začne platit od 1. ledna a my od května budeme v Unii s volným pohybem zboží, tak nastane zajímavá situace. * Jak se řeší pohyb ojetin mezi jednotlivými státy Unie? Ony tento problém vůbec nemají, protože tam takovéhle masivní přesuny aut neexistují. Nejsou tam takové rozdíly v životní úrovni, nikde nemají tak zastaralý vozový park jako u nás a navíc se nám vyplatí dovážet a následně opravovat jen proto, že je tu neskutečně levná pracovní síla. * Naše životní úroveň se bude přibližovat Unii. Jakou potom vidíte perspektivu pro svůj obor?**
S ojetými auty se obchoduje všude ve světě. V Kanadě je ze sta prodaných aut sedmdesát ojetin. A až u nás bude tak rozvinutý automobilový trh jako v Německu, nebudeme je muset vozit ze zahraničí, ale budeme opravovat a prodávat vlastní. Ale obchod s ojetinami nezanikne. Člověk se k autům dostává po pyramidě. Začíná nějakým starým škopkem a postupně jde nahoru, až jednou bude mít na nové auto. To je normální všude ve světě a nevidím důvod proti tomu válčit. Na obchodu s ojetinami samozřejmě vydělám, ale vydělá také zákazník. Především díky tomu, že se levně nakoupily a potom opravily u nás, a za neskutečně nízké mzdy, a kromě toho zde působí řada firem, které dodávají levné náhradní díly vyhovující kvality. Ceny aut navíc klesají, s čímž klesá i náš zisk, ale na tom zákazník opět vydělá.
Jan Slawisch (1935)
* vystudoval strojní průmyslovku v Ústí nad Labem
* pracoval jako šéf dílen na šachtě
* po r. 1971 vystřídal řadu dělnických profesí, pracoval např. jako taxikář, montér, zámečník, jeřábník, řidič nákladního vozu
* v 80. letech se stal vedoucím projekce
* od počátku 90. let podniká, je šéfem Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel
* ženatý, dvě děti