Manažerské nástroje vedoucí k růstu pomocí optimalizace nákladů a zefektivňování procesů jsou již v Česku prakticky vyčerpané. Je vůbec ještě udržitelné pokračovat v dalším osekávání nákladů po pěti letech zeštíhlování vyvolaného hospodářskou krizí, ptá se Jana Budíková, konzultantka firemních strategií a majitelka agentury JBC Consulting.
Malým a středně velkým firmám bych doporučila, aby se nejen v příštím roce, ale i v příštích letech zaměřovaly na hledání cest, jak generovat větší obrat prostřednictvím inovací výrobků, služeb, způsobů nabízení i doručování zboží a v neposlední řadě i inovací vnitrofiremních procesů a firemních byznys modelů.
Určitě bych věnovala velkou pozornost využívání příležitostí vyplývajících z působení firmy v digitálním světě, čímž mám na mysli kvalitní interaktivní webové stránky nebo i aktivní komunikaci se spotřebiteli na sociálních sítích a v mobilním prostoru. Zaměřila bych se na jejich místě na to, abych maximálně integrovala online s offline světem, z důvodu maximálního využití synergií obou kanálů. Také bych lépe segmentovala své zákazníky do skupin tak, abych těm vysoce loajálním s nejvyššími realizovanými obraty mohla nabídnout individuální přístup. Dělala bych vše pro to, abych pochopila potřeby zákazníka a nastavila nabídku firmy tak, aby těmto potřebám byla co nejblíže. Výjimečný zákaznický servis navíc může speciálně v Česku pro spoustu firem znamenat konkurenční výhodu.
Vyplývají z vaší konzultantské činnosti nové trendy či problémy, se kterými chtějí firmy poradit?
A vidíte nějaké příležitosti, co se týče efektivity firem?
V rámci efektivity firemních operací bych se nebála využívat služby prověřených cloudových IT firem. Nejenom, že cloudové prostředí umožňuje efektivněji a strukturovaněji sdílet data, ale smazává i teritoriální vzdálenosti, o aktualizaci a bezpečnost IT systémů se navíc starají profesionálové a vše je jednodušší a přístupnější. Navíc se díky systematickému strukturování dat byznys lépe měří, a tím pádem i řídí. Obecně bych se snažila specifické oblasti, kde nemohu celoročně naplno vytížit lidské zdroje, outsourcovat – ať se již jedná o nastavení strategie firmy a procesů pro její realizaci, nebo o zpracování účetnictví. Outsourcing mi umožní vytvářet zdroje a rezervy pro inovace.
Určitě bych se také nebála pro akceleraci růstu využít kapitálu z takzvaných seed fondů, tedy Českého rozvojového fondu, který snad už příští rok konečně začne fungovat. Ne proto, že bych na těchto státem a EU dotovaných investicích chtěla stavět svůj byznys model, ale protože bych tímto způsobem ráda zrychlila své inovační tempo a s rostoucím počtem inovačních novinek zvýšila pravděpodobnost jejich úspěchu.
Proč radíte dělat byznys více po internetu?
Růstové příležitosti ve světě internetu vidím v maloobchodě, ale nejen tam. Procento lidí, které dnes nakupuje zboží a služby přes internet, stále meziročně roste.Podle údajů společnosti Shoptet aspoň jednou ročně v Česku na internetu nakoupí 79 procent lidí a aspoň jednou za měsíc 43 procent. Obraty internetových obchodů činí jen pět až šest procent celkového maloobchodního obratu a neustále rostou, přestože je krize a celý maloobchodní segment klesá.
Svět internetu ale nabízí řadu nových příležitostí i v oblasti online marketingu a vytváření na míru šité prezentace firmy či v oblasti vyvíjení aplikací ve všech možných oborech – od stále lepšího vyhledávání a třídění dat přes publikační činnost, rezervační činnost, e-learning až po poskytování nástrojů na lepší administrativu zakázek, právní vymáhání pohledávek či řízení účetnictví. Příležitostí pro malé a střední podniky je tyto aplikace buď vyvíjet a prodávat třeba i po celém světě, anebo tyto aplikace efektivně využívat při činnosti firmy.
Zmínila jste, že je třeba jít blíže k zákazníkovi. Na čem by měly firmy zapracovat konkrétně?
Je to hned několik oblastí. Pro vývoj nových výrobků nebo služeb můžeme pro generování idejí a testování jejich atraktivnosti používat v internetovém světě skupinového vyvíjení například příchutě nápoje, obalu, názvu. Pro realizaci nových nápadů můžeme jít cestou crowdfundingu – získávání mikroinvestic od veřejnosti s motivací, že obdrží jako první daný výrobek a získají další výhody, až se tento výrobek nebo služba budou regulérně prodávat.
Pokud už je výrobek dostupný na trhu, pak je důležité každému zákazníkovi – ať již v online, nebo offline světě – poskytnout osobní péči, aby měl pocit jedinečnosti a rád se vracel. Spamové maily však důvěru nového zákazníka nezískají. Daleko efektivnější je vytvořit si interní datový systém, samozřejmě po získání souhlasu data používat, který mi zpracuje profil zákazníka. Pokud víte, co zákazníci kupují, jak často, v jaké hodnotě, můžete jim ušít nabídku na míru anebo dát vhodný dárek. Můžete pro ně pořádat relevantní akce na podporu prodeje.
V Česku je stále hodně příležitostí, jak zlepšit i jen samotnou atmosféru v prodejnách či při obchodních jednáních. Když se firmy naučí uspokojovat skutečné potřeby zákazníků a hledat cesty, jak to udělat co nejefektivněji, mohou si ve výsledku účtovat vyšší ceny. I v době krize. Příklady tady jsou. A nemyslím jen Apple za éry Steva Jobse, které se to ale pod současným šéfem příliš nedaří. Apple se totiž vydal cestou urychlených nefunkčních inovací, třeba Apple Maps, které zákazníka spíše naštvaly, místo aby ho utvrdily o správnosti nákupu. Podnikatelé by měli být schopni včas říci ne, neuvedeme výrobek na trh, dokud nebude uživatelsky vyladěný. Kvalita je a nadále bude hlavní konkurenční výhodou.
Dokončení čtěte na BusinessInfo.cz
Čtěte také:
Fitch: České ekonomice pomůže k oživení slabší koruna
Průmysl hlavně díky autům stále roste, naopak stavebnictví se drží v útlumu