KONKURENČNÍ BOJSpolečnost Asiana tvrdí, že je jedničkou v prodeji letenek přes internet. Podle konkurenční Student Agency je to však jen lživá reklama. Firma chce „za trest“ začít konkurovat Asianě na autobusové lince Praha - Karlovy Vary.
KONKURENČNÍ BOJ Společnost Asiana tvrdí, že je jedničkou v prodeji letenek přes internet. Podle konkurenční Student Agency je to však jen lživá reklama. Firma chce „za trest“ začít konkurovat Asianě na autobusové lince Praha - Karlovy Vary.
Žluté autobusy společnosti Student Agency začnou s velkou pravděpodobností jezdit od počátku příštího roku na lince Praha - Karlovy Vary. Dopravce tím reaguje na údajně lživou kampaň společnosti Asiana, která je v současnosti na této trase jedničkou.
„My jsme původně na tuto linku vůbec nechtěli vstoupit. Lživá kampaň našeho konkurenta však situaci změnila. Dali jsme Asianě týden na to, aby své nepravdivé tvrzení, že jejich server www.letuska.cz je jedničkou na trhu internetového prodeje letenek, stáhli. V tomto státě totiž nemá smysl běhat po soudech. Takže jsme zvolili řešení, že pokud nestáhnou svou lživou reklamu, tak jim od ledna příštího roku budeme konkurovat na lince z Prahy do Karlových Varů. A jelikož kampaň nestáhli, tak do Karlových Varů s největší pravděpodobností jezdit budeme,“ popisuje majitel Student Agency Radim Jančura.
ASIANA: JSME JEDNIČKOU, JANČURY SE NEBOJÍME
Podle Jančury prodá jeho server www.kralovna. cz čtyřikrát víc letenek než společnost Asiana prostřednictvím svého portálu www.letuska.cz. Celkově pak prý prodává dvakrát více letenek než firma Asiana.
S tím však společnost Asiana nesouhlasí. „Informace, které uvádí pan Jančura, neodpovídají skutečnosti. Náš server je skutečně stabilní jedničkou na trhu letenek. Server pana Jančury je pouze standardizovaným programem, který v Česku používá dalších zhruba dvacet cestovních agentur,“ oponuje generální ředitel společnosti Asiana Alexej Litvin.
Server www.letuska.cz je podle Litvina od roku 2001 prvním a unikátním on-line internetovým nástrojem na prodej letenek. „Tento distribuční kanál vynesl firmu Asiana na špičku v prodeji letenek. O licenci byl a je velký zájem nejen v Česku, ale i v zahraničí. S obdobou portálu se tak můžeme setkat i v dalších evropských zemích,“ dodává Litvin.
Pokud se týká možné nové konkurence na lince Praha - Karlovy Vary, zůstává Litvin klidný. „Nebojím se Jančurovy arogantní a agresivní politiky. Máme opravdu kvalitní autobusovou dopravu. Vzhledem k nižším provozním nákladům a také díky unikátnímu systému rezervací jízdenek, který naplno začneme používat od ledna roku 2007, si můžeme dovolit nasadit nižší ceny než Student Agency,“ tvrdí generální ředitel Asiany.
VAŘÍ VŠICHNI Z VODY?
A kdo tedy prodává více letenek? Šéf Student Agency zaslal týdeníku Profit statistiky, ze kterých vyplývá, že obrat jeho společnosti za prvních osm měsíců tohoto roku byl oproti Asianě téměř dvojnásobný. Čísla, která se týkají pouze internetového prodeje letenek, však odmítl poskytnout. „Je to dost důvěrné, poskytli bychom je jenom v případě, že totéž učiní Asiana,“ tvrdí Jančura.
Rovněž Asiana nechce tyto statistiky zveřejnit, ale za svou reklamní kampaní si stále stojí. „Pan Jančura operuje čísly BSP (Regionální sdružení leteckých dopravců, pozn. red.), a ty nejsou veřejně dostupné, a proto nejsou ověřitelné. Pokud Jančura doloží jejich původ, jsme připraveni se k těmto číslům vyjádřit, ale zároveň zdůrazňujeme, že pro nás nejsou jediným kritériem kvality naší práce. Z výše uvedeného je zřejmé, že označení našeho portálu chápeme v širších souvislostech a podle ohlasů našich klientů se nám potvrzuje, že tomu tak je,“ uvádí Litvin.
Podle něj se přes jeho portál navíc prodávají nejenom letenky leteckých společností sdružených v takzvané BSP, ale i letenky ostatních dopravců a nízkonákladových společností, které v BSP nejsou. „Zejména prodej poslední zmíněné skupiny leteckých dopravců je pro náš portál významný,“ doplňuje Litvin.
CO NA TO ODBORNÍCI? BOJÍ SE VYJÁDŘIT
Týdeník Profit oslovil také některé odborníky na cestovní ruch. Podle nich se celý spor pravděpodobně točí kolem údajů společnosti Amadeus, která provozuje rezervační systém. Ten využívá jak Asiana, tak Student Agency. „A jelikož je tento rezervační systém u nás jedničkou, tak se z toho dá usuzovat, že jejich údaje se budou hodně blížit skutečnosti,“ řekl Profitu odborník na cestovní ruch, který si nepřál být jmenován. Společnost Amadeus však odmítla údaje poskytnout. Jsou prý důvěrné.
Další oslovený odborník Profitu sdělil, že podle něho Asiana jedničkou podle objemu prodejů není. „Nechci však být citován, protože by mě pak Asiana mohla žalovat a mohla by i ten spor vyhrát, protože by určitě dokázala, že jedničkou jsou. Ať už třeba v tom, že mají nejpohodlnější křesla pro zákazníky ve svých pobočkách, nebo v něčem jiném,“ vysvětluje expert. „Tyto hrátky, kdo je jedničkou, nejsou novinkou. Navíc ani ta čísla nemusejí o ničem vypovídat, protože často neodpovídají skutečnosti. Konkurenční společnosti pak na tato čísla reagují většinou tak, že si vymyslí čísla ještě vyšší,“ dodává.
Do sporu nevnesly více světla ani informace českého národního dopravce, Českých aerolinií (ČSA). „Zhruba 70 procent letenek v Česku pro ČSA prodávají IATA agentury. Mezi největší prodejce letenek z řad IATA agentur patří právě Student Agency a Asiana. Každá společnost se podílí asi šesti procenty, přičemž řádově třetinu letenek obě firmy prodávají přes své internetové portály,“ říká mluvčí ČSA Daniela Hupáková.