Stát v souvislosti se zřícením dálničního mostu v italském Janově neplánuje žádná speciální opatření na tuzemských mostech. Silničáři tak budou pokračovat s kontrolami mostů v pravidelných intervalech jako doposud. V Česku je 1682 dálničních mostů a dalších skoro 18 tisíc na silnicích.
Na tuzemských dálnicích není podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Studeckého v současnosti žádný most v havarijním stavu. Na silnicích I. třídy, kterých má ŘSD ve správě 3209, evidují silničáři v havarijním stavu šest objektů. Ty jsou podle Studeckého zabezpečeny nebo se aktuálně opravují.
ŘSD kontroluje stav dálničních mostů jednou až dvakrát ročně podle stavu stavby. Ředitelství k tomu využívá speciální Bridge Management System (BMS), podle kterého se přistupuje k opravám jednotlivých mostních objektů. Stav mostů je hodnocen na základě stavu nosné konstrukce a spodní stavby v sedmi stupních.
Výstavba dálnic v Česku vázne. Kde se bude stavět letos?
Nejstarší dálniční mosty jsou na dálnicích D1 a D2. Většina z nich však byla podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Stadler zrekonstruována v rámci modernizace D1 a dalších souvisejících oprav. Ročně prý stát investuje do oprav dálničních mostů zhruba 450 milionů korun. Ještě více pak v posledních letech podle Stadlera stály opravy na silnicích I. třídy, kde se letošní opravy vyšplhají až k 1,5 miliardy korun.
Téměř stovka havarijních mostů se nachází na silnicích II. a III. třídy, které mají ve správě kraje. Těm letos stát v rámci dotací na opravy silnic včetně mostů poskytne čtyři miliardy korun.
V úterý se v Janově zřítil téměř 50 let starý dálniční most. Podle dosavadní bilance italské policie z dnešního rána při neštěstí zahynulo 38 lidí, úřady nicméně připouštějí, že konečná bilance bude zřejmě vyšší.
O pádu janovského mostu dále čtěte: