První módní návrhář ze země vycházejícího slunce, který se trvale usadil v Paříži a uchvátil ji svými modely, je známý pod svým křestním jménem – Kenzo. Kenzó Takada (27. února 1939 až 4. října 2020) přenesl do Evropy krásu japonských kimon.
Pro Japonce se stal Francouzem, ale sám zůstal věrný své rodné zemi.
Narodil se v Himeidži nedaleko Ósaky do velké rodiny se sedmi dětmi. Brzy si začal hrát s panenkami svých sester a o pár let později už listoval módními časopisy.
Konzervativní rodiče to neviděli rádi.
Ostatně módní návrhářství byl tehdy ještě čistě ženský obor. Kenzó si to ale vymluvit nenechal. V osmnácti odešel do Tokia a přihlásil se na slavnou módní školu Bunka, aby jako jeden z prvních mužských studentů vystudoval vysněné módní návrhářství.
Život v Japonsku ho ale jako návrháře příliš svazoval, chtěl volnost, inspiraci a velký svět. V roce 1965 nastoupil na loď a doplul do Marseille. Odtud už to měl do města svých snů jen kousek. S sebou si vzal do Paříže odstupné za byt v domě určeném k rekonstrukci a spoustu starších kimon. Ta mu nakonec měla otevřít cestu do módní síně slávy.
Sehnat dobrou práci v oboru se mu ze začátku nedařilo. Neuměl francouzsky a jeho nápady byly dost extravagantní a málo francouzské. Prvních pět let v Paříži bylo těžkých, ale po nich přišly zlaté časy. Otevřel svůj první obchod pod značkou Jungle Jap. V roce 1970 začal „Japončík z džungle“ připravovat svou první samostatnou přehlídku. Ambice mu nechyběly, ale peníze ano. Na blešáku koupil levné látky a kombinoval je s pestrobarevnými ústřižky kimon, které si s sebou přivezl z Japonska. Na přehlídku přišlo třikrát tolik novinářů, než původně plánoval, a rázem se z něj stala módní senzace. Jeho modely se dostaly na obálky časopisů, což bylo u debutanta zcela výjimečné.
Nechtěl se věnovat vysoké módě jen pro pár vyvolených a rozhodl se jít cestou značkové konfekce. Američanům ale přišla značka Jungle Jap nevhodná, a tak ji v roce 1971 nahradila značka Kenzo, která se rozrostla do velkého významného módního domu s prodejnami po celém světě. Výrazné barvy a květinové vzory dominovaly kolekcím i nadále.
Kenzo šel s dobou. Začátkem osmdesátých let přinesl na trh oblečení i pro muže, později přišel s řadou Kenzo Jeans a Kenzo Jungle, aby oslovil i mladou klientelu.
Jeho parfém Flower by Kenzo s vlčím mákem na čirém flakonu najdete s trochou nadsázky v každé druhé dámské koupelně.
Ne všechna jeho rozhodnutí byla šťastná a firma zažívala ekonomické vzestupy a pády, které ji nakonec v roce 1993 vehnaly do náručí módního impéria Bernarda Arnaulta LVMH Moët Hennessy. Zavázal se pracovat pro značku příštích šest let a poté odešel, aby se věnoval vlastním projektům, umění, interiérovému designu a životu. Kenzó Takada zemřel ve věku jednaosmdesáti let na komplikace spojené s covidem-19.
O autorovi| Klára Donathová, donathova@mf.cz