Japonci zbožňují focení. Mnoho z nich přitom zpracovává své fotky pomocí softwaru od brněnské společnosti Zoner, která před čtyřmi roky otevřela v Japonsku pobočku.
Foto: Zoner
Nyní dodává své programy i tamějším špičkovým výrobcům elektroniky, jako jsou Konica Minolta nebo EIZO. Její aplikaci také ve velkém nakoupila japonská policie pro dokumentaci dopravních nehod.
Nadšený fotograf se špičkovou zrcadlovkou, který nastokrát fotí svou rodinu před každou sochou nebo nárožím. Tak vypadá jedna ze stereotypních představ o japonském turistovi, ať už cestuje kdekoliv. Ta představa není až tak nepřesná. Japonci stejně jako jiní Asijci milují focení a s příchodem digitální fotografie se snímky v průměrném japonském rodinném albu určitě počítají na tisíce.
Připočteme-li k tomu fakt, že právě Japonsko je světovým lídrem v produkci fotografické techniky, je to trh zaslíbený i pro výrobce programů, jež umožňují fotky dále zpracovávat.
Právě to obratně využila i česká společnost Zoner software. Ta vstoupila do Japonska napřímo, když v roce 2006 otevřela pobočku v Ósace. V první fázi se pokusila vstoupit do povědomí japonské veřejnosti i šířením svého produktu zdarma pro domácí použití v podobě aplikace Zoner Photo Studio Free.
Mezi největší komerční úspěchy firmy zatím patří prodej více než tisíce licencí programu japonské policii, což je zatím vůbec největší multilicence Zoneru prodaná v zahraničí. „Policisté náš software využívají hlavně na rychlou správu a úpravu digitálních obrázků, zřejmě především na kontrolovanou archivaci fotografií nehod nebo jiných dopravních problémů. Samozřejmě nevylučuji ani archivaci důkazů nebo fotografií zločinců,“ říká jednatel japonské pobočky Zoneru Roman Watanabe.
Konica Minolta přidává program k tiskárnám
Firmě se také podařilo navázat spolupráci s předními japonskými producenty elektroniky, kteří dodávají aplikaci Zoneru jako součást softwarového vybavení ke svým výrobkům. „Standardně se svými vysoce kvalitními monitory dodává náš Zoner Photo Studio například značka EIZO. Dalším příkladem je společnost Konica Minolta. Ta se rozhodla využít náš produkt jako doplněk ke svým barevným tiskárnám,“ uvádí Watanabe.
Krabicovou verzi programu se podle něj také podařilo dostat do sítě všech specializovaných prodejen elektroniky po celém Japonsku.
Moravská firma, slovenský podnikatel, japonské příjmení
Japonskou pobočku brněnské společnosti Zoner vede muž jménem Roman Watanabe. Názorně ztělesňuje globální ráz moderního obchodu. Roman Watanabe totiž pochází ze Slovenska, ale od roku 2004 žije v Japonsku, kde nyní vede pobočku moravské firmy. Vzal si za manželku Japonku a japonské příjmení přijal, aby se lépe integroval do tamějšího prostředí. Watanabe je milovníkem japonské kultury i historie a také se dlouhodobě věnuje japonským bojovým uměním.
Jedna z nejdražších zemí světa
Vedle předností japonského trhu je podle Watanabe při podnikání tam nutné počítat i s některými těžkostmi. „Japonsko je považováno za jednu z nejdražších ekonomik světa. Takže například režie je tu hodně vysoká, a s tím se samozřejmě úměrně snižuje zisk,“ upozorňuje podnikatel.
Podle něj je také potřeba počítat s tím, že i přes veškerou ultramoderní technickou vyspělost země vycházejícího slunce je i tam pořád rozhodující osobní jednání s lidmi. „První dva až tři roky byla komunikace velmi náročná, skoro bych řekl, že nikdo neodpovídal na e-maily, faxy, telefonáty. Prostě jsme zjistili, že v Japonsku to funguje jinak. I v dnešní vyspělé době tu obchod stojí na doporučení a prostřednících, kteří vám zprostředkují osobní kontakt. Bez toho to prostě nejde, lidský faktor je tu velmi důležitý,“ upozorňuje Watanabe. Propagovat výrobek formou reklamy v médiích podle něj v Japonsku představuje závratné částky. Každopádně je prý nutná osobní přítomnost v zemi, což vzhledem k vysokým životním nákladům činnost pobočky také ovlivňuje.