Lehké proudové letadlo...
… od Mitsubishi Heavy se může stát hráčem v komerčním provozu
Druhá světová válka zanechala japonský letecký průmysl v troskách. Od té doby sní japonští byznysmeni o jeho znovuzrození. Nejnovějším důkazem je supermoderní továrna blízko Nagoji postavená na stejném místě, kde byla kdysi sestrojena slavná stíhačka Zero. Společnost Mitsubishi Heavy Industries vložila do závodu miliardy dolarů; nyní se zde vyrábějí křídla z uhlíkových vláken, ale i další součásti nového letounu Boeing 787 Dreamliner. A půjde-li vše dle plánu, tak zde firma začne na jaře 2008 stavět komerční osobní letadlo pro 70 až 90 pasažérů pojmenované MJR neboli Mitsubishi Regional Jet.
Malé letadlo má velkou symboliku. Japonsko je místem zrodu významných světových značek, jako jsou Sony a Toyota Motor, ale nikdy nebylo schopno vtisknout svůj technologický a výrobní um do úspěšného komerčního letounu. Trhu velkých letadel dominují USA a Evropa, kanadská společnost Bombardier Aerospace a brazilský Embraer zase skoro uzamkly trh pro menší proudové aeroplány.
Mnozí Japonci říkají, že nastal čas, aby Mitsubishi vylétlo do oblak. Společnost již dodává součástky významným leteckým výrobcům a vytvořila si neochvějnou pověst díky kvalitě. Rovněž se nepředpokládá, že Boeing bude na japonské plány významněji reagovat, neboť sny Mitsubishi jsou zatím omezeny na malé stroje. Američané dokonce uvedli, že by firmě Mitsubishi umožnili využívat svou globální obchodní a servisní síť, což by značilo velké úspory.
Regionální jet se pro japonské záměry hodí. Letouny s jedinou uličkou mezi sedadly zaujímají 70 procent trhu leteckých společností a pravděpodobně budou nejžhavějším segmentem příštích let, jak uvádí výzkumná společnost Frost & Sullivan. Dopravci na celém světě budou během příštích dvou desetiletí potřebovat asi 5000 proudových letadel, odhaduje samotné Mitsubishi. Spolu s bohatnutím Asie začne létat více lidí a aerolinie vymění staré stroje za nové. Úspornější. Aby si Mitsubishi ověřilo poptávku po novém letadle, předvedlo maketu kabiny ve skutečné velikosti asi třiceti potenciálním zákazníkům na červnové Air Show v Paříži. Přijetí bylo kladné.
Po celá léta se vyhlídky nového MRJ nezdály zářné. Projekt zápasil o politickou podporu a někteří průmysloví pozorovatelé se tázali, zda Mitsubishi bude vůbec s to shromáždit nutné finance. V nedávných měsících se však Tokio zaleklo čínských plánů na výrobu malých jetů - vláda nyní nabízí pokrýt asi třetinu z odhadovaných nákladů ve výši jedné miliardy dolarů na vývoj MRJ do roku 2013. To je dobrý začátek. Jenže tokijští analytici odhadují, že Mitsubishi bude potřebovat téměř třikrát tolik, aby dosáhlo objemu nutného k ziskovosti.
Firma čelí silné konkurenci. MRJ se na oblohu dostane kolem roku 2012 a je docela dobře možné, že to už čínská společnost AVIC a ruský Suchoj přijdou s vlastními projekty. A být s odstupem čtvrtí nebo pátí, to „se Mitsubishi nemusí vyplatit“, jak říká Kazuki Sugijura, letecký odborník a publicista.
Jestliže se však stane aeronautika pro Japonsko prioritou, mohou tyto překážky zmizet. S velkou objednávkou mohou například přispěchat národní dopravci: společnosti Japan Airlines a All Nippon Airways. A když si továrna zajistí 400 objednaných letadel, mohla by získat nejméně tři miliardy dolarů na investice, uvedl předseda Mitsubishi Heavy Takaši Nišijoka ve finančním deníku Nikkei. Podstoupené riziko by se tedy mohlo koncem příští dekády vyplatit.
Něco z hangáru
- Japonsko obnovuje své postavení v letectví
- MITSUBISHI ZERO - Hliníkový symbol japonské vzdušné vojenské síly z období druhé světové války
- YS-11 - V letech 1962 až 1974 vyrobily letecké dílny Nihon pouze 182 turbovrtulových letadel pro 64 pasažérů
- MRJ - Nové dvoumotorové regionální letadlo využije lehkých dílů jako Boeing 787
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek