Lety nikam, exkurze na letištích a nyní nově i oběd na palubě odstaveného letadla, na který by za normálních okolností měli nárok pouze cestující v první třídě. Že létání lidem v době pandemie chybí, se dá doložit rozličnými způsoby. Ten poslední je však ve srovnání s předchozími přeci jen o dost bizarnější, a zjevně i nejdražší – tedy alespoň v kontextu toho, co za své peníze dostanete.
Je sice pravdou, že husí játra, krabí pěna a steak z luxusní svíčkové by se prodražily i v „obyčejné“ restauraci, ale chtít za ně v přepočtu 12 tisíc korun jen proto, že se host může usadit na sedadlo v první třídě odstaveného Boeingu 777, je docela troufalé. Přesto sklidila speciální akce japonského dopravce All Nippon Airways nečekaný úspěch. Dokonce takový, že se z původní jednorázovky stala událost, která se během dubna – pokud to pandemie dovolí – zopakuje hned několikrát.
„Vstupenky do restaurace byly vyprodány za jediný den,“ sdělila agentuře AFP mluvčí japonských aerolinek. Každý z cestujících, totiž strávníků obdržel napodobeninu palubích lístků a byl stewardkami a stewardy usazen do některého z připravených sedadel v první nebo byznys třídě. Pokud zvolil druhou variantu, vyšlo celé menu zhruba na polovinu.
Samotná „triplsedma“, jak se Boeingu 777 přezdívá, uveze v závislosti na konfiguraci i vysoko přes čtyři stovky cestujících. Pro účely „okřídlené restaurace“ nicméně vyčlenilo vedení All Nippon Airways sedadel pouze šedesát.
S nápadem přišli podle serveru BBC sami zaměstnanci společnosti, kterým se zkrátka nelíbilo, že odstavené letadlo nenachází žádné smysluplné využití. Dost možná se přitom inspirovali u jiné letecké společnosti – Singapore Airlines. Ta podobnou akci pro zájemce připravila loni v říjnu. Snad jen s tím rozdílem, že dala „strávníkům“ k dispozici rovnou největší dopravní letadlo světa, Airbus A380.
Uluru, Hongkong i Křivoklátsko
Ani ostatní aerolinky se ale v v průběhu největší krize v dějinách komerčního letectví nenechaly zahanbit a přišly s několika neotřelými nápady, jak své klienty zabavit a zároveň i vydělat nějaké peníze navíc, ačkoliv byly hranice mezi jednotlivými zeměmi de facto nepropustné.
Oblíbenou rozmařilostí měsíců minulých se staly například takzvané lety nikam. Letecké společnosti po celém světě nabízely možnost z výšky několika málo kilometrů či dokonce stovek metrů spatřit nejvyhledávanější turistické cíle v okolí s tím, že vzlet i následné přistání se odehrávaly na stejném letišti.
Australané tak například díky aerolinkám Qantas mohli spatřit majestátní horu Uluru či Velký bariérový útes. Pasažéři nízkonákladovek Hong Kong Express pak zase pro změnu panorama svého stejnojmenného města, zatímco lidé, kteří v listopadu usedli na palubu stroje Thai Airways, se v rámci zcela unikátní akce měli možnost proletět nad nejposvátnějšími památkami v Thajsku.
Vlastní verzi letů nikam představily v průběhu loňského léta i České aerolinie. Společnost, která se aktuálně nachází v insolvenci, za tímto účelem vyčlenila své turbovrtulové letadlo ATR 72. Jednotlivé lety trvaly půl až tři čtvrtě hodiny. Všichni, kterým se poštěstilo si za necelých 1500 korun pořídit letenku, mohli z výšky zhruba 800 metrů nad terénem spatřit krásy Křivoklátska, Posázaví a dalších přírodních zajímavostí Středočeského kraje.