Už 119 japonských firem přišlo do České republiky. Celkově tu investují přinejmenším 2,3 miliardy amerických dolarů. V jejich výrobních závodech, vývojových centrech a obchodních společnostech má v příštích letech najít práci přibližně 24 tisíce lidí.
Nejspíš proto a hlavně kvůli investičním pobídkám jich přišlo do Česka tolik až v posledních letech
Podle údajů České národní banky je Japonsko v prvním čtvrtletí letošního roku se 4,143 miliardy korun třetím největším investorem přímých zahraničních investic v tuzemsku za Nizozemskem a Nizozemskými Antilami. Přitom příliv japonských investic do tuzemska je záležitostí především posledních tří čtyř let. V roce 1999 byla v Česku sotva polovina z dnešního počtu projektů. „Kromě pověstné japonské opatrnosti a velice odlišného stylu plánování a rozhodování oproti ostatním zemím byl fakt, že Česká republika nebyla dlouho schopna nabídnout žádné investiční pobídky, které by alespoň částečně snížily rizika investice v cizí zemi. Většina japonských firem tedy raději zvolila Maďarsko nebo Polsko či jiné evropské země, které pobídky nabízely,“ konstatoval Josef Lébl z agentury CzechInvest. Od roku 2000 však Česko získává drtivou většinu všech nových japonských investičních projektů, které směřují do střední Evropy. Pro českou kotlinu hovoří jednoznačně fakt, že všechny dosavadní projekty japonských firem jsou tu velmi úspěšné. V krátké době začaly vytvářet zisk a fungují bez problémů. Pro jednání s potenciálními investory je to velmi důležitý argument. Také japonští manažeři vnímají Česko velmi pozitivně. Jako jednu z významných předností uvádějí vysokou technickou úroveň českých pracovníků. Na druhou stranu však mají výhrady k jejich vysoké nemocnosti, která jejich projekty citelně prodražuje.
CO VĚDÍ JAPONCI O ČESKU
Když se v Japonsku někoho zeptáte, s čím má spojenou Českou republiku, většinou odpoví, že je to české pivo, broušené sklo a česká klasická hudba. Mnohem menší povědomí je bohužel o průmyslové tradici Česka. Přitom už v roce 1900 vyrobila Škoda Plzeň kormidlo pro japonskou vlajkovou bitevní loď Mikasa. Od roku 1907 se z Čech do Japonska vyvážely automobily Laurin & Klement a jeden z nich měl ve svém vozovém parku i japonský císař období Showa. Česká republika byla v Japonsku považována za zemi sice vysoce kulturní a vyspělou, ale ve vzájemných hospodářských stycích se to příliš neodráželo. Zlom nastal až koncem minulého století, a to především díky přílivu přímých japonských investic.