Čtete si rádi v „bizarních“ komiksech? Obdivujete východní estetiku? Chybějí vám v kinech nejnovější filmy z Asie? A řekněte, máte rádi suši? Nejvyšší čas vyrazit! Právě začíná nabitý měsíc japonské kultury, který připravilo Velvyslanectví Japonska v České republice za podpory firem Yamaha, Denso a Nitto Denko. Vlajkovou lodí je již třetí ročník soudobých japonských filmů nazvaný Eiga-Sai 2010. Potrvá do čtvrtka 28. ledna, přičemž návštěvníci pražského kina Lucerna budou mít též příležitost zhlédnout film režiséra Kijóši Sasabeho Půl pravdy, jenž v roce 2005 obdržel řadu cen Japonské akademie za scénář, režii i nejlepší snímek celkově. Co si mají orgány činné v trestním řízení počít s tím, když bezúhonný policajt zabije z lásky vlastní ženu?
V přilehlé Kavárně Lucerna je možné omrknout dva kontrastní soubory uznávaného fotografa Chótokua Tanaky: Praha 1985 – Tokio 2010. Výstava muže, jenž žil ve Vídni, učil v Salzburku, pracoval v USA a vydal přes sto fotografických knih, potrvá až do 28. února.
O dva dny kratší bude expozice knižních exlibris, jejíž prohlídka se může stát vpravdě jedinečnou sondou do ostrovní pečlivosti, něhy a harmonie… Koná se v Hellichově ulici číslo 1, v Japonském informačním a kulturním centru (JICC), jehož ředitel Kohei Tsukamoto týdeníku EURO doporučil i další události: „Dne 13. února vystoupí v divadle Disk loutkář Norijuki Sawa s představením pro celou rodinu. Zajímavé ovšem budou i přednášky přímo u nás v centru.“ Jedna z nich se má zabývat japonským náboženstvím (1. února), další pak komiksy manga (8. února), ale i aplikací přístupu monozukuri v autoprůmyslu (16. února). Měsíc to bude zajímavý, na šťavnaté ryby si ale musíte políčit sami – nejlépe třeba v autentické restauraci Mash Hana, již loni týdeník EURO zařadil do prestižního průvodce TOP 50 pražských podniků.
Nálepka: www.eigasai.cz
Text k fotografii:
Fenomény á la Nippon! Místem, kde se dennodenně předvádí to nejatraktivnější z japonské popkultury, je tokijská čtvrť Haradžuku, známá především „kostýmní hrou“ různých subkultur.
Foto: Martin Rychlík