Banka Goldman Sachs a další investoři těží z toho...
… že Japonci začínají utrácet velké peníze.
Málo věcí symbolizuje bláznivé spekulativní výstřelky Japonska konce osmdesátých let lépe než golf. Členství v nejlepších klubech představovalo částku bezmála čtyř milionů dolarů a mnoho společností - od druhořadých developerů až po prvotřídní firmy, jako je Matsushita Electric Industrial - vybudovalo nebo nakoupilo golfová hřiště po celém souostroví.
Stejně jako s jiným majetkem i s členstvím se volně obchodovalo a jeho hodnota vyletěla vzhůru. Deník Nihon Keizai dokonce otiskoval cenový index členství v golfových klubech, který milovníci tohoto sportu sledovali stejně důkladně jako kurzovní lístky akcií. To všechno se však skřípavě zastavilo v devadesátých letech, kdy se japonská ekonomika ocitla v pískové překážce saharských rozměrů. Prudký pokles cen nemovitostí zcela zničil mnoho majitelů golfových hřišť a golfový index Keizai poklesl do roku 2003 o 95 procent.
V současnosti se japonská ekonomika pozvolna zotavuje a golf se vrací na výsluní. Index Keizai se v posledních 18 měsících vyhoupl o 37 procent a do odvětví plynou nové peníze. Počet nových návštěvníků odpalujících míčky na 2400 japonských golfových hřištích se v posledním roce do konce března zvýšil o dvě procenta po šestiprocentním poklesu ve čtyřech z posledních šesti let. Mezitím se počet odehraných zápasů v Japonsku ustálil na zhruba 80 milionech ročně, i když je zatím hodně pod maximem 100 milionů z roku 1993. V letech ekonomické bubliny „si lidé kupovali členství v golfových klubech jako investici, ale teď si je kupují, protože chtějí hrát“, tvrdí osmapadesátiletý golfista Kunio Šimada.
Tento zvrat bude patrně znamenat velké zisky pro dva nezvyklé investory. Těží z něho investiční banka Goldman Sachs Group, která počátkem tohoto desetiletí utratila za neúspěšná golfová hřiště v Japonsku značné částky. Banka plánuje, že 1. listopadu prodá podíly ve své společnosti Accordia Golf, jež v současnosti vlastní 91 hřišť. Třebaže golf vypadal jako bizarní sázka v době stagnace Japonska, dnes, kdy prodej akcií může vynést až jednu miliardu dolarů, se zdá prozíravou investicí. Americká soukromá kapitálová investiční společnost Lone Star Funds vydělala loni asi 340 milionů dolarů, protože prodala podíly ve firmě Pacific Golf Group International Holdings, což je největší japonská golfová společnost, jíž patří 99 hřišť.
Kromě hospodářského zvratu nahrává golfovým investorům i demografie. Příslušníci japonské generace baby boomu, kteří mají hodně hotových peněz, brzy půjdou do důchodu. Do roku 2010 počet japonských mužů starších šedesáti let prudce vzroste o 22 procent - na 8,7 milionu. V Japonsku sice hraje golf pravděpodobně téměř šestkrát více mužů než žen, ale počet golfistek roste. „Hraní golfu vyžaduje soustředění a člověk myslí jen na to,“ uvádí šedesátiletá Hiroko Asami, která mu propadla před čtyřmi lety. Za členství v Itsukaichi Country Clubu osmdesát kilometrů na západ od Tokia zaplatila 8500 dolarů - asi desetinu toho, co by stálo v době ekonomické bubliny.
Ceny sice poklesly, ale jedenáct milionů japonských golfistů je pořád ještě svolných utratit velké peníze, aby se dostalo na hřiště. Členství v hyperexkluzivním Koganei Country Clubu na předměstí Tokia přijde na neuvěřitelných 680 000 dolarů - proti maximu 3,8 milionu v letech ekonomické bubliny -, přestože pro typického japonského podnikatele milujícího golf je to stále přemrštěná částka. Ceny mohou zvýšit i méně drahé kluby. „Roste počet lidí, kteří jsou ochotni zaplatit vstupní poplatky 25 000 dolarů nebo i více, což je velká změna proti situaci před rokem,“ prohlašuje Jaeko Sagava, prezident společnosti Sakura Golf, která obchoduje s členstvím v golfových klubech.
To pomáhá zvyšovat zisky provozovatelů golfových hřišť. Společnost Pacific Golf Group letos očekává výnos 77 milionů při prodejích za 565 milionů dolarů proti loňským příjmům 33 milionů a tržbám 517 milionů dolarů. A společnost Accordia patřící bance Goldman Sachs letos plánuje čisté zisky 86 milionů z prodejů 574 milionů dolarů ve srovnání s loňskými 37 miliony při prodejích za 366 milionů dolarů. To není špatná bilance.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek