Menu Zavřít

Jaromír Hájek: Na firemních autech ušetříte, když to umíte

16. 5. 2013
Autor: E15 Michael Tomeš

Manažer roku 2012 v kategorii doprava a logistika Jaromír Hájek rozjel v polovině devadesátých let v Česku operativní leasing. Stál v čele místní pobočky leasingové jedničky LeasePlan. V roce 2007 odešel na pět let řídit podnik do Itálie. Centrála jej loni povolala zpět do Prahy.

I když si LeasePlan v Česku mezitím držel vedoucí pozici, začal stagnovat. Levnější konkurence, to v krizi platilo. Hájek pár měsíců po návratu nastartoval růst. Firma letos očekává lepší čísla než loni, kdy vydělala rekordních 247 milionů korun.

E15: Jaká auta si dnes pořizuje vrcholový management a jaké manažeři o úroveň níž?

Firmy, které jsou velkorysejší, pořizují generálním ředitelům Volvo V70, pětkové BMW, Audi A6 nebo Mercedes éčkové řady. V módě jsou i exkluzivní SUV jako Audi Q7, Volvo XE90 nebo X5 od BMW. Pro management o úroveň níže se leasují Mercedesy céčkové řady, Audi A4, trojkové BMW a Passaty. Ale jsou i velké firmy, jejichž generální ředitel jezdí v Superbu nebo Passatu. Je pravda, že management u nás jezdí hlavně v německých autech, do kterých se nyní pokouší vklínit Lexus. Celkově ve flotilách dominují vozy Škoda, což odpovídá jejich pozici na tuzemském automobilovém trhu. Hodně dravé jsou ale i značky KIA a Hyundai.

E15: Proč se operativnímu leasingu v krizi paradoxně daří?

Z údajů České leasingové a finanční asociace vyplývá, že ačkoli celkové objemy leasingových obchodů loni poklesly, podíl operativního leasingu v podnikatelské sféře se meziročně zvýšil z 33 na téměř 44 procent. Když využíváte operativní leasing, máte auta, která jako firma používáte, pouze v nájmu. Nevážete tím pádem na ně peníze, které můžete použít na vlastní podnikání. Navíc se nám poslední dobou prodlužuje délka pronájmu. Jednak jsou auta čím dál kvalitnější a jednak čím je auto v pronájmu déle, tím pomaleji klesá jeho zůstatková hodnota. Díky tomu se pronájem zlevňuje. Před nějakými pěti až sedmi lety měli naši klienti od nás auto v průměru tři roky, dnes je to o rok více.

E15: Jak ovlivňuje správu firemních flotil současný všeobecný tlak na cenu?

U řady klientů posiluje úloha nákupu, který vidí samozřejmě všechno přes čísla, ale bohužel většinou jen přes čísla „na startovní pozici“. Nabídku od leasingových společností tak posuzuje hlavně podle prvotní kalkulace. Za kolik auta do firemní flotily pořídí. Jenže si neuvědomí, že jde také o údržbu. Ke komu jezdí auta do servisu, jaký typ vozů je výhodný pro jaké řidiče, jak jsou řidiči kontrolováni ohledně spotřeby benzinu… F

irmy, které vytendrují nejlevnější služby, pak často různými dofakturacemi, vyúčtováním nadměrného opotřebení a podobně za ty tři až čtyři roky leasingu zaplatí mnohem více. Studie McKinsey kdysi ukázala, že firma, která přejde na operativní leasing, čili fleet management, dokáže ušetřit 20 až 30 procent sumy za vozový park. Jedna tuzemská poradenská agentura přišla nedávno se zjištěním, že v kategorii užitkových vozidel můžete ve výjimečných případech dokonce za cenu jednoho auta ve vlastním majetku provozovat dvě.

Jednání v servisu, to si žádá zkušenosti

E15: O kolik procent dokážou leasingové firmy srazit hodnotu pořizovaných aut a cen v servisu? =====

To se liší podle značky a typu vozu. Sleva na nákup nových vozidel se obvykle pohybuje v rozmezí osm až 25 procent, ale může být i vyšší. Důležité je, že sleva platí celorepublikově, a to i pokud jde o servis. Některé konkurenční společnosti anebo zákazníci se třeba chlubí, že mají 20procentní slevu, jenže jen v jednom servisu. Ale my máme klienty, co jezdí po celé republice, těm by to nestačilo. A pak, sleva není jediná věc, která by vás v servisu měla zajímat.

E15: Slyšel jsem o tom, jak se v servisech podvádí na náhradních dílech…

Nejen to. Bohužel některé servisy vám sice dají slevu, ale vykompenzují si to jinak. Například vám tvrdí, že musíte častěji na výměnu brzd, než by bylo třeba. Také u výměny oleje se dá použít levnější surovina. Anebo je tu hodně sofistikovaný trik, kdy se na levnější modely aut použijí značkové díly určené na vozy o třídu vyšší. Tohle je i pro naše kontrolory obtížné hned odhalit. Slyšel jsem dokonce o tom, že se u konkurence objevily případy, kdy se do aut dávaly přímo neznačkové díly druhé či třetí kategorie nebo i díly z vrakovišť. Proto je důležité, aby poskytovatel operativního leasingu spolupracoval s dodavateli, kteří se k zákazníkům chovají seriózně.

E15: Také se připravuje příchod telematiky, která bude signalizovat i to, kdy dané auto potřebuje do servisu…

Už nyní díky elektronické knize jízd ušetříte až 30 procent nákladů. Všechno je řízené centrálně, díky palivovým kartám se tankuje u výhodnějších prodejců, faktury se posílají rovnou do účetnictví, to už je všechno realita. A teď se připravuje sledování vozidla na dálku pomocí telematických zařízení, která dokážou rychle reagovat v případě poruch.

E15: Máte jen velké nebo i malé klienty?

Máme už i klienty s jedním autem, v celé Evropě je totiž operativní leasing stále populárnější také mezi malými firmami či živnostníky. Největší klienti z oblasti stavebních firem u nás mají přes tisíc aut.

E15: Proč je čím dál populárnější zpětný odkup firemních aut?

Díky tomu se naším klientem nestávají jen firmy, jimž my pořizujeme nová auta, ale naopak – zákazníci prodají svůj stávající vozový park nám. A my jim ho zpětně pronajmeme. Tím od nás získají kapitál na svoje podnikání.

E15: Jak prodáváte auta, která od klientů na konci leasingu dostanete nazpět?

Každoročně prodáme čtyři tisíce vozidel, z toho 20 procent v maloobchodě, z nich část přímo jejich dosavadním uživatelům. Zbylých 80 procent jde přes elektronickou aukci do bazarů. Pro nás je to klíčová věc, protože teprve s konečným prodejem vozidla přichází hodina pravdy. Teprve v tu chvíli zjišťujeme, jak byl kontrakt, který jsme s někým uzavřeli před třemi až čtyřmi lety, ziskový či ztrátový.

Korupce v Itálii? Na Čechy nemají

E15: Jste jedním z mála Čechů, kteří mají zkušenost z Itálie s řízením velké firmy. To je země proslulá korupcí. Je to tam ale opravdu horší než u nás?

Itálie je mnohem dál v leasingu u státních firem. Tamní pobočka LeasePlanu spravuje 90 tisíc aut, z toho pětinu ve státní správě. A to jsem tam ještě krátce před odchodem vyhrál tendr na 16 tisíc aut od italské pošty. V Česku nemáme od státu ani tisíc aut, byť jsme teď vyhráli tendr Českých drah.

Musím říci, že podmínky v tendrech, kterých jsme se v Česku účastnili, jsou velmi tvrdé, jsou to obálkové metody, prostor pro korupci minimální. Přesto je celkově mnohem korektnější prostředí v Itálii. Tam, když jsem se setkával se zástupci vlády, kteří měli na starosti vozový park, tak měli před Vánoci pomalu strach si ode mě vzít i kravatu. Jsou velmi citliví, protože je tam za korupci řada odsouzených politiků.

Navenek třeba Itálie působí negativně, ale v každodenním životě je tam, myslím, korupce mnohem nižší než u nás. A pokud se u nás nezmění chování politiků, bojím se, že na to doplatíme.

E15: Vím, že jste spolupracovali i s Vatikánem…

Vatikán má flotilu jen nějakých devadesáti aut. My jsme mu poskytli zdarma vozidla pro ochranku papeže a elektrické minibusy pro Vatikánská muzea. Šlo hlavně o prestiž. Ostatně hlavně kvůli tomu se účastníme také tendrů v české státní správě, výdělek z toho není velký, ale posiluje vám to marketing.

E15: Takže papamobil není od vás?

Ne, ale seznámil jsem se s jeho řidičem. Ono je těch papamobilů samozřejmě víc a jsou různých značek. Ve Vatikánu mají i takové veřejnosti nepřístupné muzeum, kde jsou fantastické modely obrněných prodloužených Mercedesů s koberci a podobně.

E15: Jako manažer, který zná ekonomickou realitu jihu Evropy, co si myslíte o Řecku, Kypru a budoucnosti EU?

Roky 2013 a 2014 nám ukážou, jestli je možné udržet euro a eurozónu v dnešním stavu. Spíš si myslím, že některé země vystoupí. Kypr je velmi nešťastná událost, ale na druhé straně to snad přivede ty, kteří ho využívali jako daňový ráj, k tomu, aby s větší důvěrou hleděli na zemi, kde působí. Protože země, kde jsou extrémně nízké daně, nemusejí být stabilní. A česká vláda by se měla zamyslet, jak stimulovat firmy, aby odváděly daně do české pokladny. Z tohoto důvodů se obávám, aby v příštích volbách nevyhrály strany, které chtějí komplikovat život prosperujícím firmám například progresivní daní anebo přílišnou administrativou.

E15: Jak se daří LeasePlanu globálně? Působíte ve třiceti zemích, hlavně v Evropě a USA. Co rozvíjející se trhy?

Celosvětově se staráme o 1,3 milionu aut, loňský zisk byl 241 milionů eur, což znamenalo meziroční nárůst o sedm a půl procenta. Stále expandujeme. Čína se nyní studuje, stejně jako země v okolí Saúdské Arábie. Přemýšlíme o Kanadě a ještě letos otevřeme pobočku v Rusku. V Indii jsme zastoupeni už několik let a přes určité problémy stále rosteme.


Jaromír Hájek (49)

V roce 1995 založil v Česku pobočku celosvětové leasingové jedničky LeasePlan. V letech 2007 až 2011 působil v Itálii, kde řídil pobočku s 500 zaměstnanci a obratem v přepočtu 16 miliard korun. Nyní opět řídí pobočku v Česku. Hovoří italsky, francouzsky, anglicky a rusky. Je ženatý, má dvě děti. Hraje tenis, golf, lyžuje, má rád rychlá auta.


Čtěte také:

Jaromír Hájek

Ceny většiny ojetin v loňském roce rostly

bitcoin_skoleni

LeasePlan zvýšil v pololetí zisk na 90 milionů eur


Autor je šéfredaktorem měsíčníků Právo & Byznys a ZEN

  • Našli jste v článku chybu?