Odbyt nových osobních automobilů se loni v Česku zvýšil podle statistik Svazu dovozců automobilů na 230 tisíc, rok předtím to bylo 192 tisíc.
Bravo! chtělo by se radostně zvolat, zaznamenali jsme další rekordní rok. Jenže čas pro plácání po ramenou a vítězné doutníky nenastal. Ze zmiňovaného počtu totiž zmizelo za hranicemi po „přeregistraci“ zhruba 30 tisíc vozů (číslo zatím není ještě přesné). Což bylo zase o něco více než v roce 2014.
Podle agentury Médea Research, která vycházela z dat ministerstva dopravy, bylo předloni obratem přeregistrováno do zahraničí 23 471 vozů z celkového počtu 192 tisíc zaregistrovaných v Česku. To představovalo 12 procent všech registrací. V roce 2015 už to bylo o procento více.
Proč se tak děje? Český dealer (povětšinou na popud českého importéra aut) zaregistruje na sebe nové vozy a po krátké době je prodá kupci za hranice. Importér se pak může pyšnit „prodejními“ čísly. Může s (ne)pravdivou informací „pracovat“ v agresivních reklamních kampaních a boduje tím u zákazníka. Méně šťastní už jsou pak importéři v západoevropských zemích. Právě tam nové vozy směřují; na západ od nás jsou auta často mnohem dražší.
Odpor na Západě
Zdá se však, že by téhle v posledních letech hojně rozšířené praxi mohlo přece jen odzvonit – a nemám teď na mysli něco kvůli změně chování centrální banky a možné úpravě kurzu koruny či proto, že se některá auta u nás po letech zdražila, protože se ekonomice daří. Ne, počínání některých tuzemských importérů by mohl zastavit odpor jejich sesterských společností v zahraničí.
Ty totiž tato praktika začíná stále více štvát a začínají se ozývat. „Není divu. Destruuje to jejich obchodní politiku,“ řekl jeden z vrcholných představitelů českého autobyznysu, když se ohlížel za loňským rokem. Pokud by k tomu došlo a někteří čeští importéři by přestali s výše zmíněnými kouzly, mohly by se automobily u nás konečně začít skutečně prodávat. A my bychom mohli zase věřit statistikám a reklamním kampaním.
Autor je spolupracovníkem redakce
Čtěte také:
Automobilový sektor táhne český průmysl, ten zrychlil růst na 5,7 procenta