Šéf amerického zastoupení VW Michael Horn pronesl před skupinou zákonodárců Kongresu ve Washingtonu vcelku zábavná slova: „Jak jsem to pochopil, nešlo o rozhodnutí společnosti; provedli to nějací jedinci.“ A pokračoval: „Bylo to pár softwarových inženýrů, kteří se z nějakého důvodu rozhodli software nainstalovat. Nebylo to firemní rozhodnutí. Nekonala se žádná schůze vedení, která by to schválila.“ Myslel to opravdu vážně? Kdopak mu asi tohle uvěří?
Kongresman Chris Collins, který byl přítomen , prohlásil rovnou, že on tomu nevěří. Tohle opravdu nemohla být práce osamělého střelce. Inženýra falšujícího pokoutně listiny v temném koutě dílny kdesi na americkém Zapadákově, zoufalce, který chtěl zachránit kůži sobě a svým druhům, protože auta nesplňovala přísnější emisní limity v USA. Ne, tohle mělo zcela jiný rozměr. Taková akce vyžadovala protřelé manažery. Bílé límečky připravené podvádět ve jménu boha zisku.
Jejich lhaní trvalo dlouhých sedm let a bylo bezprecedentní. Nyní se však dozvídáme z úst nejvyššího představitele koncernu Volkswagenu v USA, že všechno způsobili jen „nezodpovědní“ inženýři. To je zcela jistě cesta do automobilového pekla. Předchozí skandály automobilek totiž ukázaly, že lidé jsou schopni odpustit, když se něco nepovede. Ale ne když z nich někdo dělá hlupáky.
Právě o to se německý koncern nyní snaží. Nejenže roky fixloval, ale ještě v tom evidentně pokračuje. V tom je rozdíl oproti trablům, které měly v minulosti vozy koncernu General Motors (problémy se zapalováním) nebo Fordu (explodující pneumatiky Firestone), a tomu, jak byly řešeny.
Největší neznamená nejlepší
Přitom je jasné, že pravda vyjde na povrch. Vyšetřovací komise amerického Kongresu se umí zakousnout.
Předvedla to s japonskými firmami Toyota a Takada.
Trefně vše komentoval Mark Phelan z Detroit Free Press: „VW spolykal jiné značky a továrny po světě, aby se stal největším. A když se konečně stal jedničkou, zjistil to, co už dříve GM a Toyota – největší neznamená nejlepší. Důležité hodnoty mohou být ignorovány. Honbě za pozicí světové jedničky lze obětovat vše.“
Je tedy skoro až s podivem, jak skvěle si navzdory současnému „úsilí“ šéfů koncernu vedou jeho jednotlivé značky, které dříve nabízely vozy s „cinknutým“ softwarem. Například Audi v září prodalo o sedm procent více aut na celém světě, v USA stouply jeho prodeje o 16,2 procenta.
Autor je spolupracovník redakce
Čtěte také:
Volkswagen vyšetřuje už i Čína, v ohrožení hlavně pověst automobilky